Mycket justering - hur?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Mycket justering - hur?

Inlägg av Peavey Dude »

Min älskade Yamaha TRB4II som jag haft i säkert 6 år nu är fullkomligt fantastisk förutom det att den behöver ordentligt med justering nu. Jag kan absolut INGENTING med justering och vill inte sabba basen... :oops:

1: Stränghöjd. Hur får jag så låg som möjligt utan slammer?

2: E-strängen. Låter mindre än de andra och det har inget med mickarna att göra, så mycket vet jag. F och G är väldigt mycket lägre än andra toner.

3: Intonering!!! långt uppe på halsen kan det vara så mycket som ett halvt tonsteg fel :D Åter, hur gör man? :oops:

Hoppas verkligen ni kan hjälpa mig med detta, denna bas är alldeles för bra för att bara stå och samla damm pga att jag har tummen mitt i handen när det gäller justering :D
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+

Inlägg av Lestrange »

Om du kan ta dig själv och basen till Hässlehult, kan jag justera och samtidigt visa hur, så att du kan göra det själv nästa gång! Det är svårt att återge i text, speciellt som vissa mått handlar om tiondels millimeter. Det är också lätt att som "nybörjare" skruva bort sig så att det blir värre än det var från början.
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Som sagt.. Bara titta in med basen en dag så fixar jag det.

Kan visa dig hur man gör också om du vill :)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Skriv svar