Bygga om bas till basgitarr
- DaLos
- Medlem
Bygga om bas till basgitarr
Hej hopp! Då jag vaknade idag och blickade över min nyinförskaffade skitbas, så slogs jag av tanken att jag vill spela i ett band utan gitarist. Hur svårt tror ni att det är att bygga om basen på det vis att man tillsätter två gitarrsträngar per bassträng, och stämmer detta i ett qvintackord, och sedan sätter en egen ljudutgång för dessa? Basen kostade 400:-, så det är inte hela världen om det inte skulle fungera.
Är trummisen redo?
- DaLos
- Medlem
Jag har kikat runt och sett att det finns basar med gitarrsträngar, och har tänkt att man får ha en ganska hög stränghöjd på bassträngarna, och lägga gitarrsträngarna tätt under bassträngarna. Sedan ska jag borra små hål i stallet och trä igenom strängarna, fila upp sadeln för nya strängar, och köpa stämmskruvar och sätta på huvudet. Vid eventuell platsbrist, så struntar jag i att ha gitarrsträngar under basens G-sträng, men det bör få plats.Dramo skrev:![]()
Låter lite väl ambitiöst, men varför inte?![]()
Hur ska du få plats med alla strängar på en hals då?
Sedan får man väl antagligen sätta ett LF restepktive HF-filter på respektive ljudutgång. Skönhet är sjukt överskattat, så det är inget problem i varje fall.
Är trummisen redo?
- Mr Spock
- Medlem++
Varför inte nöja sig med en 8-strängad bas istället?
I realiteten en bas och en (4-strängad) barytongura - allt i ett? Huruvida greppbräda medger rimling stringspacing får man nog grunna och räkna lite på.
En 4+6-strängad bastard verkar en smula pretentiöst....
I realiteten en bas och en (4-strängad) barytongura - allt i ett? Huruvida greppbräda medger rimling stringspacing får man nog grunna och räkna lite på.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
- DaLos
- Medlem
Jo, jag funderade lite på det, men det känns som att man inte kan ersätta gitarren om man inte har en qvint på varje ton. Gitarrer har ju så tunt ljud... Dessutom så har jag ju ändå min skitbas som jag inte kommer att göra något vettigt med ändå. Det jag funderar på nu, är om de mickar som sitter på basen i grund räcker även till gitarrdelen, eller om man måste skaffa typ en gitarrhumbucker också?Mr Spock skrev:Varför inte nöja sig med en 8-strängad bas istället?
Mickarna ser likadana ut i grunden?
Är trummisen redo?
- DaLos
- Medlem
Kanske vanliga, men det finns de så är långa nog i varje fall.mågis skrev:Är inte vanliga gitarrsträngar för korta för det...?
http://shamraybass.com/GalleryPix/P-06/index.htm

Är trummisen redo?
-
- Medlem+
Kolla in bandet lightning bolt, jag tror basist kör en bas med 3 bassträngar å två från elgitarr. Skojigt/bra band f.ö.
http://digressionassassins.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;