Borra för dots i greppbrädan?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Borra för dots i greppbrädan?

Inlägg av MatsD »

Jag har köpt dots i pärlemor som jag tänkt sätta på brädan på min kontra. Men jag vet inte vad för borr man ska använda för att få rätt djup, jag vill ju inte att dotsen vare sig sticker upp eller sitter för djupt utan exakt i plan med brädan. Ska det vara nån borr med mothåll eller måste man använda pelarborr där man kan ställa in borrdjupet, lite jobbigt med en kontra där man inte kan ta loss halsen ju.

Tips?

/Mats D
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Hjälper ju inte direkt med pelarborr eftersom det är svårt att få kontran att ligga med greppbrädan plant.

Att tejpmarkera en borr är ju ett gammalt knep annars :P
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Borrmaskin eller handborr, använd maskeringstejp som djupmarkering, mät noga och markera med en syl. Oavsett hur duktig du är med borren så måste du slipa det jämnt, så egentligen handlar det mest om att ta det försiktigt.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

OK Tack.

Kanske lättare om man inte använder pearl dots och i stället fyller hålen med nån ljus trämassa. Fast dotsen var rätt dyra så det känns lite dumt att bara lägga dem i skrotlådan.

/Mats D
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Om du borrar för grunt så plockar du bort dotten och borrar djupare. Om du borrar för djupt så fyller du i lite mer epoxy och trycker i dotten för att sen torka bort överflödig epoxy.

Har inte satt i dots själv men har gjort liknande arbeten.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Borra *klapp* *klapp* *klapp*

Kultivator
Medlem++

Inlägg av Kultivator »

Underbar idé, kontra med dots! Lycka till med borrandet!
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Jepp, diskrerate och snyggare än bandlinjer, ska dessutom i huvudsak köra med 2 mm dots.

Vad ska man ha för lim, nåt snabb-/superlim antar jag men vilket? De jag använt tycker jag har varit lite svårjobbade om man får lim på fingrar och utanför där det ska vara.

Var Roland lite rund under fötterna på lördagskvällen månne?

/Mats D
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

MatsD skrev:Jepp, diskrerate och snyggare än bandlinjer, ska dessutom i huvudsak köra med 2 mm dots.

Vad ska man ha för lim, nåt snabb-/superlim antar jag men vilket? De jag använt tycker jag har varit lite svårjobbade om man får lim på fingrar och utanför där det ska vara.

Var Roland lite rund under fötterna på lördagskvällen månne?

/Mats D
Det behövs ingen fotrondör för att gilla moddning, och vi vet ju ganska väl att Roland är hängiven moddare...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

Nån form av 2-komponentsepoxy tror jag e bäst..sånt där superlim (cyanoakrylat) är inte sådär jäkla super eftersom det inte tål vatten så bra..se bara till å ta en transparent epoxy så det inte blir metallgrått eller någe..faktum är att jag byggde upp en stor lackskada med epoxy på min daiongura..passade perfekt till en lätt gulnad klarlack..
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Vänta lite nu. Superlim tål vatten. I alla fall Loctite 401 som jag använt på trasiga tekoppar. De har gått i diskmaskinen i 10 år....(inte oavbrutet kanske, men...)
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Skriv svar