Bandrazzzzel

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Bandrazzzzel

Inlägg av Bastappe »

Nu har jag fått hem Fernandesbackern. Har fått jobba en hel del med den. Ett greppband var utbytt fast i fel dimension :roll: :roll: . Har nu rättat till problemet.
Men nu när jag ska göra den sista finjusteringen..
Hur mycket bandrassel ska det vara på en Ric?
Rent vid fingerspel :oops: och rassel med plektrum??
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Hm. Smaksak.
Med nya fräscha strängar tycker jag att det skall rassla/zzinga lite lätt upp till band 5 när man tar i med fingrarna. Låter ju snyggt.
Alltså så rak hals som möjligt. Fulrassel skall det inte vara...
Helt utan rassel så blir inte riktigt rickljud enligt mig.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

anli skrev:Hm. Smaksak.
Med nya fräscha strängar tycker jag att det skall rassla/zzinga lite lätt upp till band 5 när man tar i med fingrarna. Låter ju snyggt.
Alltså så rak hals som möjligt. Fulrassel skall det inte vara...
Helt utan rassel så blir inte riktigt rickljud enligt mig.
Jag har nästan rak hals, kanske 0,2 - 0,3 mm vid 7e bandet.
Jag ska testa med rak hals.
En kompis fick sin bas(Fender) justerad av GNULars. Den rasslade på de första banden och den hade rak hals.
Rickljud vill jag ju ha.
Senast redigerad av Bastappe den lör 13 mar 2010, 12:21, redigerad totalt 2 gång.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

jag provade att sätta på B-E-A-D stängar på min gibson victory förra helgen.
Stängsetet råkade vara nån light version typ 100 på E strängen. Pg den låga tension blev halsen mer rak än normalt.
I kombination med de lite fjongiga strängarna blev ett rackarns gott ljud i Victoryn.
Den har ju lite Rick-karaktär innan pg av lönn kroppen.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Var tvungen att testa Ricken... den rasslade alldeles för dåligt. Dags att byta strängar. Enklare än justera halsen (den har stått ut i garaget i vinter och där är det lite svalt)
Max nedsänkt stall och spikrak hals. Dvs låg action och ändå inget rassel.
Måste åtgärdas!!! Jag lever ju inte som jag lär för tusan.
Användarvisningsbild
Jo4cim
Medlem+

Inlägg av Jo4cim »

Inspirerad av den här tråden har jag nu sänkt stallet på min "4001" och rätat ut halsen en smula, resultatet är precis lagom med rassel :twisted:
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Precis som anli säger så ska det vara lite rassel där vid 3-5e bandet ungefär när man spelar med lite hårdare fingerspel.. På min Rick blir det iaf ingen jätteskillnad när jag kör med plektrum på det
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Ordningen återställd. Hittade ett set tvättade DR Hi-beam och nu zzingar det lite igen. G var lite trött men det funkar.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

Testade rak hals vilket inte passade mig, så nu är jag tillbaka med lätt, lätt böj.
Har oxå lärt mig att det är bäst att ha basen strängad och stämd när jag gör finliret med bandfilen, för halsen påverkas mycket av strängtrycket. Inga grafitstavar här inte.
Nu blir det till att justera mickhöjd.
Fan vad kul det är :D
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

anli skrev:Ordningen återställd. Hittade ett set tvättade DR Hi-beam och nu zzingar det lite igen. G var lite trött men det funkar.
Jag hade tänkt mig tunna 30-90 eller 35-95 strängar. Men basen kom med ett
blandset av standarddimension och det kändes helt OK. Har nu D'ddarios nickel
45-105 och zinget räcker..
Skriv svar