Ashdown problem och lösning!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
bluesmike
Nykomling

Ashdown problem och lösning!

Inlägg av bluesmike »

Uppdaterar tråden med en lösning!

Jag kontaktade ashdown och fick ett svar med spec. på lampan, 12V och 50mA.
Införskaffade lödpenna, lödtråd, lampa(typ 6x3mm med komponentben) och tennsug på kjell&co för en billig penning. (grejerna funkar bra även fast dom var billiga.)
Lödade lite i en telefon för att öva. (den funkar fortfarande)javascript:emoticon(':D')

Lossade stärkaren från "skalet", lossade knapparna på framsidan samt muttrarna som håller kretskortet på plats.
Lödade loss VU-mätaren för att komma åt lampan, man kan nog komma åt ändå om man har lämpligt verktyg att hålla lampan med. Lödde loss lampan, lödde dit den nya, lödde dit mätaren och skruvade ihop makapären.
Enkel operation när man väl fick spec. på lampan. Har repat en gång lyser perfekt. stärkaren är ju läckrare med fungerande lampa.
Varför den har gått sönder två gånger kan man ju bara spekulera i men nu håller jag tummarna för att den håller. Är glad att jag gjorde det själv istället för att pröjsa 600 spänn. Lampan kostade 15kr.
När jag ändå var i lödartagen passade jag på att laga en ickefungerande SM57, jävligt lärorikt (skruvar man isär den på fel sätt går trådarna av) samt jävligt kul att få den att fungera.
Basa på! /mike

Tjabba!
Har en ashdown MAG300 EVOII topp där lampan bakom VU-mätaren har gått sönder. Tänkte fixa detta själv eftersom det är andra gången den pajar, jag har ingen garanti kvar och för att det kostar 600 spänn att fixa det.
Har snackat med snubben som har ashdown-agenturen i sverige, han sa att det är en 12V lampa.

Behöver jag ta någon hänsyn till watt eller milliAmpere?
Har hittat två lampor på 60mA och 0.72W resp. 40mA och 0.5W, är det försummbara skillnader?

Är det någon som har kretskortsshemat för denna modellen?
Har sökt nätet utan resultat på just denna modell.

Någon som varit med om att lampan har slutat funka?

/mike :D
Senast redigerad av bluesmike den sön 16 maj 2010, 20:58, redigerad totalt 1 gånger.
Fender American Jazzbass - Ashdown MAG300H EVOII+Ashdown4x10

http://www.facebook.com/brokenbacksbluesband

~SRV~
Användarvisningsbild
bluesmike
Nykomling

Inlägg av bluesmike »

Någon som kan hjälpa mig? Har repningar och ett gig 29 maj så jag behöver fixa förstärkaren så snart som möjligt.. E de nån som har ett hum generellt sett vad gäller förstärkarelektronik? typ ang. dom olika enheterna jag frågade om i inlägget ovan...
Tacksam för all hjälp jag kan få!
/mike

~SRV~
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Det jag undrar är mest varför du ens bryr dig om att laga lampan?

Troligtvis lär den gå sönder igen ändå och den fyller ju ingen funktion direkt.. :)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Måste du veta innan? Du ska ju ändå öppna lådan, ta ut den trasig lampan och köp en likadan.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

YZZ skrev:Det jag undrar är mest varför du ens bryr dig om att laga lampan?

Troligtvis lär den gå sönder igen ändå och den fyller ju ingen funktion direkt.. :)
Precis!
Vill minnas att jag gav 1´200:- för min MAG 300 och då skulle jag inte laga en lampa för 600:-
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
bluesmike
Nykomling

Inlägg av bluesmike »

geddan: precis vad jag skrev, är inte intresserad av att lägga 600 spänn på det därför gör jag det själv...

cub: har redan öppnat stärkaren, kan tyvärr inte läsa ut något av lampan eftersom den är bränd och sotig..

YZZ: jag tycker den fyller flera funktioner, (inte nödvändiga för stärkarens funktionalitet men ändå) man ser mätaren tydligt, man ser på avstånd om den är av eller på samt att en upplyst mätare är snyggare än en släckt. Dessutom tror jag inte den kommer gå igen om man ersätter den med en korrekt lampa.. Tror inte att MUG fick till reparationen riktigt eftersom den bara höll i tre-fyra veckor..

har hittat lampor på nätet som sagt och har koll på hur jag ska gå tillväga, men eftersom jag inte är elexpert undrade jag hur mycket vikt jag skall lägga vid W och mA? samt om någon har kretskortsschemat? kan vara användbart till mycket..

tack.. /mike

~SRV~
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

bluesmike skrev:YZZ: jag tycker den fyller flera funktioner, (inte nödvändiga för stärkarens funktionalitet men ändå) man ser mätaren tydligt, man ser på avstånd om den är av eller på samt att en upplyst mätare är snyggare än en släckt. Dessutom tror jag inte den kommer gå igen om man ersätter den med en korrekt lampa.. Tror inte att MUG fick till reparationen riktigt eftersom den bara höll i tre-fyra veckor..

har hittat lampor på nätet som sagt och har koll på hur jag ska gå tillväga, men eftersom jag inte är elexpert undrade jag hur mycket vikt jag skall lägga vid W och mA? samt om någon har kretskortsschemat? kan vara användbart till mycket..

tack.. /mike
Absolut.

Min erfarenhet av Ashdown MAG är att den lampan gärna går och lyser svagt när man spelar högre. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med Watt och Ampere och sånt men skicka ett mail till Ashdown själva och fråga.

Dom är väldigt hjälpsamma och har väldigt bra service så dom kommer garanterat hjälpa dig.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
bluesmike
Nykomling

Inlägg av bluesmike »

jag håller med dig, jag har oxå märkt att lampan skiftar i styrka när förstärkaren får jobba.. Pratade med Tommy Elf i Göteborg, han har reparationsagenturen på Ashdown i hela Sverige. Han sa att han förstod att lampan skiftade i styrka men han har aldrig fått in en stärkare med trasig lampa.. Då undrar man ju om det bara är en själv som har problemet.. Men å andra sidan lär det ju ha reparerats många Ashdown i Sverige av andra än han...
Tack för tipset om Ashdown, skickade faktiskt ett mail igår, hoppas dom har bra svar!

Är sugen på att lägga till en 1x15 låda till riggen...
Är resultatet värt pengarna??
/mike

~SRV~
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

bluesmike skrev:jag håller med dig, jag har oxå märkt att lampan skiftar i styrka när förstärkaren får jobba.. Pratade med Tommy Elf i Göteborg, han har reparationsagenturen på Ashdown i hela Sverige. Han sa att han förstod att lampan skiftade i styrka men han har aldrig fått in en stärkare med trasig lampa.. Då undrar man ju om det bara är en själv som har problemet.. Men å andra sidan lär det ju ha reparerats många Ashdown i Sverige av andra än han...
Tack för tipset om Ashdown, skickade faktiskt ett mail igår, hoppas dom har bra svar!

Är sugen på att lägga till en 1x15 låda till riggen...
Är resultatet värt pengarna??
/mike
Jo det vore konstigt om det bara var du men det tvekar jag starkt på. Eftersom lampan gärna blinkar och lyser olika starkt och liknande så går dom nog rätt lätt med.

En 115 skulle nog göra susen kan jag tänka mig.. då får du lågbasen som inte 410an ger.

YZZ
Skriv svar