Fila in skårorna på sadeln?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+

Fila in skårorna på sadeln?

Inlägg av Hugo Drax »

Håller på att göra en sadel till mitt lilla projekt, Finns det några bra verktyg till att fila in skårorna i sadeln? vad använder ni?
Hjelm
Medlem+

Inlägg av Hjelm »

Finns särskilda sadelfilar har jag för mig. Men vanliga (smala) filar borde väl funka?
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+

Inlägg av mågis »

Använder alltid den största strängstorlek som kommer att sitta där.
Då vet man att det inte blir helt åt helvete i alla fall.

Jag har filat upp min sadel med 0.135, 0.105, 0.085 och 0.065 när jag gick från EADG till BEAD-stämning, eller strängning, rättare sagt.
Det blev kalas...
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
bazzilla
Medlem

Inlägg av bazzilla »

jag köpte ett billigt sett med nål filar på biltema, bass strängar är juhyfsat grova ändå så jag ser inte riktigt behovet av att köpa dyra special filar, men då har jag å andra sidan bara byggt en bas...
Glöm inte att det är ungefär 6miljoner som INTE tittar på melodifestivalen.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Nålfil fungerar bra. Den är ju konisk, så man kan fila olika tjocka strängspår. Jag kör på fri hand, annars kan man göra en liten markering på filen med tejp, om man är rädd för att fila för tjockt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
olof42
Medlem

Inlägg av olof42 »

Hallå, bra tråd detta. Vad kan hända om man filar för mycket, alternativt filar för BEAD och sen kommer på att man vill köra vanlig stämning igen? Kan strängarna fluddra eller bete sig?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Ja, de kan de. Antingen köper man en ny sadel eller så blandar man lättflytande lim med bakpulver och fyller igen spåren lite lagom. Se'n är det bara fila till skårorna igen.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

BBQV skrev:Ja, de kan de. Antingen köper man en ny sadel eller så blandar man lättflytande lim med bakpulver och fyller igen spåren lite lagom. Se'n är det bara fila till skårorna igen.
Bakpulver och superlim är en helt suverän blandning... ( jag var skeptisk innan jag provat... )
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
olof42
Medlem

Inlägg av olof42 »

Tack för tipset, tveksam om jag ger mig på det dock. Fick mest för mig att jag skulle köra BEAD på min favoritbas fast jag spelar femsträngat till vardags och det funkar ju också. Hmm, knepigt :?
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Om det bara handlar om att ta upp ett befintligt spår, så det rymmer en grövre sträng, brukar jag använda mig av en gammal sparad sträng i rostfritt. Perfekt att "såga" med, och avverkar plasten precis lagom brutalt.
Skriv svar