Ombandning är ett måste och när man ändå satt bollen i rullning, lutar det åt en mera extensiv halsrenovering:
- avlägsnande av den klarlack som RW-greppbrädan försetts med (sannolikt i samband med att någon tidigare mexikansk ägare lackade basen svart)
- de partier på baksidan av halsen där lacken nötts bort är såklart charmiga. De partier där lacken flagnat är inte lika njutbara för vänterhanden. Torde åtgärdas.
MEN...
det som får mig att tveka en smula (avseende allt utom ombandningen, då) är det faktum att högst priorierat av allt är en renovering av huvudet. Vete fasiken vad som hänt - och i vilken ordning - men det i original svarta huvudet har OCKSÅ lackats svart vid refinövningen i det förgångna, och då tycks man ha valt att lacka över Fenderdekalen. Inget ordentligt underarbete är gjort, varför lacken på huvudet släppt på ett mindre tilltalande sätt. Det är egentligen bara på dekalpartiet som lacken fått riktigt fäste...

Att försöka skrapa bort lacken och rädda originaldekalen bedömer jag tämligen utsiktslöst.

Jag läste nånstans att Fender - förutsatt att man kunde styrka det egna instrumentets äkthet - tillhandahåller nya dekaler.
Förmodligen gäller detta endast nya instrument...någon som vet mera?
Jag har surfat runt i jakten på en halsdekal "Fender Coronado Bass II", men piraterna tycks inte funnit det segmentet lukrativt.
Någon som vet var man skulle kunna få tag på alternativt specialbeställa en dekal?
Såhär ser dekalen ut i ett icke-överlackat skick: