EBS Drome som strular..

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
robinrallybil
Medlem

EBS Drome som strular..

Inlägg av robinrallybil »

Hej basistkollegor!

Jag har en EBS Drome 12' som börjat krångla.

Symptom:

*sprakande ljud och volymdippar (ibland)

*inget ljud (ibland)

Åtgärd:

*Hårt slag på den

Effekt:

*Fungerar ett tag tills symptom uppstår igen några sekunder eller minuter senare

Jag är ingen expert men jag tycker det känns som ett glapp. Det borde man väl kunna fixa själv med en lödkolv? :)

Har inte råd att lämna in den på reparation just nu och vill gärna ha den på gig..

Mycket tacksam för svar.
Användarvisningsbild
SuneSnygg
Medlem

Inlägg av SuneSnygg »

Ta kontakt med EBS och beskriv problemet, de brukar vara hjälpsamma med tips.

http://www.bass.se/
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Visst låter det som att det är glapp.

Det som går sönder på alla typer av prylar är de rörliga delarna. Elektronik går sällan sönder, mekanik går alltid sönder, förr eller senare.

Och det som är rörligt på en förstärkare är ingångsjacket (dit du kopplar basen), potentiometrarna (speciellt volympoten) och möjligen utgångsjacket till högtalaren.

Andra rörliga deler är din kabel och din egen bas. De är också möjliga felkällor.

Om jag vore du skulle jag systematiskt kontrollera de här punkterna, en i taget. Och då inte genom att sparka, utan genom att koppla in och ur, vrida och försöka provocera fram felet.

Byt kabel och bas om du har möjlighet så du kan utesluta att förstärkaren är hel och felet i själva verket ligger utanför. Det vanligaste "felet" på mina förstärkare brukar vara att det är glapp i kabeln, dvs det är inget fel alls på själva förstärkaren... :roll:

(Och till skillnad från vad många tror här så "lossnar" sällan kablar. Att öppna och titta är slöseri med tid.)

När du hittat felet så borde det vara ganska enkelt att åtgärda själv.

Lycka till!
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

inber skrev:Visst låter det som att det är glapp.

Det som går sönder på alla typer av prylar är de rörliga delarna. Elektronik går sällan sönder, mekanik går alltid sönder, förr eller senare.

Och det som är rörligt på en förstärkare är ingångsjacket (dit du kopplar basen), potentiometrarna (speciellt volympoten) och möjligen utgångsjacket till högtalaren.

Andra rörliga deler är din kabel och din egen bas. De är också möjliga felkällor.

Om jag vore du skulle jag systematiskt kontrollera de här punkterna, en i taget. Och då inte genom att sparka, utan genom att koppla in och ur, vrida och försöka provocera fram felet.

Byt kabel och bas om du har möjlighet så du kan utesluta att förstärkaren är hel och felet i själva verket ligger utanför. Det vanligaste "felet" på mina förstärkare brukar vara att det är glapp i kabeln, dvs det är inget fel alls på själva förstärkaren... :roll:

(Och till skillnad från vad många tror här så "lossnar" sällan kablar. Att öppna och titta är slöseri med tid.)

När du hittat felet så borde det vara ganska enkelt att åtgärda själv.

Lycka till!
Håller med till fullo. Den Drome jag själv hade gick ingångsjacket sönder på och det med liknande symptom. Glapp. Nu är ingångsjacken kapslade på en Drome så det går inte att enkelt böja till stiften utan jacket måste bytas om det är detta som är problemet. Ring EBS och be dom skicka ett nytt jack. Inte svårt att byta själv om nu detta skulle visa sig vara problemet och man äger en lödkolv.

MVH//J
robinrallybil
Medlem

Tack för snabba och bra svar! :)

Ska testa en annan kabel och bas imorgon. Har i min stress över att stärkaren skulle vara paj inte testat det. :)

Jag har nu skrivit till EBS. Kan posta deras svar här i tråden sen.

allt gott / Robin
jannej
Medlem+

Inlägg av jannej »

Jag var med om att effekt-loopen strulade. Brytjacket för send "trodde" att det var en kabel inkopplad. Detta i kombination med att den var inställd på serie på baksidan så blev det plötsligt helt knäpptyst.
robinrallybil
Medlem

jannej: Hur fick du ordning på den sen?
jannej
Medlem+

Inlägg av jannej »

robinrallybil skrev:jannej: Hur fick du ordning på den sen?
Ändra effekt-loopen till parallell med hjälp av dip-switcharna på baksidan.
Skriv svar