Fräsa dit Humbucker?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Kontakt:

Fräsa dit Humbucker?

Inlägg av gabrieldahl »

Hej!

Jag har en Fender Jazz (American Stnd) och har börjat tänka på att bland annat byta ut mickarna (får allt för thumbigt ljud vid stallet, mycket snyggare vid neck-pickupen) eller lämna in basen till en byggare för att koppla ut stallmicken och istället fräsa in ett håll för att placera en humbucker (Musicman-stuk) där istället. Den är redan passiv, finns det då kanske några bra passiva bashumbuckers? Jag är ute efter ett något fetare ljud än det jag får, utan lika mycket mellanregister.

Hur mycket kan en byggare ta för ett sådant uppdrag? Får jag själv köpa micken så att han bara behöver sköta urholkandet (känns något säkrare eftersom det kanske blir billigare...)? Jag bor i Göteborgsområdet. Men eftersom jag studerar i Ljungskile kanske det finns någon i Uddevalla?

Tacksam för svar, om jag gjort någon fatal miss i min bedömning får ni gärna påpeka detta, jag spekulerar bara ännu.
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+

Inlägg av Funkfingers »

Vilken stärkare och låda har du?
Menar du live-ljud eller studio-ljud?
Live-ljudet styrs ju rätt så mycket av stärkare och låda.
Studio-ljudet styrs av hur du spelar in ljudet.
Antingen genom line eller att micka lådan.
Vill du ha ett bra studio-ljud utan att behöva micka en låda så rekomenderar jag en Sansamp.
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av gabrieldahl »

Funkfingers skrev:Vilken stärkare och låda har du?
Menar du live-ljud eller studio-ljud?
Live-ljudet styrs ju rätt så mycket av stärkare och låda.
Studio-ljudet styrs av hur du spelar in ljudet.
Antingen genom line eller att micka lådan.
Vill du ha ett bra studio-ljud utan att behöva micka en låda så rekomenderar jag en Sansamp.
Jag hade tänkt mig ett bra line-ljud helt enkelt. Min nuvarande GK-Combo är trasig, och är under reparation. Jag brukar oftast linea basen, eftersom jag då inte har någon stärkare att micka.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Vill du slippa fräsandet så finns det ett antal humbuckers i jazzmick-format. DiMarzio Ultra Jazz t.ex låter riktigt bra.
Användarvisningsbild
Persa
Medlem+

Inlägg av Persa »

Jag lämnade in en kropp för att få en jazzmick i stallposition. Kostade mig 275:-, det var för enbart fräsningen.
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av gabrieldahl »

hitman skrev:Vill du slippa fräsandet så finns det ett antal humbuckers i jazzmick-format. DiMarzio Ultra Jazz t.ex låter riktigt bra.
Okej. Runt hur mycket kostar de tror du?
Persa skrev: Jag lämnade in en kropp för att få en jazzmick i stallposition. Kostade mig 275:-, det var för enbart fräsningen.
Hur lång tid tog det ungefär? Någon som vet en basbyggare i närheten som kan tänkas göra det? Någon som kan göra det i närheten? :) Jag spekulerar ännu bara iochförsig.

EDIT: Hur blev det jobbet då?
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+

Inlägg av mågis »

I närheten är ju ganska intimt ihopkopplat med var du bor. Tycker du inte det...?
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av gabrieldahl »

mågis skrev:I närheten är ju ganska intimt ihopkopplat med var du bor. Tycker du inte det...?
Herr Gabriel skrev:Jag bor i Göteborgsområdet. Men eftersom jag studerar i Ljungskile kanske det finns någon i Uddevalla?
:?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Herr Gabriel skrev:
mågis skrev:I närheten är ju ganska intimt ihopkopplat med var du bor. Tycker du inte det...?
Herr Gabriel skrev:Jag bor i Göteborgsområdet. Men eftersom jag studerar i Ljungskile kanske det finns någon i Uddevalla?
:?
Gitarrmakaren i Gbg fixar det snabbt och lätt. Dra dit på tisdag, lämna in basen, gå på jammet på Nefertiti, åk sedan hem och nästa vecka upprepar du samma procedur, fast du tar med dig basen hem.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar