"Torr" hals på akustisk bas

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
kribbah
Medlem

"Torr" hals på akustisk bas

Inlägg av kribbah »

På min akustiska Ibanez har jag nyss plockat av strängarna och tänkte behandla halsen med någonting för den har torkat ut ser det ut som på vissa ställen. Det är lite nyansskillnader och man kan även känna torrheten.
Nu menar jag på själva halsen mellan bandstavarna och inte greppbrädan.

Vad kan man stryka på för att det ska bli bättre? :?
Fender MIM P-bas, Schaller-skruvar, Rotosound flats, Hi-Mass bridge och Lundgren Vintage pickups.
Ampeg V4-B + SVT2x12
Prata gärna bas, men spelar hellre!
Janne

Re: "Torr" hals på akustisk bas

Inlägg av Janne »

kribbah skrev:På min akustiska Ibanez har jag nyss plockat av strängarna och tänkte behandla halsen med någonting för den har torkat ut ser det ut som på vissa ställen. Det är lite nyansskillnader och man kan även känna torrheten.

Menar du baksidan av halsen? Mellan bandstavarna kan väl inte vara annat än greppbrädan? Dessutom behöver du nog tala om vad det är för träslag på det ställe du vill stryka på.
Användarvisningsbild
lill_frasse
Medlem+

Re: "Torr" hals på akustisk bas

Inlägg av lill_frasse »

kribbah skrev:På min akustiska Ibanez har jag nyss plockat av strängarna och tänkte behandla halsen med någonting för den har torkat ut ser det ut som på vissa ställen. Det är lite nyansskillnader och man kan även känna torrheten.

Undrar om du inte blandar ihop begreppen lite nu.

Baksidan på halsen skall vara lackad om nu ingen har slipat ned den men det är nog föga troligt.

På framsidan av halsen sitter greppbrädan med band och dots eller andra inlays det borde vara denna sida du menar. Den går att olja med lite av varje finns lika många knep där som det finns basister.
Användarvisningsbild
kribbah
Medlem

Inlägg av kribbah »

Jajajajajajajaja, det är greppbrädan självfallet. Tittade på en bild för att inte blanda ihop något då jag vet hur noga det brukar vara... Men så blev det ju tok ändå.

Men det är lugnt, jag har doppat skiten i olivolja så nu blev det bra!!!
Fender MIM P-bas, Schaller-skruvar, Rotosound flats, Hi-Mass bridge och Lundgren Vintage pickups.
Ampeg V4-B + SVT2x12
Prata gärna bas, men spelar hellre!
Skriv svar