Squier med böjd hals, hjälp!
- Neveren
- Nykomling
Squier med böjd hals, hjälp!
Jag köpte nyligen en begagnad Squier Affinity P-Bas, bara för att upptäcka att halsen var sned, så att stränghöjden var för hög för mig och intoneringen är konstig.
Jag kollade upp hur det skulle fixas och har försökt korrigera med dragstången den senaste veckan (skruvade medurs, lät den vila minst 5 timmar mellan), men utan effekt...
Nu undrar jag om dragstången kanske är trasig, och om så är fallet, går det att fixa halsen på annat vis, eller är det bara att byta halsen?
Jag kollade upp hur det skulle fixas och har försökt korrigera med dragstången den senaste veckan (skruvade medurs, lät den vila minst 5 timmar mellan), men utan effekt...
Nu undrar jag om dragstången kanske är trasig, och om så är fallet, går det att fixa halsen på annat vis, eller är det bara att byta halsen?
- Neveren
- Nykomling
- Mr Spock
- Medlem++
Men alltså..."sned"?
Reliefen justeras ju medelst dragstången...men om du vill ändra stränghöjden är det stallsadlarnas justerskruvar du bör fokusera på.
Det här en en bra sida att konsultera när man inte skruvat i sin bas på ett tag:
http://www.barbequevillage.com/justering.htm
Reliefen justeras ju medelst dragstången...men om du vill ändra stränghöjden är det stallsadlarnas justerskruvar du bör fokusera på.
Det här en en bra sida att konsultera när man inte skruvat i sin bas på ett tag:
http://www.barbequevillage.com/justering.htm
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Du känner förmodligen om dragstången tar när du skruvar? Blir ju trögare ju mer du spänner upp den. Det här kanske är en "Don't try this at home" men:
Vill halsen inte reagera så lägger jag eländet över knät, tar tag i var sida om halsen och trycker till allt jag förmår. Lärt mig det av musikmekaren här i stan fast kan ju inte lova att din hals överlever. Du kanske är starkare än jag, menar jag
Vill halsen inte reagera så lägger jag eländet över knät, tar tag i var sida om halsen och trycker till allt jag förmår. Lärt mig det av musikmekaren här i stan fast kan ju inte lova att din hals överlever. Du kanske är starkare än jag, menar jag

- lars-på-bas
- Medlem
en hals ska ju vara lite böjd(konkav)..är den uppenbart sned?
det är inte så att problemet sitter i ett dåligt justerat stall?
men ser det enkelt om du tittar längs greppbrädan från huvudet på basen och ner mot kroppen..
det är inte så att problemet sitter i ett dåligt justerat stall?
men ser det enkelt om du tittar längs greppbrädan från huvudet på basen och ner mot kroppen..
fender jazz bas 62 lake placid blue,de armond starfire II,steinberger spirit,ebs fafner med 4 12 låda skitkontra med sprucken snäcka, peavy tmax 2,10 combo
- Folxam
- Medlem+
-
- Medlem+
Om gängorna är paj i dragstången, eller något annat problem - så kommer du att märka det på att justerskruven inte "svarar". Det ska kännas att skruven spänner upp halsen - det ska gå märkbart trögt och svara mer och mer ju mer du drar åt.
- men -
Den tråkiga sanningen är att Squier Affinity-serien tyvärr är rena skräpet, kvalitetsmässigt. Om du kommer fram till att dragstången är trasig (inte otroligt med tanke på symptomen) så lägg inte tid och pengar på att köpa ny hals till den - köp en annan bas istället. I samma prisklass som en Affinity hittar du till exempel TEXAS-basarna, som är ett rejäääält steg uppåt på alla sätt.
- men -
Den tråkiga sanningen är att Squier Affinity-serien tyvärr är rena skräpet, kvalitetsmässigt. Om du kommer fram till att dragstången är trasig (inte otroligt med tanke på symptomen) så lägg inte tid och pengar på att köpa ny hals till den - köp en annan bas istället. I samma prisklass som en Affinity hittar du till exempel TEXAS-basarna, som är ett rejäääält steg uppåt på alla sätt.
- JPAM
- VIP medlem
Oj det var som fan!
Den där borde läggas i pressbänk ett halvår, men kan räcka med mindre tid och låta trussrodden ta övertaget över brädan med tiden, om du själv har ork och tid att vänta och vill lägga energi på din bas.
För just nu är det brädan som har övertaget.
Men prova med schimsning som övriga har gett förslag på.
Jag har ca 1,5 till 2 mm relief på hela brädan på mina basar, vilket är mitt ideal, men utan att ha behöva schimsa.
Med schimsning ska du nog komma ner rejält.
Du har mycket bow så prova schimsa så du får idealisk stränghöjd för dig på bandena längst ner på halsen.
Har du någåt bladmått och stål linjal som är ungefär lika lång som halsen att mäta med?
Så att du kan se vad som händer och om någåt händer när du skruvar.
/JPAM
Fender Precision -52,Fender Bassman -52,Fender Musicmaster-77,Musicman Stingray-99,Hohner B2ADB,Takamine EG512C,Hagström Bassmaster 630,Hagström BT-100,Hagström 2x15",Markbass F500 2XMarkbass NY151,Markbass Micromarc 801
- Liten
- Hedersmedlem
Äsh... lite som med "Mr Jhonson".. går ju bra om den är sne... bara "handen" passar??

Och åter till topic: Jag skulle lämna den till en duktig mek. Det var lite väl hög stränghöjd för att bara vara en dragstångsjustering.
Om dragstången är trasig (eller infästningen) kommer det krävas ganska specifikt kunnande för att lösa problemet. Och billigt lär det inte heller bli.

Och åter till topic: Jag skulle lämna den till en duktig mek. Det var lite väl hög stränghöjd för att bara vara en dragstångsjustering.
Om dragstången är trasig (eller infästningen) kommer det krävas ganska specifikt kunnande för att lösa problemet. Och billigt lär det inte heller bli.
- Folxam
- Medlem+
http://www.google.se/images?hl=sv&q=truss+rodJohan86 skrev:En fråga, vad är trussrod?
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
-
- Medlem+
OBS!
Om du väljer att göra något "projekt" av din bas kan det vara bra att veta att Affinity-serien faktiskt har kropp av al! Med en ny, bättre hals (t ex en Warmoth med stålinlägg?) kan det nog bli riktigt fin ton i den.
Min Squier JV series P-bas från -82/-83 tar förresten någon dag på sig för att reagera om man ändrar trussroden. (Solid lönnhals.)
/Alexander
Om du väljer att göra något "projekt" av din bas kan det vara bra att veta att Affinity-serien faktiskt har kropp av al! Med en ny, bättre hals (t ex en Warmoth med stålinlägg?) kan det nog bli riktigt fin ton i den.
Min Squier JV series P-bas från -82/-83 tar förresten någon dag på sig för att reagera om man ändrar trussroden. (Solid lönnhals.)
/Alexander