Squier med böjd hals, hjälp!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Neveren
Nykomling

Squier med böjd hals, hjälp!

Inlägg av Neveren »

Jag köpte nyligen en begagnad Squier Affinity P-Bas, bara för att upptäcka att halsen var sned, så att stränghöjden var för hög för mig och intoneringen är konstig.
Jag kollade upp hur det skulle fixas och har försökt korrigera med dragstången den senaste veckan (skruvade medurs, lät den vila minst 5 timmar mellan), men utan effekt...
Nu undrar jag om dragstången kanske är trasig, och om så är fallet, går det att fixa halsen på annat vis, eller är det bara att byta halsen?
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Bild
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Neveren
Nykomling

Inlägg av Neveren »

det har varit nära att gå åt det hållet, men jag hoppades på att det kanske fanns ngt sätt som skulle lämna basen i ett lite mer spelbart skick nu när jag äntligen sparat ihop och lagt ut pengar på den. Instrument är ganska dyra för studenter...
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Men alltså..."sned"?

Reliefen justeras ju medelst dragstången...men om du vill ändra stränghöjden är det stallsadlarnas justerskruvar du bör fokusera på.

Det här en en bra sida att konsultera när man inte skruvat i sin bas på ett tag:
http://www.barbequevillage.com/justering.htm
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Janne

Inlägg av Janne »

Du känner förmodligen om dragstången tar när du skruvar? Blir ju trögare ju mer du spänner upp den. Det här kanske är en "Don't try this at home" men:
Vill halsen inte reagera så lägger jag eländet över knät, tar tag i var sida om halsen och trycker till allt jag förmår. Lärt mig det av musikmekaren här i stan fast kan ju inte lova att din hals överlever. Du kanske är starkare än jag, menar jag ;)
Användarvisningsbild
Neveren
Nykomling

Inlägg av Neveren »

den har 9mm relief när stallsadlarna är sänkta i bott, det känns som om dragstången spänns men halsen blir inte rakare, den kanske släpper efter.
Användarvisningsbild
lars-på-bas
Medlem

Inlägg av lars-på-bas »

en hals ska ju vara lite böjd(konkav)..är den uppenbart sned?
det är inte så att problemet sitter i ett dåligt justerat stall?

men ser det enkelt om du tittar längs greppbrädan från huvudet på basen och ner mot kroppen..
fender jazz bas 62 lake placid blue,de armond starfire II,steinberger spirit,ebs fafner med 4 12 låda skitkontra med sprucken snäcka, peavy tmax 2,10 combo
Janne

Inlägg av Janne »

Om du trycker ned 1:a och sista band, hur stort är gapet vid 12:e då? Om du har stallsadlarna i bott men fortfarande hög stränghöjd kanske det är shimsning (stavning?) i halsfickan som behövs.
Användarvisningsbild
Neveren
Nykomling

Inlägg av Neveren »

Bild
Bild
4mm när jag håller ner, vad är shimsning för nåt?
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+

Inlägg av Hellsten »

Haha, shit! Inte liite högt stränghöjd där.
| Fender | Mesa |
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+

Inlägg av johnne »

o jag som trodde jag hade hög stränghöjd.. du har inte stämt en oktav upp elller någe :D
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Riskera
Medlem

Inlägg av Riskera »

Jag har exakt samma problem.. Köpte den begagnat några år sen.
Någon på en musikaffär påstod att det var pga sned trussrod..
Janne

Inlägg av Janne »

Shimsing, eller vad tusan det nu heter egentligen, är att ändra halsens lutning med lite papper eller dylikt i halsfickan. Men, det verkar snarare som ett trussrodproblem när man ser bilderna ja...
Prova knägreppet säger jag, fast jag svär mig samtidigt fri om något jävligt händer..
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

Neveren skrev:vad är shimsning för nåt?
Du lägger nåt, t.ex. ett halvt spelkort (eller fler) i botten av halsfickan för att få en vinkel på halsen ...
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Om gängorna är paj i dragstången, eller något annat problem - så kommer du att märka det på att justerskruven inte "svarar". Det ska kännas att skruven spänner upp halsen - det ska gå märkbart trögt och svara mer och mer ju mer du drar åt.

- men -

Den tråkiga sanningen är att Squier Affinity-serien tyvärr är rena skräpet, kvalitetsmässigt. Om du kommer fram till att dragstången är trasig (inte otroligt med tanke på symptomen) så lägg inte tid och pengar på att köpa ny hals till den - köp en annan bas istället. I samma prisklass som en Affinity hittar du till exempel TEXAS-basarna, som är ett rejäääält steg uppåt på alla sätt.
Användarvisningsbild
Neveren
Nykomling

Inlägg av Neveren »

Tack för alla tips :) Tänkte testa om jag kan räta ut den när den är avsträngad, annars får jag nog testa shimsing och köpa en ny när jag har råd.
Måste förresten säga att det är underbart med ett så aktivt och hjälpsamt forum :D
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

johnne skrev:o jag som trodde jag hade hög stränghöjd.. du har inte stämt en oktav upp elller någe :D
Vadå hög stränghöjd? Det där är ju normalt om man ska kötta med plektrum, iaf för mig... :roll: :wink:
/Linus
Användarvisningsbild
JPAM
VIP medlem

Inlägg av JPAM »

Neveren skrev:Bild
Bild
4mm när jag håller ner, vad är shimsning för nåt?
Oj det var som fan!
Den där borde läggas i pressbänk ett halvår, men kan räcka med mindre tid och låta trussrodden ta övertaget över brädan med tiden, om du själv har ork och tid att vänta och vill lägga energi på din bas.
För just nu är det brädan som har övertaget.
Men prova med schimsning som övriga har gett förslag på.
Jag har ca 1,5 till 2 mm relief på hela brädan på mina basar, vilket är mitt ideal, men utan att ha behöva schimsa.
Med schimsning ska du nog komma ner rejält.
Du har mycket bow så prova schimsa så du får idealisk stränghöjd för dig på bandena längst ner på halsen.
Har du någåt bladmått och stål linjal som är ungefär lika lång som halsen att mäta med?
Så att du kan se vad som händer och om någåt händer när du skruvar.

/JPAM
Fender Precision -52,Fender Bassman -52,Fender Musicmaster-77,Musicman Stingray-99,Hohner B2ADB,Takamine EG512C,Hagström Bassmaster 630,Hagström BT-100,Hagström 2x15",Markbass F500 2XMarkbass NY151,Markbass Micromarc 801
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Äsh... lite som med "Mr Jhonson".. går ju bra om den är sne... bara "handen" passar??

;)

Och åter till topic: Jag skulle lämna den till en duktig mek. Det var lite väl hög stränghöjd för att bara vara en dragstångsjustering.
Om dragstången är trasig (eller infästningen) kommer det krävas ganska specifikt kunnande för att lösa problemet. Och billigt lär det inte heller bli.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Johan86
Medlem

Inlägg av Johan86 »

det var som fan! :shock: hoppas du får ordning på halsen!
En fråga, vad är trussrod? :oops:
Squier Precission Affinity, 20th Anniversary 2002
Squier Precission Vintage Modified TB

Manglar bas i Kungens Knektar
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

Johan86 skrev:En fråga, vad är trussrod? :oops:
http://www.google.se/images?hl=sv&q=truss+rod
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
Johan86
Medlem

Inlägg av Johan86 »

jaha, dragstång! :D
Squier Precission Affinity, 20th Anniversary 2002
Squier Precission Vintage Modified TB

Manglar bas i Kungens Knektar
Alexander
Medlem+

Inlägg av Alexander »

OBS!
Om du väljer att göra något "projekt" av din bas kan det vara bra att veta att Affinity-serien faktiskt har kropp av al! Med en ny, bättre hals (t ex en Warmoth med stålinlägg?) kan det nog bli riktigt fin ton i den.

Min Squier JV series P-bas från -82/-83 tar förresten någon dag på sig för att reagera om man ändrar trussroden. (Solid lönnhals.)

/Alexander
Skriv svar