Lös axelbandsknopp - bästa limmet??

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Lös axelbandsknopp - bästa limmet??

Inlägg av xfredrikx »

Min axelbandsknopp uppe på hornet på min fender aerodyne glappar som fan..

Eller, det har rättare sagt blivit ett ovalt hår där den sitter pga att jag hanterar basen rätt hårt på scen...

Hade tändstickor i från början.

Tänkte ha i en och annan tändsticka nu också men tänkte limma också.

Vilket lim är bäst? Kan tänka mig ett hårt lim är rätt bra. Inte typ trälim då det är rätt mjukt.

Superlim kanske? Karlssons? Något slags epoxy kanske??? Ska jag limma på skruven eller stoppa i lite lim i hålet, på tändstickorna kanske?

Vill att det ska sitta som BERGET plus lite hårdare... Hehum

Tack för svar
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

shit vad du måste röja, här ligger man i lä!

jag hade samma problem på en gammal gitarr, jag använde epoxy, starkaste clas ohlson hade, fick ju inte ur skruven efteråt, men det satt som fan. jag hade på skruven och i hålet.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

På min Fender körde jag tandpetare och trälim. Det höll. Ett tag... :( Tror nog att nåt hårdare borde funka!
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Tändstickor/tandpetare och trälim blir väl ordentligt starkt?

Du kan ju byta till en skruv med grövre gängor också så sitter det nog fint.

Annars kan man ju borra ur hålet och plugga igen med nytt trä.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Testar superepoxy, lär ju finnas på biltema också??

Ska ändå till biltema och köpa en liten skyffel man kan ha i bilen inför turnen... Det gäller att vara förberedd, säger dom.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Jag körde tändstickor + trälim och det höll riktigt bra.
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Hellish skrev:Jag körde tändstickor + trälim och det höll riktigt bra.
Höll? Presens?
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem

Inlägg av Rut66 »

Epoxi, alla gånger. Det finns en "patentare" som rekommenderas när man vill kunna demontera beslag på träbåtar. Epoxit binder mellan det (för stora) hålet i trät och gängorna i skruven. Epoxi krymper inte och gängorna förblir intakta, men man skall tänka på att skydda huden när man blandar/applicerar. Bra epoxi finns bla hos Nils Malmgren http://www.nilsmalmgren.se
Där finns även en avdelning med tips/trix.
Sandberg Ida Nielsen 5-Str, Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, "Bojsänket" (Svinbra HPD-jazz), Yamaha BB2000, Yamaha JB500R, Epiphone Zenith, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, TKS1126 x2, Ibanez Promethean
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+

Inlägg av Tjoffe »

Jag har aldrig använt lim faktiskt. Jag kör alltid tandpetare/tändstickor och byter ut skruven till en längre. Originalskruvarna är kassa! Jag byter ut skruven det första jag gör när jag köper en ny bas, innan hålet blir förstört.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Ahab skrev: Annars kan man ju borra ur hålet och plugga igen med nytt trä.
+1. Den enda "riktiga" lagningen. Enkelt och snabbt fixat.

Allt annat är Åsa-Nisse-lagningar.... :retar:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Lång skruv + tändstickor brukar hålla bra.
Annars + på Cupa.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem

Inlägg av hedeblom »

Eller borra upp och skita i att plugga och i stället dra i en redigt stor skruv – ännu mindre chans att det åker ur igen.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

hedeblom skrev:Eller borra upp och skita i att plugga och i stället dra i en redigt stor skruv – ännu mindre chans att det åker ur igen.
Fransk träskruv. Byter man båda blir det lite Frankensteinkänsla (Franskenstein? nähä.) för de skruvarna har 6-kantsskalle.

Seriöst så brukar vanligt trälim vara ganska starkt om man fyller hålet & låter det torka, sen i med skruven, men det beror väl på hur stort hålet är (och där kan man lätt fastna i de filosofiska generella frågorna: Hur stort är ett hål? Hur låter gult? Hur gör djur, mm).

En del blandar trälim med fint träspån. Lär bli stadigare än bara limmet.
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Tandpetare är hårdare än tändstickor, och håller därför bättre.

Fyll hålet med lim och knacka i så många tandpetare som får plats. Det ska vara rejält tajt. Använd liten hammare eller nåt att knacka i de sista med.

Låt torka över natten.
Såga av med fintandad såg, borra med fin/tunn borr o dra i en lång, tunn, ganska grovgängad skruv

Har hållit i 10 år hittills.

Åsa-Nisse var en fiffig filur!
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Bristet av tålamod gjorde att jag hade i lite tändstickor och lite karlsssons klister, gjorde det för fem minuter sen så hittills sitter det som berget. Vi får se hur det går. ;)
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

xfredrikx skrev:Bristet av tålamod gjorde att jag hade i lite tändstickor och lite karlsssons klister, gjorde det för fem minuter sen så hittills sitter det som berget. Vi får se hur det går. ;)
När det går åt fanders sen borrar du ur och pluggar, sen behöver du inte göra om det igen :)
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+

Inlägg av magstorm »

Ett sätt att minska risken att problemet överhuvudtaget uppstår (i alla fall om man har ett relativt nytt axelband) är att göra hålet i det lite större. Hålen i nya axelband är i regel lite för trånga och klämmer lite om axelbandsknoppen, vilket i sin tur gör att knoppen börjar snurra med efter ett tag. En extra "gardering" är att lägga på lite fett också.
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Användarvisningsbild
Assar
Medlem+

Inlägg av Assar »

xfredrikx skrev:Bristet av tålamod gjorde att jag hade i lite tändstickor och lite karlsssons klister, gjorde det för fem minuter sen så hittills sitter det som berget. Vi får se hur det går. ;)
Skulle inte det funka så får du kanske testa med ankarmassa.
:D
Bild Bild
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inlägg av Peavey Dude »

Båda knopparna på min gitarrists Fender Telecaster lossnar konstant, trots tandpetare/tändstickor. Och lim. En anledning till att jag håller mig undan det märket. :D plus att sladdjacket trillar sönder en gång i månaden. :D
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Trälim är grymt starkt....Limfogen blir ju starkare än trät runtom om det sitter i ordentlig press. Epoxy funkar ju också till trä men jag tror att risken är större att man skapar en epoxyplugg som i värsta tänkbara fall kan ploppa ur.

Har man problem med tändsticka och trälim så tror jag mer att det är det mjuka trät i tändstickan som är boven, kör du in en hårdare sticka så lär det hålla hur bra som helst. TDHPs råd om att byta skruven är inga dumheter, kör hårt trä + trälim + en vettig skruv så lär problemet vara löst tillräckligt länge för att du ska vara nöjd.
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+

Inlägg av mågis »

Peavey Dude skrev:Båda knopparna på min gitarrists Fender Telecaster lossnar konstant, trots tandpetare/tändstickor. Och lim. En anledning till att jag håller mig undan det märket. :D plus att sladdjacket trillar sönder en gång i månaden. :D
Låt mig gissa att han mekar sin gitarr själv...?
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Titebond är ett väldigt bra trälim iaf....finns på GMF
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Fernan skrev:Titebond är ett väldigt bra trälim iaf....finns på GMF
Da shait!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inlägg av Peavey Dude »

mågis skrev:
Peavey Dude skrev:Båda knopparna på min gitarrists Fender Telecaster lossnar konstant, trots tandpetare/tändstickor. Och lim. En anledning till att jag håller mig undan det märket. :D plus att sladdjacket trillar sönder en gång i månaden. :D
Låt mig gissa att han mekar sin gitarr själv...?
Han meckar inte med nånting, det är jag som har hand om alla instrument i bandet, typ... Hans gitarrer orkar jag inte mecka med med längre dock, inte lönt.
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Janne

Inlägg av Janne »

Man kan också göra som basisten som repar i samma lokal som jag, han hade löst detta problem på sin fender jazz genom att dra femtielva lager med silvertejp runt kropp och axelband :D
Skriv svar