Dämpning till SUNN-rigg

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Andöööörschh
Medlem

Dämpning till SUNN-rigg

Inlägg av Andöööörschh »

Slog till och köpte en SUNN-rigg igår. SUNN 300T + tillhörande 2X15 låda. Fick ett svinbra pris och skulle vara helnöjd om det inte vore för en sak. När jag efter köpet skulle testa den i replokalen på betydligt högre volym än vad jag vågade kräma på i säljarens vardagsrum. Så började det plötsligt brumma och spraka vilket det inte hade gjort hemma hos säljaren. Jag konsulterade en förstärkar-reperatör som konstaterade att det borde vara lödningar i toppen som lossnat p.g.a. vibrationerna från lådan. Eftersom toppen väger fläsk (34 kg) så dämpar inte gummifötterna stötarna från lådan tillräckligt bra och vibrationerna "skallrar" på så sätt succesivt sönder lödningar i toppen.

Är det någon som har varit med om något liknande? Tilläggas bör att riggen hade stått mer eller mindre orörd i tre års tid.

När toppen är servad funderar jag på om jag skall investera i någon typ av dämpmatta för att undvika liknande problem i framtiden. Någon som vet någon typ som är bra?

Det lättaste är ju såklart att inte ha toppen ståendes på lådan, men i live-sammanhang känns det lite tråkigt. De ser ju snygga ut ihop liksom.

Tackar för svar!
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

Du köpte antagligen riggen som diskuteras här: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=46340 ?

Sägs där att de där Sunn-topparna kanske behöver en del interna kabelbyten för att vara tiptopp och det låter ju onekligen som du har det problemet.
Användarvisningsbild
Andöööörschh
Medlem

Inlägg av Andöööörschh »

Stämmer bra! Anade att fler skulle vara intresserade så slog till snabbt.

Ja precis. Och om man ska se det från den ljusa sidan så känns det bra att få toppen genomgången, så vet man att den är i bra skick sen.
Senast redigerad av Andöööörschh den tor 21 apr 2011, 11:26, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
yak52
Medlem

Inlägg av yak52 »

Jag fick min Sunn 300 genomgången hos LH-Musik. Förutom rörbyte så fixade de de vanliga sakerna som brukar behövas på denna topp, såg över kablar och lödde fast en del som innan hade suttit med kontakter, men som det med tiden blir dålig kontakt i.

Men även efter att denna rörtopp var lagad och schysst (och säkert samma för de flesta andra) så rekommenderade LH att ha någon form av dämpning mellan lådan och toppen så att den skyddas från vibrationer.

Man får hitta något som samtidigt dämpar men att förstärkaren fortfarande står kvar stadigt på lådan.

Jag har kört ett tag med gummikuddar som egentligen är till för att stå under tvättmaskiner och torktumlare. De är billiga men vita och ser bättre ut om man färgar dem svarta. Annars finns det en hel del liknande kuddar som är till för ljudanläggningar, men de brukar kosta betydligt mer.

/Martin
http://www.floydshotel.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Japan, Rickenbacker 4001v63, Landola akustisk bas
Mesa Boogie WalkAbout 12
Acoustic 220 och Acoustic 330 ~ Acoustic 406
Användarvisningsbild
yak52
Medlem

Inlägg av yak52 »

Andöööörschh skrev:Stämmer bra! Anade att fler skulle vara intresserade så slog till snabbt.

Ja precis. Men om man ska se det från den ljusa sidan så känns det bra att få toppen genomgången, så vet man att den är i bra skick sen.
Precis så tänkte jag, efter att min topp blev helt genomgången efter ett tidigare ganska hårt liv i branschen (Danska rockbranschen).

När den är totalfixad går den troligen att lita på under lång tid, och låter bra.

/Martin

Mesa Boogie WalkAbout 12
Användarvisningsbild
Andöööörschh
Medlem

Inlägg av Andöööörschh »

Tackar för svaret!

Låter ju som en bra och billig lösning. Hur pass stora är dessa gummikuddar?
Användarvisningsbild
Andöööörschh
Medlem

Inlägg av Andöööörschh »

yak52 skrev:
När den är totalfixad går den troligen att lita på under lång tid, och låter bra.
Skönt att höra! Jag var redigt frustrerad igår kväll.
Användarvisningsbild
yak52
Medlem

Inlägg av yak52 »

Andöööörschh skrev:
yak52 skrev:
Och du fick den till ett bra pris, så när du fått den i toppform så är det fortfarande ett bra köp!

/Martin

Mesa Boogie WalkAbout 12
Användarvisningsbild
Andöööörschh
Medlem

Inlägg av Andöööörschh »

yak52 skrev:
Andöööörschh skrev:
yak52 skrev:
Och du fick den till ett bra pris, så när du fått den i toppform så är det fortfarande ett bra köp!

/Martin
Sant! Vet någon vad nypriset låg på de här när de kom?
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Vet ej riktigt, men bara topparna brukar gå för 10K beggade så du gjorde ett riktigt klipp!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Nypris på toppen låg någonstans runt 18 papp har jag för mig, men de reades i många fall ut och den rigg jag var nära att köpa under denna period, exakt lika som den du köpt, reades ut för typ 10-12 papp...!!!

Toppen i dagsläget är nog dock värd runt 10 papp, så även om du får lägga ett par tusen på en service så har du gjort ett bra klipp!

Jag har kört med min 300T i.... 3-4 år eller nå´t tror jag.
Aldrig haft någon dämpning, har stått på mina marshallådor som står på hårda plasthjul.
Måhända kan ju min varit servad innan någon gång och lödningar etc blivit fixade, men jag har aldrig haft några problem.

Men bara för det så kommer den väl balla ur nästa helg i Borås...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+

Inlägg av Tjoffe »

blackparkas skrev:Nypris på toppen låg någonstans runt 18 papp har jag för mig, men de reades i många fall ut och den rigg jag var nära att köpa under denna period, exakt lika som den du köpt, reades ut för typ 10-12 papp...!!!

Toppen i dagsläget är nog dock värd runt 10 papp, så även om du får lägga ett par tusen på en service så har du gjort ett bra klipp!

Jag har kört med min 300T i.... 3-4 år eller nå´t tror jag.
Aldrig haft någon dämpning, har stått på mina marshallådor som står på hårda plasthjul.
Måhända kan ju min varit servad innan någon gång och lödningar etc blivit fixade, men jag har aldrig haft några problem.

Men bara för det så kommer den väl balla ur nästa helg i Borås...
Du måste kanske ta med en backup-rigg.. :wink:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Shuttlen kommer definitivt med!

Har iofs ännu inte hört hur det är med backline.
Bandet jag vickar i brukar ha lite olika och jag har ännu inte fått någon info om hur det ser ut på just detta gig.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar