jazz-stallmick på p-bas?
- bronxen
- Medlem
jazz-stallmick på p-bas?
hallå!
finns det möjligtvis någon byggtråd som jag inte hittar där man kan se hur man gör för att få in en jazz mick i stalläge på en p-bas?
om det inte finns så skulle det va trevligt med lite beskrivningar och tillvägagångssätt =)
Tack
finns det möjligtvis någon byggtråd som jag inte hittar där man kan se hur man gör för att få in en jazz mick i stalläge på en p-bas?
om det inte finns så skulle det va trevligt med lite beskrivningar och tillvägagångssätt =)
Tack
- bronxen
- Medlem
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
Har du en överhandsfräs så går det rätt smidigt. Jag mätte ut var micken skulle vara och ritade upp konturerna. Sen fräste jag på frihand (det går ju att göra en mall iofs).
Ett långt borr användes för att borra en kanal för kablarna...det måste vara långt för att man ska få en flack vinkel...typ 25-30 cm.
Ett långt borr användes för att borra en kanal för kablarna...det måste vara långt för att man ska få en flack vinkel...typ 25-30 cm.
- bronxen
- Medlem
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
http://www.buzzardsbass.com/electronics ... iagram.jpgbronxen skrev:okej! har ingen själv men känner folk som har så där kan jag nog få lite hjälp!
Hur ska micken kopplas? sånt har jag inte en susning om =) och vart sätter man nya ratten snyggast?
Snyggast blir om du sätter en volympot framför, men du måste nog också fräsa ur lite grann för den. Typ så här:

Alt är att behålla 1 vol + 1 ton och sätta dit en 3-vägsomkopplare, det blir ju ingen
separat volymkontroll / mick då iofs.

Vill du få lite extra mid-boost så kan du koppla in en serie/parallell-switch (schemat visar en jazz-bas men det funkar lika bra med P/J):
http://www.seymourduncan.com/support/wi ... ss_bass_sp
Som switch kan du använda en DPST (dual pole single throw) microswitch eller varför inte köpa en volympot med push-pull switch inbyggd. Då drar du bara ut volymkontrollen för seriekopplingen.
Det har nyligen diskuterats i den här tråden:
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=50184&highlight=
- lagus
- VIP medlem
- bronxen
- Medlem
- Albrecht
- Medlem
Sätta på en Jazz-pick-up!?
1978 ledsnade jag på min bandlösa Sunburst Precision så jag köpte en Hagströmhals (världens bästa!) och en DiMArzio-jazz-bass-pickup och hackade ett håll med stämjärn för att få i pick-up´n. Det var inte svårt. Kopplade så att jag kunde ta ut pickupsen via ett stereojack (eller inte) om jag ville. Dessutom målade jag basen RÖD. Under finns det solbrända kvar. Basen låter otroligt bra. ber om ursäkt för att bilden är uppochnervänd!

If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
- GNUlars
- VIP medlem
- Kontakt:
Det är enklast att skita i tonkontrollen och koppla om den så att det blir en volym för nya miken istället. Allt kan sitta kvar, bara att löda om. Kanske smidigare med en volym och en balanspot med mittklick för mikbalans, men då behövs ju en sådan pot...
Lars
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
- bronxen
- Medlem
- Lowlife
- Medlem+