jazz-stallmick på p-bas?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
bronxen
Medlem

jazz-stallmick på p-bas?

Inlägg av bronxen »

hallå!

finns det möjligtvis någon byggtråd som jag inte hittar där man kan se hur man gör för att få in en jazz mick i stalläge på en p-bas?

om det inte finns så skulle det va trevligt med lite beskrivningar och tillvägagångssätt =)

Tack
www.junkstarsofficial.com

Fender P-basses & Fender Super Bassman amps.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Är du väldigt fäst vid den p-bas du har? Annars är väl enklaste sättet, och som sparar den bas du redan har, att köpa en som redan har p-mick och jazzmick?
Användarvisningsbild
bronxen
Medlem

Inlägg av bronxen »

Nej det är ett HPD bygge som jag inte är allt för fäst vid! tänkte jag skulle se hur svårt det verkade först =)

Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Har du en överhandsfräs så går det rätt smidigt. Jag mätte ut var micken skulle vara och ritade upp konturerna. Sen fräste jag på frihand (det går ju att göra en mall iofs).
Ett långt borr användes för att borra en kanal för kablarna...det måste vara långt för att man ska få en flack vinkel...typ 25-30 cm.
Användarvisningsbild
bronxen
Medlem

Inlägg av bronxen »

okej! har ingen själv men känner folk som har så där kan jag nog få lite hjälp!
Hur ska micken kopplas? sånt har jag inte en susning om =) och vart sätter man nya ratten snyggast?

Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

bronxen skrev:okej! har ingen själv men känner folk som har så där kan jag nog få lite hjälp!
Hur ska micken kopplas? sånt har jag inte en susning om =) och vart sätter man nya ratten snyggast?
http://www.buzzardsbass.com/electronics ... iagram.jpg

Snyggast blir om du sätter en volympot framför, men du måste nog också fräsa ur lite grann för den. Typ så här:

Bild

Alt är att behålla 1 vol + 1 ton och sätta dit en 3-vägsomkopplare, det blir ju ingen
separat volymkontroll / mick då iofs.

Bild

Vill du få lite extra mid-boost så kan du koppla in en serie/parallell-switch (schemat visar en jazz-bas men det funkar lika bra med P/J):

http://www.seymourduncan.com/support/wi ... ss_bass_sp

Som switch kan du använda en DPST (dual pole single throw) microswitch eller varför inte köpa en volympot med push-pull switch inbyggd. Då drar du bara ut volymkontrollen för seriekopplingen.
Det har nyligen diskuterats i den här tråden:
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=50184&highlight=
Användarvisningsbild
lagus
VIP medlem

Inlägg av lagus »

Snyggast är om man sätter nya ratten där telejacket sitter och borrar ett nytt hål för telejacket på sidan/underkanten (som på en ESP Vintage 4)

Bild
Fender JV P-Bass lefty ´83, Rickenbacker 4003 lefty ´82, Tokai T-bird lefty, Fender Bassman 100, Fender Bassman 4x12"
Användarvisningsbild
bronxen
Medlem

Inlägg av bronxen »

grymt tackar!

lutar mot att det blir att sätta ratten vid telejacket och borra ett nytt hål!

Fräs är fixad så nu ska jag bara bestämma vad jag ska ha för mick och beställa lite delar! =)

Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem

Sätta på en Jazz-pick-up!?

Inlägg av Albrecht »

1978 ledsnade jag på min bandlösa Sunburst Precision så jag köpte en Hagströmhals (världens bästa!) och en DiMArzio-jazz-bass-pickup och hackade ett håll med stämjärn för att få i pick-up´n. Det var inte svårt. Kopplade så att jag kunde ta ut pickupsen via ett stereojack (eller inte) om jag ville. Dessutom målade jag basen RÖD. Under finns det solbrända kvar. Basen låter otroligt bra. ber om ursäkt för att bilden är uppochnervänd!

Bild
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Det är enklast att skita i tonkontrollen och koppla om den så att det blir en volym för nya miken istället. Allt kan sitta kvar, bara att löda om. Kanske smidigare med en volym och en balanspot med mittklick för mikbalans, men då behövs ju en sådan pot...
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
bronxen
Medlem

Inlägg av bronxen »

Funderar fan på att lämna in kroppeb för fräsningen så jag inte fuckar upp helt! någon som vet någon i Stockholm som gör detta? fräsa för ny mick alltså! =)

Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+

Inlägg av Lowlife »

Har du funderat på en MM-humbucker istället för en Jazzmik? Jäkligt trevlig och mångsidig kombination! Rekommenderas. Seymour Duncan Basslines är svinbra! Good luck!
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Skriv svar