Fenderbacker

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Viktorl skrev:
macahan skrev: Bild
Den fast med hajfenor eller helt utan inlägg!
om man struntar i den pricken längst upp kan man faktiskt skriva
M A C A H A N på inlaysen, vilket vore ballt ;)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Haha! Nä, alltså.. Det blir inga hajfenor, dom kändes inte rätt. Vi får se men just nu är det dots och bindings a la transition fender innan blocks.
Det är rätt kul och se vad olika folk tycker, men vi får väl se vad det slutar med.. Det är ju eg bara kosmetika kvar.. Så rent teoretiskt skulle man kunna börja bygga..
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem

Inlägg av straightedge79 »

macahan skrev:Vi kan ju ta en sån här bara för att visa vad annorlunda feeling en grön bas med svart plekka skulle få.
Nu snackar vi fräään...

Bild
Där har du vinnaren!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

macahan skrev:Bild
Grym! Har inte kollat PB på några dagar, men det har uppenbarligen hänt en hel del sedan sist. Det kommer bli bra det här.

Fast, genomskinligt grönlackad tycker inte jag är någon bra idé, men det beror nog mest bara på att köksmöblemanget i mitt barndomshem var lackat just så... :)
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

En rolig detalj jag funderat över men aldrig sett(eller sett, gillat och glömt det), hur vore det att sänka plektrumskyddet ner i kroppen? Svårt att illustrera bara, jag har en försänkt dragstångsplatta på en av mina gitarrer och det är då skitsnyggt. :)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

knedy skrev:En rolig detalj jag funderat över men aldrig sett(eller sett, gillat och glömt det), hur vore det att sänka plektrumskyddet ner i kroppen? Svårt att illustrera bara, jag har en försänkt dragstångsplatta på en av mina gitarrer och det är då skitsnyggt. :)
Torde se apcoolt ut!
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

straightedge79 skrev:
macahan skrev:Vi kan ju ta en sån här bara för att visa vad annorlunda feeling en grön bas med svart plekka skulle få.
Nu snackar vi fräään...

Bild
Där har du vinnaren!
Ja eller hur, helt klart vinnaren!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Ja... Försänkt plekka vore fränt! Jag har funderat på försänkta stall tidigare men inte plektrumskydd.. Hmm
Sooo many options..!!!

Men frågan är om det är så smart att försänka.. Jag vill ju ha kroppen tunn och jag vill inte ha lucka på baksidan. Det måste ju finnas tillräckligt med trä till urfräsningens botten. Men ett försänkt plektrumsskydd låter klockrent till min bas #2. Den klarlackade mahognyjazzbasen.

@Peter..
Ja.. Du vet, den är ju inte lackad än.. :)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Funderar på chequered binding.. Det måste jag ju ha! :)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Förresten.. Det är ingen hårdrocks- eller metalbas jag tänkt bygga utan ett "vackert" instrument.. Så det blir nog inget svart plektrumskydd etc. Det är nästan så jag funderar på några mickar med vita kåpor.. Allt måste funderas över..

@kendy; jag vete tusan om inte bindingen bakom klacken hamnar lite olämpligt om man gör bindings på det där sättet på baksidan. Jag måste kolla vart på baksidan jag sliter på basarna. Jag vill ju inte slita loss bindingen..

edit.
Senast redigerad av macahan den tis 23 aug 2011, 07:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

macahan skrev:Förresten.. Det är ingen hårdrocks- eller metalbas jag tänkt bygga utan ett "vackert" instrument.. Så det blir nog inget svart plektrumskydd etc. Det är nästan så jag funderar på några mickar med vita kåpor.. Allt måste funderas över..

@kendy; jag vete tusan om inte bindingen bakom klacken hamnar lite olämpligt om man gör bindings på det där sättet på baksidan. Jag måste kolla vart på baksidan jag skiter på basarna. Jag vill ju inte slita loss bindingen..
Ja inte tänker jag på hårdrock/metal bara för att det är ett svart plektrumskydd, bara snyggaste alternativet oavsett musikstil! :D
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

macahan skrev:@kendy; jag vete tusan om inte bindingen bakom klacken hamnar lite olämpligt om man gör bindings på det där sättet på baksidan. Jag måste kolla vart på baksidan jag skiter på basarna. Jag vill ju inte slita loss bindingen..
Tog mig både en och tolv genomläsningar, du menar sliter va? ;)

macahan skrev:Funderar på chequered binding.. Det måste jag ju ha! :)
Ja!!
Om inte annat, kan man ju alltid låna en idé från Gibson:
Bild
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Hahahaha! Ja, S L I T E R!

Hårdrock/metal/svart plektrumskydd var en passning tlll "ny färg, bra eller anus"-tråden
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Black on black, låt pskyddet gå ut längst hornen som på en p51.
Sharkfins och binding. Mmmmm
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Liten skrev:Black on black, låt pskyddet gå ut längst hornen som på en p51.
Sharkfins och binding. Mmmmm
I know you like it black on black.. ;)
Det kommer tyvärr aldrig finnas på en bas hos mig för jag har aldrig fastnat för den estetiken. Däremot är det snyggt. Dessutom skulle den mest se ut som en evart marcus millerbas och det tror jag inte på..

Men det finns många snygga alternativ att klämma på!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Du går INTE ifrån de kromade t-birdmickarna gosse, det är ju det som gör nästan hela basen!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+

Inlägg av Viktorl »

blackparkas skrev:Du går INTE ifrån de kromade t-birdmickarna gosse, det är ju det som gör nästan hela basen!
+1
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Nä.. observera ordet "nästan"..
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

macahan skrev:@Peter..
Ja.. Du vet, den är ju inte lackad än.. :)
Det är sant. Och även om du, när det väl blir dags för det, kommer att lacka den i vad jag kallar "köksbordsgrön", så kommer basen bli snygg. Den kommer nog bli lite Burns-ig i gröngenomskinligt, och det vore nog inte så dumt.
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+

Inlägg av jimbeam »

macahan skrev:Hahahaha! Ja, S L I T E R!

Hårdrock/metal/svart plektrumskydd var en passning tlll "ny färg, bra eller anus"-tråden
Du kan ha både vitt och svart så kan du skifta emellan, det har jag.
Så nu kommer jag ha svart ett tag sen åker nog det vita på igen.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

I morgon kommer det en megapost!
Vi får se hur många som orkar med..

njae..aeejjaaee.. jag tror jag måste välja vitt plexi eller svart plexi.. det ger så olika utryck och.. eller så beställer jag både och när jag ändå bygger.. GAH!
Senast redigerad av macahan den tis 23 aug 2011, 22:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Evilbiker skrev:BRING IT ON! :D
Den involverar bland annat färgval.. Plektrumskyddets form är iallafall spikat känns det som.. men inte färg.
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

See trough grön på mahognyn så klart :D
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

megaupdaten får vänta pga av tidsbrist.

Jag är ganska nöjd med formen iallafall.
Bindingen på baksidan av klacken måste jag nog dock ändra på.. jag får belbucklewear på den positionen som bindingen skulle hamna på och det känns inte lämpligt att ha bindings just där därför.. Bellplaten återstår helt klart..
Sen är färgkombinationen någonting som jag börjat fundera ordentligt på. Att det ska vara så svårt när man bara får välja 1.

Nu kanske det inte syns, men miniswitcharnas position är från en roscoe beck-bas även om jag flyttat dom till en annan position.
Det är chequered bindings... den börjar kännas ganska klar formmässigt. Det är nog bara färgerna som det handlar om nu.

Svart plektrumskydd kommer jag nog inte kunna tänka mig. På något sätt blir det alldeles för mycket marcusmillerbas.. isåfall får jag nog drämma till p51-hornet igen.

Bild
Skriv svar