Ja, det kan vara vanligare men jag uppfattade som att Zon menade att det var väldigt vanligt att halsarna var vridna. Jag tycker det är många som inte är raka men det är ju ett dragstångsjusteringsproblem, men vridna brukar dom väl inte vara?Klopper skrev:Ett litet förtydligande bara.YZZ skrev:Såå vanligt är det ju inte men det händer att dom är vridna..Zon Sonus Special skrev:Klopper sammanfattar det exemplarisktKlopper skrev:Hmm.
Har du rassel på "band" 1-5 på en bandlös lär inte sadeln ha någon som helst betydelse.
Är halsen spikrak, kan en smula banan minska ev. rassel.
Det som gör mig lite konfunderad är att det verkar som att det är främst B och E strängen som rasslar.
I min värld tyder det på att halsen är skev (propeller).
Stämmer det?
Har halsen samma böjning på "B" sidan som "G" sidan av greppbrädan?
Är halsen "spikrak" så torde trussrod:en behöva släppas på en smula.
Vrid motsols (släpp på truss:en).
Det kan ta ett tag innan halsen "satt" sig.
Jag tror inte att du ställer till det för dig om om du släpper på "truss:en" upp till ett helt varv, men börja med ett halvt och låt halsen sätta sig över natten och kolla.på billiga basar (alla billiga stränginstrument) är det väldigt vanligt att halsen är sned eller vriden
Ojusterad kan vilken bas som helst vara.
Ett "billigt" instrument är inte liktydigt med kasst eller kassa halsar, det kan däremot vara vanligare än på ett sk "kvalitets" instrument.
Jag har genom åren träffat på både Fender, Gibson mfl fabrikat som varit synnerligen usla byggen, men det jag har träffat på fler "billiga" instrument som sugit kraftfullt i byggkvalitet!
Justering är väldigt individuellt.
Ett instrument (i min värld en bas) kan för mig vara helt ospelbart mom det har för höga eller för låga strängar eller att det har en halsvinkel i förhållande till kroppen som återigen gör instrumentet helt fel för mig.
Klart att det är vanligare att det är någon som är vriden i en J&D fabrik än en Fender