Hur ska jag fixa tonen på min B-sträng?
-
- Medlem+
Hrmm, öhh, va? Suck...Samuel V skrev:Du hann före Ale!
Hur bra b-strängen låter har mer med konstruktion än skallängd att göra. Testa en av CO:s basar så får ni se!

Men om det är så, låtom oss göra en mandolin då, för med tillräckligt bra konstruktion och megafet b-sträng, så skall du se att det tills sist låter skitbra ändå... NOT!
Varför inte hålla oss till den behändiga gitarrlängden då 25.4" eller kortare 630 mm, och bara koncentrera oss på konstruktion och strängval?
Finns ju en anledning att basar har längre skallängd än gitarr eller hur?
Varför tror du?

Att det har mer med konstruktion att göra än skallängd tror jag inte ett dugg på. Möjligen hand i hand. Jämnt skägg mellan skallängd och konstruktion. Annars skulle det säkert lagts ner massor på konstruktionen att få en flygel lika lång överallt i strängarna, samt kyrkorglar. De är ju ohemult stora p g a deras stora och långa baspipor. Då har det väl inte MER med konstruktion att göra än skallängd?
Allt har en gräns innan man måste tvingas ändra på skallängden, oavsett konstruktion! Frågan är bara var den går, och vem som "har rätt" att ha tolkningsföreträde i frågan?
Jag tror de fysiska lagarna vida överväger vilka konstruktioner som helst.
När du hittat på konstruktioner som häver de fysiska lagarna, då kan vi börja snacka igen. Först då kan jag gå med på att konstruktionen är MER viktig än skallängden.
/Hånken
PS. Unicornbass, hade jag fel om basen eller? Var det en 34:a jag "råkade" prova istället för 32:a?
-
- Medlem+++
Så vitt jag vet var den enda 34" Christian hade på mässan den bandlösa neo-prototypen.
Naturligtvis finns det väl en gräns på hur kort mensur man kan ha, jag trodde inte heller det var möjligt att ha en bra b-sträng under 34" till jag testade CO:s basar. Mina fördomar kom på skam. B-strängarna på hans 32" var monstruösa, fick bokstavligen grejer att skaka...
Anledningen till att en gitarr har kortare mensur är att den klingar bättre så för det sätter man använder den på, iaf i min åsikt. Som du kanske vet varierar ju mensur rätt stort mellan t.ex. Gibson och Fenders gitarrer.
Naturligtvis finns det väl en gräns på hur kort mensur man kan ha, jag trodde inte heller det var möjligt att ha en bra b-sträng under 34" till jag testade CO:s basar. Mina fördomar kom på skam. B-strängarna på hans 32" var monstruösa, fick bokstavligen grejer att skaka...
Anledningen till att en gitarr har kortare mensur är att den klingar bättre så för det sätter man använder den på, iaf i min åsikt. Som du kanske vet varierar ju mensur rätt stort mellan t.ex. Gibson och Fenders gitarrer.
-
- Medlem+
Mina frågor var mer av retorisk natur.Samuel V skrev: Anledningen till att en gitarr har kortare mensur är att den klingar bättre så för det sätter man använder den på, iaf i min åsikt. Som du kanske vet varierar ju mensur rätt stort mellan t.ex. Gibson och Fenders gitarrer.
Då klingar väl basen bättre på längre mensur då också eller hur?
Fender : 25.5 inch = 64.8 cm (ca)
Gibson : 24.75 inch = 62.9 cm (ca)
1,9 cm variation! Wow vilken skillnad!

------
Beträffande Unicorn basarna. Ja då vet jag nu med säkerhet att jag provat en Unicorn 32" femma då isåfall, så jag kom inte med någon bluff. Eftersom ni säger det var de enda som fanns på mässan, och 34" fanns det bara bandlöst. Fodera har jag inte provat. Och när Into Music i Lund får in Unicorn i september, tänker jag prova dem lite mer i lugn och ro, och nagelfara dem. Å jag tänker inte vara snäll när jag provar dem ...

- EA
- Medlem+
Juste, och alla vet att Gibson låter mycket sämre än Fender om vi pratar gitarer… 
Skämt å sido… det blev interesant diskussion här… Jag tycker att Edvin ska testa nya strängar för att börja med… Jag tror att du märker stor skillnad bara du byter till fräscha kvalitets strängar typ DR, Galli, Cocco, Rotosound eller liknande. Jag föredrar SS framför nickel alla gånger.

Skämt å sido… det blev interesant diskussion här… Jag tycker att Edvin ska testa nya strängar för att börja med… Jag tror att du märker stor skillnad bara du byter till fräscha kvalitets strängar typ DR, Galli, Cocco, Rotosound eller liknande. Jag föredrar SS framför nickel alla gånger.
I live and I learn!
- basmartin
- Medlem+++
Och jag tycker precis tvärtom!EA skrev:...Jag föredrar SS framför nickel alla gånger.

Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem+++
- Klopper
- Hedersmedlem
Shit the same när det gäller Fendersträngar är min erfarenhet på min BB5000.Samuel V skrev:Många på Talkbass hävdar att Tapercore-strängar (dvs att de smalnar av vid stallet) gör under för trötta b-strängar...värt att testa?
Men jag uppmanar till test och synpunkter.
Det som funkar på en bas kanske suger på en annan.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

- basmartin
- Medlem+++
Gallis B-sträng smalnar ju av lite, inte lika mycket som hos Fender. Jag tycker att att Galli låter bra...Klopper skrev:Shit the same när det gäller Fendersträngar är min erfarenhet på min BB5000.Samuel V skrev:Många på Talkbass hävdar att Tapercore-strängar (dvs att de smalnar av vid stallet) gör under för trötta b-strängar...värt att testa?
- Klopper
- Hedersmedlem
Att jag tycker Galli låter bra är väl inte direkt en hemlighet!basmartin skrev:Gallis B-sträng smalnar ju av lite, inte lika mycket som hos Fender. Jag tycker att att Galli låter bra...Klopper skrev:Shit the same när det gäller Fendersträngar är min erfarenhet på min BB5000.Samuel V skrev:Många på Talkbass hävdar att Tapercore-strängar (dvs att de smalnar av vid stallet) gör under för trötta b-strängar...värt att testa?

Förvisso sitter dom ännu så länge bara på min BB5000, men det skall bli spännande att stränga om slitvargen (JB-78:an) med Galli!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.

- basmartin
- Medlem+++
Hehe, tack tack!EA skrev:är du säker på det? kolla en gång till vad det står på förpackningen. Det låter ju ganska bra när du spelarbasmartin skrev:Och jag tycker precis tvärtom!EA skrev:...Jag föredrar SS framför nickel alla gånger.))
Stainless blir för mycket piano för min del, men det är ju smaksak, som allt annat.
-
- Medlem+
No way, Jose! Tapercore har jag provat och det är ett svar på Rotosounds Superwoundsträngar där bara kärnan går över stallet och lindningen börjar en bit efter. Då snackar vi PIANO. Rotosound tillverkar inte superwound längre sedan nåpgra år tillbaka. Därför provade jag Tapercore.Samuel V skrev:Många på Talkbass hävdar att Tapercore-strängar (dvs att de smalnar av vid stallet) gör under för trötta b-strängar...värt att testa?
De håller inte konsistensen ifrån set till set. Nästa set du köper så hamnar den ena grövre lindningen precis mitt i skarven på stallen vilket gör att den blir högre och man får intonera om. När du vant dig vid detta, köper du nästa strängset om några år kanske, och lindningen börjar då en bit efter stallet när du stämt upp dem, och du får ändra stränghöjd och intonera igen. Eftersom basar har olika avstånd mellan strängfästet och stall är det svårt att få rätt på det, det finns ingen "one-size-fits-all". Och på vissa basar har de så långt så att den där "tapercore" hinner sluta långt innan stallet börjar, så det blir den vanliga tjockleken som går över stallet ändå. Det gäller på alla strängar och inte b-strängen enbart. Hade nog varit en bra idé om alla basar var likadant gjorda. Som tur är, är de ju inte det.
På Rotosound, Superwound fick man mecka och bygga strängarna med kulan själv. Då kunde man själv måtta in rätt avstånd. Men de slutade för att ingen ville ha det längre, blev för klyddigt, dyrt för vad det egentligen gav. Men lät bra gjorde det. Tapercore fick någon lustig "motsvängning" som man kunde se på strängarna när man tjongade till dem. Effekten blev precis likadan som när magneterna ifrån pickupen är så starka att de drar i strängen och bildar egen svängning. "Magnetic String Pull" kallas effekten för. Något "störde" svängningen.
Men Edvin, slösa gärna en massa hundralappar på DR, Galli, Rotosound, Newtone strängar, med eller utan tapercore och se om det hjälper. Jag tänkte mer på det andra du bad om "något mer radikalt". Om jag skall sätta en slant, så borde en b-sträng med ROUNDCORE (rund kärna) kunna ge dig bättre fjong. Newtone har sådana strängar. Rotosound också tror jag. DR har gött rykte, och jag har själv aldrig provat något set ifrån DR som varit rent kasst. De håller hög kvalle. Kostar därefter. Men mitt "hemliga tips" är Newtone b-sträng med roundcore. SS eller nickel, välj själv. Eller så får du leva med det, tills du har råd att byta bas. Så enkelt är det.
-
- Medlem+
Jodå, det finns fullt med dom! MASSOR! Läs ordentligt i tråden, så skall du se att det finns en hel del. De bara kostar en slant. Och jag hoppas att du menade 5-str basar. 4-str låter utmärkt på 34" och t o m lägre. Och till mycket lägre priser. Jag skrev mycket tidigt i tråden, att om "vanliga" mensurer skall låta bra på b-strängen måste man rejält upp i pris innan de börjar låta bra. Typ en bra bit över 20 papp. Det finns ju en hel del att välja på där. Och vid 30-35.000 kr har jag inga problem med någons bas b-sträng alls, oavsett mensur.EA skrev:Jag gillar din glöd Hånken!
Kan det verkligen stämma att det inte finns något där ute som låter bra än 35” och längre? Vad har du för bas nu?

Men nu har jag inte 30-35 papp att lägga på en bas bara för att få en tajt b-sträng. Andra kanske har, och det är bara att gratulera. Skulle aldrig falla mig in att rekommendera fanned fret bas till de personerna. De har så det räcker. Bra och tajt b-sträng så det blir över.
Vad spelar det för roll vad jag har för basar nu, förresten? Skulle vara kul att veta vad det har med det hela att göra.
-
- Medlem+
För den som tycker Tapercore strängar verkar krångligt så är här ett exempel hur det kan se ut på en bas...

Då ser ni att en bit ut över stallet blir strängen tjockare och tjockare. Tänk er själv, på denna bas kanske det går bra, men en annan där strängfästet sitter längre bak (där kulan på strängen fästs), kanske stallet hamnar precis under den skarven, och eller helt bakom, så det blir den vanliga tjockleken i alla fall, som går över stallet och har hela "speaking length".
Men på de basar som det passar för låter det säkert skitbra!
Då ser ni att en bit ut över stallet blir strängen tjockare och tjockare. Tänk er själv, på denna bas kanske det går bra, men en annan där strängfästet sitter längre bak (där kulan på strängen fästs), kanske stallet hamnar precis under den skarven, och eller helt bakom, så det blir den vanliga tjockleken i alla fall, som går över stallet och har hela "speaking length".
Men på de basar som det passar för låter det säkert skitbra!

- EA
- Medlem+
Klart jag menar femman Hånken, hela tråden handlar just om det 
Vad du har för bas har inget med saken att göra men jag var nyfiken om du spelar femsträngat nu och om du tycker att B strängen låter bra på din bas…
Så här skrev du om Christians bas som kostade under 20 papp:

Vad du har för bas har inget med saken att göra men jag var nyfiken om du spelar femsträngat nu och om du tycker att B strängen låter bra på din bas…
Hånken skrev:Bara b-strängen inte var lika trött så är allt ok med mig. Och de var de ju inte...
I live and I learn!
-
- Medlem+
LIKA trött. Märk väl... LIKA trött...EA skrev:Klart jag menar femman Hånken, hela tråden handlar just om det
Hånken skrev:Bara b-strängen inte var lika trött så är allt ok med mig. Och de var de ju inte...

Nej jag har ingen 5-str nu. Har bl a en Aria Pro II bas med andra pickuper som jag hade problem med i en annat tråd. Försökte sätta BEAD stämning på den en gång för länge sedan, lät bara apa. Så här är det, jag skulle nog aldrig ha provat en fanned fret bas, överhuvudtaget. Jag blev inte samma person efter det. Alltså 5-str. Det som slog mig med de basarna var kanske att "man kanske inte behöver gå upp till 30-35 tkr innan b-strängen börjar låta bra?" Om man kan på detta enkla sätt få fjong i b-strängen, borde det vara bättre än att krångla till det med exotiska träslag, extrema pickuper, och bygga in andra "motverkande" finneser för att rätta till något som egentligen är fundamentalt fel i designen ifrån början? Visst finns det tjusning med dyra möbelbasar. Jag menar, det är ju ingen vits med fanned frets, om det finns t ex döda punkter överallt. Allt annat måste vara bra det också. Ljud, output, de andra strängarna, spelkänsla, form, färg, ergonomi. Och om deras nya Combustion har en endaste "dead spot" någonstans, så är det ju defintivt inget för mig.
Men varför krångla till det?
Hade jag haft 30-35 papp och lägga på en ny 5-str bas, med fet b-sträng hade inte fanned frets eller Dingwall varit något alternativ. Alltså, inte ens Dingwall för 30-35 papp. Då hade det ju räckt. Såklart. Eller något begagnat för 20-25 vilket man säkert kan komma över om man letar rejält.
-
- Medlem+
Det verkar som om vi skrämt bort trådskaparen Edvin rejält! Han har ju INTE hört av sig sedan sist... 
Men Edvin frågade "måste jag byta strängar eller något mer radikalt..." och det var det radikala jag fokuserade på. Strängarna och allt det andra, klarade alla ni andra av så galant, så jag ville inte bry mig. Håller med ändå - i stort sett - så det fanns inte något att tillägga på den biten.
Har man jobbat i musikaffär en längre tid, har man sett det ena märket (basen) komma och gå och fått provat i massor. Till sist gick det upp för mig, vad som krävs för bra b-sträng eller inte. Nu har jag slutat med musikaffären sedan länge. Men man har sett och hört en hel del, och så sakteligen lärt sig av erfarenheten vad som egentligen krävs. Bra råvaror är nog så viktigt.
_____
Fan nog om detta. Edvin har fått mer tips än vad han kan smälta nu på ett tag framöver. Vi har nog satt mer myror i huvudet på honom än klargjort en del...

Men Edvin frågade "måste jag byta strängar eller något mer radikalt..." och det var det radikala jag fokuserade på. Strängarna och allt det andra, klarade alla ni andra av så galant, så jag ville inte bry mig. Håller med ändå - i stort sett - så det fanns inte något att tillägga på den biten.
Har man jobbat i musikaffär en längre tid, har man sett det ena märket (basen) komma och gå och fått provat i massor. Till sist gick det upp för mig, vad som krävs för bra b-sträng eller inte. Nu har jag slutat med musikaffären sedan länge. Men man har sett och hört en hel del, och så sakteligen lärt sig av erfarenheten vad som egentligen krävs. Bra råvaror är nog så viktigt.
_____
Fan nog om detta. Edvin har fått mer tips än vad han kan smälta nu på ett tag framöver. Vi har nog satt mer myror i huvudet på honom än klargjort en del...

-
- Medlem+
Om man vidgar vyerna lite och tittar på andra stränginstrument kan man ju konstatera att familjen piano/flygel/harpa har strängar med både olika tjocklek och längd för att få en homogen klang över registret.
Det finns ju en idémässig logik i att tillämpa detta synsätt även för bas och gitarr.
Dock klingar ju varje pianosträng endast i EN ton (typ "open string"). Vad som hypotetisk händer med klangen om man "nyper" strängen på önskat ställe mellan en träbit och ett finger vet jag inte.
/Alexander
Det finns ju en idémässig logik i att tillämpa detta synsätt även för bas och gitarr.
Dock klingar ju varje pianosträng endast i EN ton (typ "open string"). Vad som hypotetisk händer med klangen om man "nyper" strängen på önskat ställe mellan en träbit och ett finger vet jag inte.

/Alexander
-
- Medlem+
Så rätt, så rätt Alexander, titta på andra instrument. Det finns inga "extended range tuba" eller annat, då blir det andra instrument (trumpet) som har ett visst område inom tonskalan. Flygel och kyrkorgel är väl de enda som går att få bra fjong i bastonerna med, likväl som höga.
På gitarr innebär fanned frets lite andra problem. Eller rättare sagt, på gitarr finns en blandning av spunna och ospunna strängar som bidrager negativt med sina inneboende problem, och när man spelar blues och böjer och töjer händer det lite lustiga saker om bandstavarna går åt andra hållet. Då kanske inte tonen sänks när man böjer, men den böjs inte uppåt i ton lika mycket som på andra håll på greppbrädan. Över 12:e bandet kanske den lättaste böjning resulterar i en oktavs "bend" uppåt!
. Men på bas, kanske man inte böjer så mycket, i alla fall inte tjocka b-strängen!
Pianosträngen klingar i en ton. Visst. Men på basen, det är ju bara 4 punkter ner ifrån E-strängen, som man trycker ner på. Resten kan man ta på andra strängar. Man använder bara en liten del extra neråt av skalan. Och jag undrar om man skall behöva pynta ca 15-20 papp mer för att få någorlunda fason på dessa få toner. Det har med andra saker att göra, typ det som kallas "inharmonicitet" att göra. Dvs när man tjongar till en b-sträng går den alltid först upp i pitch för att sedan ligga kvar på sin ton som den bör ha. Då är den för kort, oavsett var man trycker ner den någonstans, för det händer längs hela halsen.
Och spänningen på strängen är viktig. Spänningen som strängarna på en fanned fret har, är mycket jämnare än på vanliga basar med vanlig mensur. De har ungefär samma "amplitud" svängningsmönster gentemot greppbrädan vilket - i princip - innebär att du inte behöver ha högre stränghöjd för de tjockaste strängarna för att den strängen skall kunna få större svängrum utan att ta i banden. Det hela innebär då att det blir så att säga "jämnare" drag i halsen, så varken de tjockaste eller tunnaste drar för mycket i halsen. De drar inte snett. Dessutom kan man ha - om inte lägre - så i alla fall, någorlunda samma strängläge ovanför bandstavarna över alla strängarna.
Att den finns en idémässig logik i tillämpadet av synsätt har bara med fysikaliska lagar att göra. Ju längre och större, desto bättre, som flickan sa...
På gitarr innebär fanned frets lite andra problem. Eller rättare sagt, på gitarr finns en blandning av spunna och ospunna strängar som bidrager negativt med sina inneboende problem, och när man spelar blues och böjer och töjer händer det lite lustiga saker om bandstavarna går åt andra hållet. Då kanske inte tonen sänks när man böjer, men den böjs inte uppåt i ton lika mycket som på andra håll på greppbrädan. Över 12:e bandet kanske den lättaste böjning resulterar i en oktavs "bend" uppåt!

Pianosträngen klingar i en ton. Visst. Men på basen, det är ju bara 4 punkter ner ifrån E-strängen, som man trycker ner på. Resten kan man ta på andra strängar. Man använder bara en liten del extra neråt av skalan. Och jag undrar om man skall behöva pynta ca 15-20 papp mer för att få någorlunda fason på dessa få toner. Det har med andra saker att göra, typ det som kallas "inharmonicitet" att göra. Dvs när man tjongar till en b-sträng går den alltid först upp i pitch för att sedan ligga kvar på sin ton som den bör ha. Då är den för kort, oavsett var man trycker ner den någonstans, för det händer längs hela halsen.
Och spänningen på strängen är viktig. Spänningen som strängarna på en fanned fret har, är mycket jämnare än på vanliga basar med vanlig mensur. De har ungefär samma "amplitud" svängningsmönster gentemot greppbrädan vilket - i princip - innebär att du inte behöver ha högre stränghöjd för de tjockaste strängarna för att den strängen skall kunna få större svängrum utan att ta i banden. Det hela innebär då att det blir så att säga "jämnare" drag i halsen, så varken de tjockaste eller tunnaste drar för mycket i halsen. De drar inte snett. Dessutom kan man ha - om inte lägre - så i alla fall, någorlunda samma strängläge ovanför bandstavarna över alla strängarna.
Att den finns en idémässig logik i tillämpadet av synsätt har bara med fysikaliska lagar att göra. Ju längre och större, desto bättre, som flickan sa...
- basmartin
- Medlem+++
Det är, för mig, det mest intressanta med "fanned frets". Skulle vara intressant att prova hur det känns med jämnare strängsträckning.Hånken skrev:...Och spänningen på strängen är viktig. Spänningen som strängarna på en fanned fret har, är mycket jämnare än på vanliga basar med vanlig mensur. De har ungefär samma "amplitud" svängningsmönster gentemot greppbrädan vilket - i princip - innebär att du inte behöver ha högre stränghöjd för de tjockaste strängarna för att den strängen skall kunna få större svängrum utan att ta i banden. Det hela innebär då att det blir så att säga "jämnare" drag i halsen, så varken de tjockaste eller tunnaste drar för mycket i halsen. De drar inte snett. Dessutom kan man ha - om inte lägre - så i alla fall, någorlunda samma strängläge ovanför bandstavarna över alla strängarna...
-
- Medlem+
Jovisst, men inte bara det. Titta själv på bilden, din avatar, hur håller du fingrarna? (om det nu är du dvs) Ta upp vänsterhanden och vänd handflatan mot ansiktet och spreta ut fingrarna ... och kolla ... hur ser det ut då? Jo, som ... [trumvirvel] ...basmartin skrev:Det är, för mig, det mest intressanta med "fanned frets". Skulle vara intressant att prova hur det känns med jämnare strängsträckning.Hånken skrev:...Och spänningen på strängen är viktig. Spänningen som strängarna på en fanned fret har, är mycket jämnare än på vanliga basar med vanlig mensur. De har ungefär samma "amplitud" svängningsmönster gentemot greppbrädan vilket - i princip - innebär att du inte behöver ha högre stränghöjd för de tjockaste strängarna för att den strängen skall kunna få större svängrum utan att ta i banden. Det hela innebär då att det blir så att säga "jämnare" drag i halsen, så varken de tjockaste eller tunnaste drar för mycket i halsen. De drar inte snett. Dessutom kan man ha - om inte lägre - så i alla fall, någorlunda samma strängläge ovanför bandstavarna över alla strängarna...
Lustigt, här är en massa som säger "då har du inte provat Unicorns 32" 5:a bas" utan att någonsin själv ha provat en bas med fanned frets. Jag har ju de facto provat bägge! Har ni? Mycket lustigt. Man får inte flagga för fanned frets basar, men Unicorns går bra. Är det kanske Unicorn som äger forumet? Sorry, det visste jag inte ...