Stora Straplocks-tråden!!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Marvel kostar 97 spänn hos tysken, svart eller krom.
Schaller kostar en tia mindre för krom, över hundringen för svart och nästan 130 för guld.
Dunlops vanliga kostar 78 spänn oavsEtt färg, svart, krom, guld.
Dunlop har även den här:
http://www.thomann.de/se/dunlop_straploknickel_02.htm
Som gör att man kan bibehålla vintagelooken rätt bra men även köra med straps.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Svarte_Jack skrev:
Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev: Geddan: Varför inte Tysken!?!?
Köpte dessa + strängar och lite skit därifrån i veckan och det är ju halva priset på MYCKET. Strängar och Strap Locks bla... och snabb leverans. Garanterat snabbare än om jag skull beställt från Börsen. Beställde söndag kväll 23:00 hade prylarna på onsdag em.
Det är väl inget fel, men jag har inget kontokort så jag har lite svårt att handla på nätet.
Och sen har jag inget att jämföra med. Schaller vet jag ju vad de kostar i butik.
Jag betalar på banken. Sätter in pengar på kontot och får sen prylarna. Tar några dar extra, men det funkar.
Oki!
Var hittar man de uppgifterna?
Tycker deras sida är oerhört rörig.
Söker man på nåpgot specifikt så får man 15 sidor med träffar hur fasen man än gör.
Och de träffar man får har ingenting med de sökord man skrivit in att göra i mångt och mycket.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

anli skrev:Är man vuxen så har man en gäng kreditkort Gäddan! :-D
Inte om man sonar sina ungdoms synder.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Geddy_Lee skrev:
Svarte_Jack skrev:
Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev: Geddan: Varför inte Tysken!?!?
Köpte dessa + strängar och lite skit därifrån i veckan och det är ju halva priset på MYCKET. Strängar och Strap Locks bla... och snabb leverans. Garanterat snabbare än om jag skull beställt från Börsen. Beställde söndag kväll 23:00 hade prylarna på onsdag em.
Det är väl inget fel, men jag har inget kontokort så jag har lite svårt att handla på nätet.
Och sen har jag inget att jämföra med. Schaller vet jag ju vad de kostar i butik.
Jag betalar på banken. Sätter in pengar på kontot och får sen prylarna. Tar några dar extra, men det funkar.
Oki!
Var hittar man de uppgifterna?
Tycker deras sida är oerhört rörig.
Söker man på nåpgot specifikt så får man 15 sidor med träffar hur fasen man än gör.
Och de träffar man får har ingenting med de sökord man skrivit in att göra i mångt och mycket.
Det finns bland betalningsalternativ medans man slutför beställningen. Sen får man ett mail med kontornr och lite nuffror man ska lämna som medelande.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

blackparkas skrev:
knedy skrev:Straplocks är ju så jävla fula :oops:
Det må så vara, men jag förstår mig inte på folk som kör utan straplocks... Våran gitarrist kör utan, gitarristen i kyrkgänget kör utan... Idioti...
Jag skrev tidigare att jag kör med lokstraps, snyggare och så behöver man inte dra in en ny axelbandsknoppen och som kan förstöra skruvhålet. Då får man räkna med att den kommer skruva loss sig av sig själv, speciellt om kroppen är byggd i något mjukare träslag.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Svarte_Jack skrev:
Det finns bland betalningsalternativ medans man slutför beställningen. Sen får man ett mail med kontornr och lite nuffror man ska lämna som medelande.
Tackar för tipset!
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

knedy skrev:
blackparkas skrev:
knedy skrev:Straplocks är ju så jävla fula :oops:
Det må så vara, men jag förstår mig inte på folk som kör utan straplocks... Våran gitarrist kör utan, gitarristen i kyrkgänget kör utan... Idioti...
Jag skrev tidigare att jag kör med lokstraps, snyggare och så behöver man inte dra in en ny axelbandsknoppen och som kan förstöra skruvhålet. Då får man räkna med att den kommer skruva loss sig av sig själv, speciellt om kroppen är byggd i något mjukare träslag.
Syftade inte på dig eftersom jag hade läst att du använder de där plastgrunkorna.
För mig är det allst själva straplocksen som skruvat upp sig, inte axelbandsknoppen. Men det förstod du nog.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Geddy_Lee skrev:
Svarte_Jack skrev:
Tackar för tipset!
Så har jag gjort varje gång från Thomann och det har alltid funkat!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Nyttjar Straplocks sen c:a 25 år tillbaka.
Dunloptypen längst tid och på flest basar. Schaller har jag på Larriveé:n, mest för att dom kom med på köpet. Tror jag dragit åt muttrarna 2ggr.
Båda funkar grejt tycker jag.
Men det kanske berodde på att jag inte skuttade omkring som en bloddopad iller på scenen! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+

Inlägg av peppe »

Problemet jag haft både med Shaller straplocks och dito Dunlop är att går någonting ta lös så glömmer jag nått dvs. axelbandet :oops:
Jag kör numera med dessa och tycker dom funkar perfa!

http://www.thomann.de/se/dunlop_straplok_ergo_lok.htm
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Både mina warwick straplocks och schaller fungerar alldeles utmärkt
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

peppe skrev:Problemet jag haft både med Shaller straplocks och dito Dunlop är att går någonting ta lös så glömmer jag nått dvs. axelbandet :oops:
Jag kör numera med dessa och tycker dom funkar perfa!

http://www.thomann.de/se/dunlop_straplok_ergo_lok.htm
Sådana använder jag också. Passar alla knoppar.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Har haft Schallervarianten på några gitarrer och basar. För mig har de aldrig jävlats, men för en av gitarristerna jag lirar med brukar de släppa lite då och då.

Fast.. För det mesta handlar jag ett nytt axelband och tråcklar fast det eftersom knopparna på mina nuvarande basar är rätt stora så sitter axelbandet som fanken. Jag tar aldrig av bandet från basen så... Däremot för gitarrer som har mindre knoppar har jag nog hellre straplocks faktiskt.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Jag kör Schaller på alla mina basar (inklusive P -65:an Gäddan :wink: ) och det har funkat problemfritt länge.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jag showar nog inte tillräckligt...
Har funderat över att skaffa straplocks men det har inte blivit av.
Men har å andra sidan inte tappat basen sedan typ första året (för 15 år sedan eller så).
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Litar inte på straplocks.. Har 1 st på den bandlösa vid det övre hornet.. alla axelremmar sitter fastskruvade med stor stålbricka innanför knoppen så att den omöjligt kan hoppa ur.. fördelen med det är att jag sedan hänger upp hål nr 2 på axelremmen på knoppen utanför brickan.. och på så vis kan jag med en liten handrörelse byta axelremshöjd on the fly!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+

Inlägg av maltjik »

bäst och billigast är gummipackningarna från saft/grolsch-flaskor
comme ca.

Bild
jv
Medlem+

Inlägg av jv »

Jag har Schaller på mina basar och är supernöjd,visst har dom gängat upp sig någon gång,men det har aldrig resulterat i någon olycka.
Dom var lite luriga att sätta på ric'en då original-knopparna är av typen "bult" och inte träskruv,fick borra upp Schaller-knopparna för att få i bultar med samma gängor
som kroppen.
Lite överseriöst kanske,men inga sabbade gängor i kroppen om man vill återställa.
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Har Schaller på mina basar och är supernöjd.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

jv skrev:Jag har Schaller på mina basar och är supernöjd,visst har dom gängat upp sig någon gång,men det har aldrig resulterat i någon olycka.
Dom var lite luriga att sätta på ric'en då original-knopparna är av typen "bult" och inte träskruv,fick borra upp Schaller-knopparna för att få i bultar med samma gängor
som kroppen.
Lite överseriöst kanske,men inga sabbade gängor i kroppen om man vill återställa.
jag fick göra något liknande på min ibanez..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:
Johannes skrev:20 år. Mycket show. Aldrig lossnat.
Det har inte jag heller på 10 år med Dunlop.
Dock med 1 år med schaller så har jag nästan tappat bas flera gånger, TROTS att jag dragit åt muttereländet HÅRT...!
Den skruvar ändå upp sig...
Jag har också haft problem med mina Schaller axelbandslås. Gängar ur. Likadant här, ju tjockare läder desto lättare gängar dom ur. Blev skitsur så det slutade med att jag locktight:ade skiten och så drog jag åt något så in i helvete. Så nu lossnar dom aldrig men jag kommer heller aldrig att få loss låsen från axelbandet....

//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Dom här är på gång:

Bild

Ska väl börja säljas under våren av vad jag förstått. Lite skojjigt att just Ernie Ball gjort axelbandslås då mina Musicman basar är dom enda där jag känner att jag har noll behov av axelbandslås. Själva axelbandshållaren är överdimensionerad på (nyare) Musicman basar så jag har aldrig varit i närheten av att axelbandet ska hoppa ur, vilket definitivt har varit fallet med andra basar jag haft.

//Jan
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Hellboy skrev:
blackparkas skrev:
Johannes skrev:20 år. Mycket show. Aldrig lossnat.
Det har inte jag heller på 10 år med Dunlop.
Dock med 1 år med schaller så har jag nästan tappat bas flera gånger, TROTS att jag dragit åt muttereländet HÅRT...!
Den skruvar ändå upp sig...
Jag har också haft problem med mina Schaller axelbandslås. Gängar ur. Likadant här, ju tjockare läder desto lättare gängar dom ur. Blev skitsur så det slutade med att jag locktight:ade skiten och så drog jag åt något så in i helvete. Så nu lossnar dom aldrig men jag kommer heller aldrig att få loss låsen från axelbandet....

//Jan
Jodå!
Det finns debonder eller vad det nu heter!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Gäst--
Medlem

Inlägg av Gäst-- »

maltjik skrev:bäst och billigast är gummipackningarna från saft/grolsch-flaskor
comme ca.

Bild
Jag försökte hitta såna i konsum idag men den som försökte hjälpa mig var tonåring så jag hörde inte vad han sa på grund av frekvensskiftningarna i rösten.
Threadkiller #1
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

jag kör på samma variant som Maltjik eller så blir det punkvarianten, GAFFA!
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Skriv svar