hitman skrev:Är det en slab-body P-bas jag ser på bilden med din stärk? Varför har du inte lagt upp p-rrbilder på den på tråden "posta dina basbilder"?
busse skrev: Japp den gör en del vill jag minnas, pröva att löda loss den och köra stärkarn helt utan kondingen har du tur så funkar stärkaren utan att tjuta. Om minnet är rätt tror jag att jag har en konding nånstans mellan 1000 och 2000 pf på min stärkare för att slippa självsvängningn. Tjutet uppkommer då man har volymen i botten så testa med allt maxat.
Testa nyss med att löda loss 8800 pF kondingen. Snippsnapp.
Tjillevippen...nu blev det nästan en gitarrstärk!!
Ett lite råare rör ljud (typ min Traynor) och man märker disten lite mer.
RocknRoll helt enkelt.
Skall experimentera med lite motstånd i serie eller byte av konding.
Men jag kör på så här så länge... kanonenkel mod med bra resultat.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
busse skrev: Japp den gör en del vill jag minnas, pröva att löda loss den och köra stärkarn helt utan kondingen har du tur så funkar stärkaren utan att tjuta. Om minnet är rätt tror jag att jag har en konding nånstans mellan 1000 och 2000 pf på min stärkare för att slippa självsvängningn. Tjutet uppkommer då man har volymen i botten så testa med allt maxat.
Testa nyss med att löda loss 8800 pF kondingen. Snippsnapp.
Tjillevippen...nu blev det nästan en gitarrstärk!!
Ett lite råare rör ljud (typ min Traynor) och man märker disten lite mer.
RocknRoll helt enkelt.
Skall experimentera med lite motstånd i serie eller byte av konding.
Men jag kör på så här så länge... kanonenkel mod med bra resultat.
Har du några problem med självsvängning efter modden?
hitman skrev:Är det en slab-body P-bas jag ser på bilden med din stärk? Varför har du inte lagt upp p-rrbilder på den på tråden "posta dina basbilder"?
ferm skrev:Kolla noga så den inte självsvänger över det hörbara området. Sånt kan få förödande konsekvenser.
Hur kollar man det?
Nåväl, funderar på att testa med en vanlig 0,1uF gitarr/bas konding istället för 8,8 uF. Ger antagligen det berömda svenska tillståndet "lagom"
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
ferm skrev:Kolla noga så den inte självsvänger över det hörbara området. Sånt kan få förödande konsekvenser.
Hur kollar man det?
Nåväl, funderar på att testa med en vanlig 0,1uF gitarr/bas konding istället för 8,8 uF. Ger antagligen det berömda svenska tillståndet "lagom"
Bäst med ett oscilloskåp, annars får man kolla om högtalaren blir varm, men i ditt fall så har du förhoppningsvis marginal så det räcker och då lär inte det fungera.
Kondingen är troligtvis 6800 pF. Så testa med 3900 pF eller nått sånt.
Hur kollar man det?
Bäst med ett oscilloskåp, annars får man kolla om högtalaren blir varm, men i ditt fall så har du förhoppningsvis marginal så det räcker och då lär inte det fungera.
Kondingen är troligtvis 6800 pF. Så testa med 3900 pF eller nått sånt.
8800 pF vilket blir 8,8 uF. Har bara 0,1 uF hemma.
Hittade ett bättre sätt att få "lagom" diskant, jag behöll kondingen över volympoten men provade fram lagom resistans på ett motstånd som jag seriekopplade med kondingen i stället.
Kanon hade varit en liten trimpot!!!
Med 1,6 kOhm så öppnar den upp sig, eventuellt dubblerar jag för liten skvätt diskant till.
Helt utan konding så blir det lite väl mycket gitarrstärk, och jag vill ju bibehålla den lite ålderdomliga 210:a karaktären,
anli skrev:
Närru där har du fel 8800pF är inget standardvärde det var därför jag skrev att det troligtvis var 6800pF som är ett standardvärde i E12 serien.
Men 6800pf = 6,8nF = 0,0068uF så det så.
anli skrev:
Närru där har du fel 8800pF är inget standardvärde det var därför jag skrev att det troligtvis var 6800pF som är ett standardvärde i E12 serien.
haha.. självklart! Vilket klent minne... jag blandade ihop piko och nano!!! Inte undra på att det blev kass när jag kopplade 0,1 uF :
Men nu fixade jag det ändå spm sagt med originalkonding och lite seriekopplad resistans... experimentellt utprovat till 3,2 kohm.
Nu får det duga... det mysiga originalljudet finns kvar fast med en liten edge.
Har placerat riggen på sin hedersplats i bashörnan. Myspys.
anli skrev:
haha.. självklart! Vilket klent minne... jag blandade ihop piko och nano!!! Inte undra på att det blev kass när jag kopplade 0,1 uF :
Men nu fixade jag det ändå spm sagt med originalkonding och lite seriekopplad resistans... experimentellt utprovat till 3,2 kohm.
Nu får det duga... det mysiga originalljudet finns kvar fast med en liten edge.
Har placerat riggen på sin hedersplats i bashörnan. Myspys.
För korrekthetens skull (NÖRDERI) så måste jag rapportera att ett biffigt sortimentsats motstånd inhandlades på Clas Ohlson, och följande optimerades ytterligare:
- Motståndet jag hade monterat vi volymkondingen (diskantreducering) ökades till 47 kOhm. Mer diskant alltså. Men fortfarande vintagemullrigt om jag backar tonkontrollen.
- Jag halverade resistansen på en av ingångarna til 125 Kohm.... mer gain
En liten uppdatering.
Jag har precis kompletterat min Traynor/Marshall-rigg med ännu en 8 ohms 15". Lödde nyss en seriekopplings högtalarsladd så jag kan mata dessa 2x15 16 ohm med 8 friska Hagtsröms watt!
Blev förbluffad över hur bra det lät... mycket mysigare lågvolymsljud än min Traynorstärk. Behöver inte ratta nåt det bara låter bra direkt.
Nu har jag den ultimata hemmariggen!!!
Den lilla hagtrsömmaren får stå på sidan, då den har svårt för vibrationer:
Hagström 210 (ståendes vid sidan) och Marshall 15" ovanpå nonamelåda med Coral 15".
(den lila THD Hotplaten används inte...)
En liten ev bump för denna fantastiska tråd.
Sitter på en 210 med tillhörande låda och finner i denna tråden allt jag behöver veta.
Röret ECll800 är mikrofoniskt och skall bytas.Ett nytt Lorenz på Ebay 420:- med frakt.
Resten av komponenterna ligger här hemma och skrotar någonstans.Elementet är bytt
men är förmodligen kass,men där är iallafall ljud i apparaturen redan nu.
/Tack Anli och ni andra som bidragit i denna tråd.
Hpd-P-jazz,Hag S-Swede,Ampeg SVT-Micro-Ampeg-SVT610
and it "Cant get no worse"