Jag har precis skaffat mig en Fender P-bas, men behöver höja stränghöjden eftersom vi spelar rätt nedstämt.
Orkar inte lämna in basen, igen. Så tänkte lära mig själv.
Så kan nån snäll själ förklara på ett enkelt sätt hur man går till väga?
Finns det nån som har bilder på hur man gör, så kommer jag att gråta en skätt av lycka.
Tycker du stränghöjden känns bra vid normalstämning rekommenderar jag att du drar åt dragstången lite eftersom när du stämmer ner rätar halsen ut sig. Prova att dra åt (medurs) ett kvarts varv till att börja med (ev med strängarna ordentligt nerstämda ifall det går trögt). Dragstångsmuttern sitter olika och är av olika typ (kryspår, insex) beroende på årgång och modell.
Hur mycket har Ni stämt ner? Sedan beror det också vilket ljud Du har. Det kanske låter helt OK med lite bandrassel ifall Du har ett överstyrt distat ljud.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Danne skrev:Tycker du stränghöjden känns bra vid normalstämning rekommenderar jag att du drar åt dragstången lite eftersom när du stämmer ner rätar halsen ut sig. Prova att dra åt (medurs) ett kvarts varv till att börja med (ev med strängarna ordentligt nerstämda ifall det går trögt). Dragstångsmuttern sitter olika och är av olika typ (kryspår, insex) beroende på årgång och modell.
Nu är du allt ute och cyklar. Om man stämmer ner så minskar strängarnas dragkraft, vilket gör att dragstången ska släppas om man vill ha samma böj som med normalstämning. Detta förutsatt att man inte bytt till tjockare strängar. Dragstången motverkar nämligen strängarnas dragkraft, vilket gör att halsen kommer att bli rakare vid nedstämning, med lägre stränghöjd som följd.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Danne skrev:Tycker du stränghöjden känns bra vid normalstämning rekommenderar jag att du drar åt dragstången lite eftersom när du stämmer ner rätar halsen ut sig. Prova att dra åt (medurs) ett kvarts varv till att börja med (ev med strängarna ordentligt nerstämda ifall det går trögt). Dragstångsmuttern sitter olika och är av olika typ (kryspår, insex) beroende på årgång och modell.
Nu är du allt ute och cyklar. Om man stämmer ner så minskar strängarnas dragkraft, vilket gör att dragstången ska släppas om man vill ha samma böj som med normalstämning. Detta förutsatt att man inte bytt till tjockare strängar. Dragstången motverkar nämligen strängarnas dragkraft, vilket gör att halsen kommer att bli rakare vid nedstämning, med lägre stränghöjd som följd.
Helt klart ute och cyklar. Så går det när man försöker skriva något vettigt innan morgonkaffet (jobbar natt). Naturligtvis skall den släppas (moturs). Som straff borde jag nu när jag ändå är uppvärmd även cykla de 2,5 milen till replokalen istället för att ta bilen men då kommer jag nog lite väl irriterande sent.