Hjälp! Behöver höja stränghöjdem

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
thecaper
Medlem

Hjälp! Behöver höja stränghöjdem

Inlägg av thecaper »

Jag har precis skaffat mig en Fender P-bas, men behöver höja stränghöjden eftersom vi spelar rätt nedstämt.
Orkar inte lämna in basen, igen. Så tänkte lära mig själv.

Så kan nån snäll själ förklara på ett enkelt sätt hur man går till väga?
Finns det nån som har bilder på hur man gör, så kommer jag att gråta en skätt av lycka. :)

Tack på förhand
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Tycker du stränghöjden känns bra vid normalstämning rekommenderar jag att du drar åt dragstången lite eftersom när du stämmer ner rätar halsen ut sig. Prova att dra åt (medurs) ett kvarts varv till att börja med (ev med strängarna ordentligt nerstämda ifall det går trögt). Dragstångsmuttern sitter olika och är av olika typ (kryspår, insex) beroende på årgång och modell.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

BBQV:s sida är ju lysande för den normalhändige: läs och gör som det står.

Lycka till!
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

Hur mycket har Ni stämt ner? Sedan beror det också vilket ljud Du har. Det kanske låter helt OK med lite bandrassel ifall Du har ett överstyrt distat ljud.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Om du är lat, men har mycket pengar, skaffa en 5-strängad!

Det lättaste om du inte vågar dig på dragstången själv är att ta den till en gitarr-tech som vet vad han gör.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

Ugglan GBG skrev:Om du är lat, men har mycket pengar, skaffa en 5-strängad!

Det lättaste om du inte vågar dig på dragstången själv är att ta den till en gitarr-tech som vet vad han gör.
Jag skulle rekommendera en Bas-tech. :wink:
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Danne skrev:Tycker du stränghöjden känns bra vid normalstämning rekommenderar jag att du drar åt dragstången lite eftersom när du stämmer ner rätar halsen ut sig. Prova att dra åt (medurs) ett kvarts varv till att börja med (ev med strängarna ordentligt nerstämda ifall det går trögt). Dragstångsmuttern sitter olika och är av olika typ (kryspår, insex) beroende på årgång och modell.
Nu är du allt ute och cyklar. Om man stämmer ner så minskar strängarnas dragkraft, vilket gör att dragstången ska släppas om man vill ha samma böj som med normalstämning. Detta förutsatt att man inte bytt till tjockare strängar. Dragstången motverkar nämligen strängarnas dragkraft, vilket gör att halsen kommer att bli rakare vid nedstämning, med lägre stränghöjd som följd.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Makten skrev:
Danne skrev:Tycker du stränghöjden känns bra vid normalstämning rekommenderar jag att du drar åt dragstången lite eftersom när du stämmer ner rätar halsen ut sig. Prova att dra åt (medurs) ett kvarts varv till att börja med (ev med strängarna ordentligt nerstämda ifall det går trögt). Dragstångsmuttern sitter olika och är av olika typ (kryspår, insex) beroende på årgång och modell.
Nu är du allt ute och cyklar. Om man stämmer ner så minskar strängarnas dragkraft, vilket gör att dragstången ska släppas om man vill ha samma böj som med normalstämning. Detta förutsatt att man inte bytt till tjockare strängar. Dragstången motverkar nämligen strängarnas dragkraft, vilket gör att halsen kommer att bli rakare vid nedstämning, med lägre stränghöjd som följd.
:oops: Helt klart ute och cyklar. Så går det när man försöker skriva något vettigt innan morgonkaffet (jobbar natt). Naturligtvis skall den släppas (moturs). Som straff borde jag nu när jag ändå är uppvärmd även cykla de 2,5 milen till replokalen istället för att ta bilen men då kommer jag nog lite väl irriterande sent.
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

I värsta fall lossar man på dragstången tills den är helt lös.

Som på min bas ... Den går inte att justera mer :lol:
Kanske måste skaffa fetare strängar ...
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Skriv svar