Ny hals?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Ny hals?

Inlägg av Punkster »

Har en P-baskopia som är riktigt grym förutom en liten detalj; Halsen. Det är inget direkt fel på den, men jag tycker den är lite för stor, klumpig och stabbig. Lite osmidig helt enkelt. Jag skulle vilja ha en J-hals istället, eller iaf något lite tunnare och smidigare.

Problemet är bara att jag aldrig har bytt hals förut. Själva processen i sig verkar ju enkel; skruva bort den gamla och skruva dit den nya. Men jag gissar att det är lite mer avancerat än så...?

För det första, hur funkar det med mått och sånt? Mäta halsfickan har man ju hört om, är det bara längd, djup och bredd eller? Om det inte passar, är det krångligt att försöka sig på att justera?

För det andra, var får man tag i en juste j-hals till bra pris? Eden? Warmoth? Squier? Eller kanske t.o.m en Fenderhals? Dom har väl Texashalsar på GMF har jag för mig? Är dom bra? Vad rekommenderar folket? Och hur mycket kan man tänkas få lägga ut? Det är ju bara en kopia, så flera tusen för en ny hals känns lite opeppat.
/Linus
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Well, faktum är att processen i många fall faktiskt är just så enkel: skruva loss den gamla och fast den nya. Därefter seriös intonering naturligtvis.
Nu har jag bara utfört detta en gång: monterade en Fenderhals på en Squier - men det gick hur bra och enkelt som helst.

Om du väljer att köpa hals från en svensk leverantör finns alla förutsättningar att ställa frågor (och få svar) beträffande halsklackens mått etc, varför några överraskningar inte borde behöva ske när du väl sitter där hemma med skruvdragare och borrmaskin i högsta hugg...

Jag överlåter till de mera drivna att beskriva hantering av fenomen som för vida/snäva respektive för djupa/grunda halsfickor...

EDIT: In my humble opinion kan det många gånger löna sig köpa en "dyr" hals billigt på ebay. En sådan uppgradering innebär verkligen att man får en ny bas! Good luck!
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+

Inlägg av melodika »

Edenhalsarna är lite stabbigare tycker jag, lite mer åt P än J. Fender är bara dyrt att försöka hitta. Satsa på en mighty mite jazzhals, den jazzhalsen jag hade var suverän, med grymt bra bandkanter och tunn och go.

Räkna de att du får antingen shimsa lite eller slipa lite för att få perfekt passform och ev borra nya skruvhål i klacken. Inget svårt alls att göra själv.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

melodika skrev:Edenhalsarna är lite stabbigare tycker jag, lite mer åt P än J. Fender är bara dyrt att försöka hitta. Satsa på en mighty mite jazzhals, den jazzhalsen jag hade var suverän, med grymt bra bandkanter och tunn och go.

Räkna de att du får antingen shimsa lite eller slipa lite för att få perfekt passform och ev borra nya skruvhål i klacken. Inget svårt alls att göra själv.
Okey, var får man tag på en sån rackare och vad går dom på ungefär?
/Linus
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Mighty Might är samma sak som halsarna på Squiers, så därför skulle inte jag köpa en sån. :P

Satsa på en Allparts vettja! Fick hem min med block-inlägg för 1600spänn. Det är ju inga pengar.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

knedy skrev:Mighty Might är samma sak som halsarna på Squiers, så därför skulle inte jag köpa en sån. :P

Satsa på en Allparts vettja! Fick hem min med block-inlägg för 1600spänn. Det är ju inga pengar.
1600 spänn är 400 spänn mer än vad jag gav för basen ny :wink: Har iofs ingen koll på vad bra halsar kostar. Kanske skulle kolla lite beggat också? Eller kanske och kanske, jag SKA kolla på beggat när det blir dags för köp :D
/Linus
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+

Re: Ny hals?

Inlägg av Jeff »

Punkster skrev: För det första, hur funkar det med mått och sånt? Mäta halsfickan har man ju hört om, är det bara längd, djup och bredd eller? Om det inte passar, är det krångligt att försöka sig på att justera?

Som sagt är det svårt att justera om den inte skulle passa?, Kan man fila lite på halsen om den inte skulle passa i halsfickan, eller kan man sätta dit en träbit på sidorna om den skulle vara för smal?
No Parole from Rock 'n' Roll
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+

Inlägg av aleklint »

Punkster skrev:
melodika skrev:Edenhalsarna är lite stabbigare tycker jag, lite mer åt P än J. Fender är bara dyrt att försöka hitta. Satsa på en mighty mite jazzhals, den jazzhalsen jag hade var suverän, med grymt bra bandkanter och tunn och go.

Okey, var får man tag på en sån rackare och vad går dom på ungefär?
http://cgi.ebay.com/FENDER-MM2908-J-BAS ... 286.c0.m14

Här ifrån köpte jag min, slapp tull o moms, så den gick på 700 spänn ca.
Jag tycker det är en bra hals för dom pengarna. :)
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

well... jag har ju bytt hals på min Leslie Jennings. det var inte helt lätt faktiskt. halsficken var en aning större än standard fender-size och det ledde till att jag fick fylla igen halsfickan en aning. bara så du vet. nu funkar det skitbra.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
kosmonaut
Medlem+

Inlägg av kosmonaut »

hosse skrev:well... jag har ju bytt hals på min Leslie Jennings. det var inte helt lätt faktiskt. halsficken var en aning större än standard fender-size och det ledde till att jag fick fylla igen halsfickan en aning. bara så du vet. nu funkar det skitbra.
Vad fyllde du igen med?
Har samma problem... fast här är det halsen som e lite för smal, typ 1 mm på varje sida.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Stopp-stopp-stopp!!!!

Glöm vad de sagt ovan, de bästa halsarna som finns är Warmoth. Punkt. Jag vet för jag äger två och har sett Ljuset.

T o m Fender tvingas hålla med, tydligen köper deras customshop mycket från Warmotharna. De är dessutom extremt prisvärda när dollarn är låg.

När det gäller halsfickan så är väl det allra bästa att helt enkelt låna en fenderhals och testa. Om du talar om var du bor så kan närmaste Fenderägare här på forumet hjälpa dig.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

kosmonaut skrev:
hosse skrev:well... jag har ju bytt hals på min Leslie Jennings. det var inte helt lätt faktiskt. halsficken var en aning större än standard fender-size och det ledde till att jag fick fylla igen halsfickan en aning. bara så du vet. nu funkar det skitbra.
Vad fyllde du igen med?
Har samma problem... fast här är det halsen som e lite för smal, typ 1 mm på varje sida.
jag tryckte i delar av en Thomann-katalog... inte snyggt, men det hjälpte. får väl se till att fylla i med en bit lind eller nåt så småningom.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

knedy skrev:Mighty Might är samma sak som halsarna på Squiers, så därför skulle inte jag köpa en sån. :P
De är inte samma, knedy. Det är Cort som gör Mighty Mite halsarna i Korea. Squier görs i Indonesien och Indien, typ.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Som du vet så äger jag en likadan, och det är den som ska upp på operationsbordet. Som du skrev, bra att veta.

Hur som helst har jag kikat lite på denna. Vad tror folket...?

http://www.diyguitars.net/ProductDetail ... 36fddb8726
/Linus
Skriv svar