Min gamla Washburn AB-20 hade stått oanvänd bra länge, i mitt tycke ohjälpligt ful med dom där 80-tals-skårorna och dum i soundet med piezomick, aktiv elektronik o annat elände...
Jag snackade lite med Per, nämnde lite retroreferenser, köpte en Mudbucker av mrackbass, och VIPS.... så har the wizard of Grillby gjort det IGEN!
Här kommer en kort sammanfattning....
'
FÖRE:

"Nu är sarghålen igenpluggade! Jag limmade i lister på insidan och sågade till lock i lönn som limmas fast i listerna. Sitter med skruvar på bilderna, men de ska bort när limmet torkat. Lite plastiskt trä och sandpapper så blir det kanon!"

"Mudbuckern blir svårare. Om man bara gör ett hål och skruvar fast den så sitter kromplattan fast men miken ramlar ner i basen... Jag måste hitta nå't sätt att fixa det. Troligen får jag fräsa en 'bassäng' ur en träbit och fästa miken i den, såga upp ett överdimensionerat hål i locket och se'n fästa hela bassängen i basen."

"Nu är elektroniken monterad och lödd, basen strängad och provspelad. It's alive! Mycket kontralikt ljud, mulligt och runt."

... och där är vi alltså idag!
Provspelade basen i det skick som syns på bilderna, och det var LÅNGT över förväntan! FETT, runt, varmt ljud, men ändå med tydlig, träig kärna och attack (MUDBUCKER). Jämn respons över alla strängar och hela halsen, och ett helhetsintryck som självsvängde/inspirerade till MUSIK!
Nu ska jag bara lacka (svart och MYCKET klarlack) och sen ska det liras!
HELA hatten av för Pers osvikliga känsla för kund-önskemål, utgångsmaterialets möjligheter/begränsningar, samt hans grymma känsla för problemlösning och konstruktionsidéer. Naturligtvis också höga stilpoäng till det rent hantverksmässiga utförandet - klanderfritt!
Jag är så GRYMT sugen på att få premiärgigga detta blivande Rhytm'n'blues/Jazzmonster!
(Måste också nämna att han gett livet tillbaka till min sexsträngade, super-sortscale oktav-epiphone 335, det var Julafton i Grillby ikväll!)