Sida 1 av 1

Sunn/Fender 300 T slutstegsrör startar ej upp.

Postat: ons 26 nov 2008, 15:04
av motorman
Hej

Stärkaren har ström och får signal från basen. Förstegsrören (de två längst fram närmast fronten) glöder upp men de 6 slutstegsrören starar inte upp. De tre indikatorlamporna till respeltive slutrörspar visar grönt och inga av de säkringarna har gått.

Vad är nästa felsökningssteg?

Har provat att krama och klappa henne men det verkar inte vara något psykiskt p.g.a något konstigt riff jag spelat :)

mvh Pär Hallgren, Lund (motorman)

Postat: ons 26 nov 2008, 15:10
av bootsy
Dum fråga: Är alla säkringar hela?

Postat: ons 26 nov 2008, 17:01
av motorman
Huvudsäkring OK ...och stärkaren får ström
De 3 slutstegssäkringarna är OK.
Tror inte det finns fler säkringar.

Postat: ons 26 nov 2008, 17:03
av bootsy
Lämna in den.

Postat: ons 26 nov 2008, 17:16
av Basmagnus
Jag hade en sån för länge sen och fick samma problem.
Kommer inte ihåg exakt vad det var mer än att det var nåt som brunnit.
Tyvärr hört om fler likadana toppar med samma problem......
Som sagt, lämna in.

Postat: ons 26 nov 2008, 17:44
av motorman
Basmagnus skrev:Jag hade en sån för länge sen och fick samma problem.
Kommer inte ihåg exakt vad det var mer än att det var nåt som brunnit.
Tyvärr hört om fler likadana toppar med samma problem......
Som sagt, lämna in.
Om du kommer på vad det var den gången så skriv gärna en rad. Jag har en mycket kunnig gitarrist som nog kan fixa så slipper man bli ruinerad.

Postat: ons 26 nov 2008, 17:46
av bootsy
motorman skrev:
Basmagnus skrev:Jag hade en sån för länge sen och fick samma problem.
Kommer inte ihåg exakt vad det var mer än att det var nåt som brunnit.
Tyvärr hört om fler likadana toppar med samma problem......
Som sagt, lämna in.
Om du kommer på vad det var den gången så skriv gärna en rad. Jag har en mycket kunnig gitarrist som nog kan fixa så slipper man bli ruinerad.
Bra om Magnus kommer på vad det var, men lämna in den till en betrodd reparatör ändå. En stor rörstärkare ska behandlas med respekt...

Postat: ons 26 nov 2008, 17:52
av Basmagnus
Nä, det var längesen så det blir bara gissningar ändå.
Nåt som brann vilket tydligen inte är ovanligt på de topparna så det kanske går att hitta ngn info på nätet om du orkar söka.
Men jag skulle lämnat in till en förstärkarguru.
Som sagt, en rörtopp ska behandlas med respekt annars kan man inte lite på dom.

Postat: ons 26 nov 2008, 18:19
av motorman
hmmm :?
får väl bli så
Traktormodell Volvo Boxer brukar man ju laga med slägga men här krävs kanske annat angreppssätt.

Postat: ons 26 nov 2008, 19:00
av bootsy
motorman skrev:hmmm :?
får väl bli så
Traktormodell Volvo Boxer brukar man ju laga med slägga men här krävs kanske annat angreppssätt.
Säg åt dem att det inte får kosta för mycket och att du vill veta vad det är för fel innan de gör något. Vem vet, det kanske är något din gitarristpolare har full koll på? I så fall kan ju han göra det när felsökningen är avklarad. Hoppas det är så!

Postat: ons 26 nov 2008, 20:00
av Danne
Eftersom inget av rören glöder bör det hänt något med glödspänningsförsörjningen. Ett av rören i min Orange slutade glöda och då var det glödtråden i röret som brunnit av. Sannolikheten för att alla dina skulle brunnit är extremt låg så det är nog någon gemensam komponent som gett sig.

Postat: ons 26 nov 2008, 20:14
av ferm
Jag försökte hitta ett schema på 300T men hittade inget. Sunn har ett som heter model T och i den så är alla glödtrådar parallellkopplade. Om det är så har förmodligen en kabel lossnat i glödtrådsförsörjningen på vägen till slutstegsrören.

Postat: tor 27 nov 2008, 15:07
av motorman
ferm skrev:Jag försökte hitta ett schema på 300T men hittade inget. Sunn har ett som heter model T och i den så är alla glödtrådar parallellkopplade. Om det är så har förmodligen en kabel lossnat i glödtrådsförsörjningen på vägen till slutstegsrören.
Jag har i.o.f.s schemat men det blir nog att ta med det till reparatör för jag: 1/ kan knappt läsa noter, 2/ kunde läsa skolschemat i högstadiet och räckte duktigt upp handen, 3/ kan vare sig läsa kopplingsscheman eller gammelgrekiska.
:)

Postat: tor 27 nov 2008, 15:12
av TDHP
Kontakta LH-Musik i Nacka, dom kan hjälpa dig!

http://www.lh-musik.se

Postat: tor 27 nov 2008, 15:20
av Liten

Postat: fre 28 nov 2008, 11:36
av motorman
Tack
Jag skall ringa båda.

Postat: fre 28 nov 2008, 18:41
av Basmagnus
Ola jobbar visst numera på LH har jag hört

Postat: tis 02 dec 2008, 00:31
av motorman
Fick snabba och identiska svar från båda hållen ni rekommenderade.

"Kolla kabelskorna för glödmatningen till slutsteget. De brukar vara brända. På grund av övergångsmotstånd mellan kontakterna utvecklas det värme som till slut kan orsaka avbrott. Löd fast kablarna direkt på kretskortet till slutsteget."

Mvh,
Kalle Norman.
L H Musik AB


"Hej

Det som verkar vara problemet är glödspänningen. Där den ansluts på kretskortet från transformatorn är en känslig punkt. Brukar vara klämda kontakter på sladdarna som terminerar mot kretskortsmonterade hanar. Då get går mycket ström kan dessa bli brända. Jag brukar då klippa bort kontakterna på sladdarna och löda direkt på kretskortet. Det kan även finnas en internsäkring för just glödspänningen. Hör av dig med hur det går."

Ola

Jag öppnade upp liket och mycket riktigt. Kabelskon var bränd och likaså den säkring som satt därefter.

Tusen tack till er som svarade på mitt inlägg så jag kunde fråga rätt personer.
Vad brukar vara god sed när det gäller att visa uppskattning till de reparatörer som svarade på mitt mail? De kan ju inte försörja sig på att sitta å ge tips hela dagarna! Brukar man bara tacka och bocka snällt och se till att sprida goda ord om dem eller?

Postat: tis 02 dec 2008, 00:41
av Basmagnus
motorman skrev:Fick snabba och identiska svar från båda hållen ni rekommenderade.

"Kolla kabelskorna för glödmatningen till slutsteget. De brukar vara brända. På grund av övergångsmotstånd mellan kontakterna utvecklas det värme som till slut kan orsaka avbrott. Löd fast kablarna direkt på kretskortet till slutsteget."

Mvh,
Kalle Norman.
L H Musik AB


"Hej

Det som verkar vara problemet är glödspänningen. Där den ansluts på kretskortet från transformatorn är en känslig punkt. Brukar vara klämda kontakter på sladdarna som terminerar mot kretskortsmonterade hanar. Då get går mycket ström kan dessa bli brända. Jag brukar då klippa bort kontakterna på sladdarna och löda direkt på kretskortet. Det kan även finnas en internsäkring för just glödspänningen. Hör av dig med hur det går."

Ola

Jag öppnade upp liket och mycket riktigt. Kabelskon var bränd och likaså den säkring som satt därefter.

Tusen tack till er som svarade på mitt inlägg så jag kunde fråga rätt personer.
Vad brukar vara god sed när det gäller att visa uppskattning till de reparatörer som svarade på mitt mail? De kan ju inte försörja sig på att sitta å ge tips hela dagarna! Brukar man bara tacka och bocka snällt och se till att sprida goda ord om dem eller?
Kul att kunna hjälpa till!
Det var förmodligen det som var problemet med min gamla topp oxå.
God sed är väl att tacka, bocka och sprida goda ord om dem :D
Behöver du ngn större service så vet du ju var du ska vända dig nästa gång.

Postat: tis 02 dec 2008, 00:48
av dereborn
motorman skrev:Fick snabba och identiska svar från båda hållen ni rekommenderade.

"Kolla kabelskorna för glödmatningen till slutsteget. De brukar vara brända. På grund av övergångsmotstånd mellan kontakterna utvecklas det värme som till slut kan orsaka avbrott. Löd fast kablarna direkt på kretskortet till slutsteget."

Mvh,
Kalle Norman.
L H Musik AB


"Hej

Det som verkar vara problemet är glödspänningen. Där den ansluts på kretskortet från transformatorn är en känslig punkt. Brukar vara klämda kontakter på sladdarna som terminerar mot kretskortsmonterade hanar. Då get går mycket ström kan dessa bli brända. Jag brukar då klippa bort kontakterna på sladdarna och löda direkt på kretskortet. Det kan även finnas en internsäkring för just glödspänningen. Hör av dig med hur det går."

Ola

Jag öppnade upp liket och mycket riktigt. Kabelskon var bränd och likaså den säkring som satt därefter.

Tusen tack till er som svarade på mitt inlägg så jag kunde fråga rätt personer.
Vad brukar vara god sed när det gäller att visa uppskattning till de reparatörer som svarade på mitt mail? De kan ju inte försörja sig på att sitta å ge tips hela dagarna! Brukar man bara tacka och bocka snällt och se till att sprida goda ord om dem eller?
Kul! Grattis!
En skvätt whisky är ofta uppskattad...Eller en slant i kaffekassan

Postat: ons 03 dec 2008, 10:45
av Liten
:tummenupp: