Jag + skruvmejsel = fel
- Surfin'
- Medlem++
Jag + skruvmejsel = fel
Jag har en tendens att ha sönder alla skruvarna på basarna jag har och jag undrar, hur skruvar man i en skruv? Har jag för stor/liten skruvmejsel? Tänker på dessa små skruvar som är till plektrumskydd och intoneringsskruvarna i Fender typ stall.
Har även, pga lathet, börjat använda mig av en skruvdragare. Är detta en synd?
Jag är less på att köpa ny skruv hela tiden - vad kan jag göra för att behålla mina skruvar hela?
Jag är less på att köpa ny skruv hela tiden - vad kan jag göra för att behålla mina skruvar hela?
- 200071
- Hedersmedlem
Re: Jag + skruvmejsel = fel
Det troligaste är att du använder fel skruvmejslar. Ju bättre de passar i spåren desto enklare att skruva och mindre risk att förstöra skruvarna!Mumin skrev:Jag har en tendens att ha sönder alla skruvarna på basarna jag har och jag undrar, hur skruvar man i en skruv? Har jag för stor/liten skruvmejsel? Tänker på dessa små skruvar som är till plektrumskydd och intoneringsskruvarna i Fender typ stall.
Skruvdragare är inget problem i sig. Det beror mer på hur man använder den...
- Sartic
- Medlem+
Tror inte du är i behov av en mejsel som kostar flera hundra. Sitter den bra i handen så är det bara att köra på! Du kommer väl inte hålla på med byggarbeten så bitsen kommer klara av vad du än skruvar på.
Dom skruvmejselset jag har kommer från Clas Ohlson eller Biltema och dom har jag haft i många år nu och dom ser fortfarande nästan nya ut.
Dom skruvmejselset jag har kommer från Clas Ohlson eller Biltema och dom har jag haft i många år nu och dom ser fortfarande nästan nya ut.
Nej, mumin, nu har du fattat fel.Mumin skrev:Ok tack för era svar! Får nog investera i en som kostar mer än 19:-!
Det är inte fel på din skruvmejsel.
Du måste ha många olika, så du kan hitta en som passar i storlek till den skruv du för tillfället vill skruva på. Du kan köpa en titanmejsel för tusen spänn, om det är fel storlek på den så fukar det inte i alla fall.
Köp ett såntdär bits-kit så är du hemma.
- 200071
- Hedersmedlem
Det var ju ungefär det jag sa ju!dereborn skrev:Nej, mumin, nu har du fattat fel.Mumin skrev:Ok tack för era svar! Får nog investera i en som kostar mer än 19:-!
Det är inte fel på din skruvmejsel.
Du måste ha många olika, så du kan hitta en som passar i storlek till den skruv du för tillfället vill skruva på. Du kan köpa en titanmejsel för tusen spänn, om det är fel storlek på den så fukar det inte i alla fall.
Köp ett såntdär bits-kit så är du hemma.

Det är som med basar, det gäller att passa in.....
- TDHP
- Forumvärd
Använd alltid rätt verktyg till rätt moment helt enkelt!
Och skiftnycklar är endast avsedda för YTTERSTA nödfall!!!!!
Och skiftnycklar är endast avsedda för YTTERSTA nödfall!!!!!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- TDHP
- Forumvärd
Bra mejsel = slits inte!Geddy_Lee skrev:Stjärnmejslar har en tendens att bli slitna i toppen.
Då slintar man och sabbar skruven.
Skillnaden mellan mejsel för 19:- på macken och en tex Bacho för en hundring!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
TDHP

TDHP
- B-Å Åhs
- Medlem++
- basmartin
- Medlem+++
Om jag har förstått det rätt, så är det så att förutom att skruvar och dess skallar finns i olika storlekar, så finns det även två olika utformningar på krysspåren i skruvarna. Använder man fel stjärnmejsel så gör man sönder spåren ganska lätt.
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- refug
- Medlem
Det finns ju så klart ytterliggare en dimension på problemet, nämligen skruven i sig. Det kan vara så att det sitter billiga mjuka skruvar på basen som är lätta att ta sönder. Och om du då använder fel storlek på mejseln är det lätt att slinta och sabba skruven. Så rätt mejselstorlek (som sagts tidigare) och bra skruvar. Byt ut om det behövs.
- Klopper
- Hedersmedlem
Korrekt!basmartin skrev:Om jag har förstått det rätt, så är det så att förutom att skruvar och dess skallar finns i olika storlekar, så finns det även två olika utformningar på krysspåren i skruvarna. Använder man fel stjärnmejsel så gör man sönder spåren ganska lätt.
Philips (PH) och Pozidrive (PZ).
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Som Bosse bildoktorn har försökt banka in i det svenska medvetandet:Klopper skrev:Korrekt!basmartin skrev:Om jag har förstått det rätt, så är det så att förutom att skruvar och dess skallar finns i olika storlekar, så finns det även två olika utformningar på krysspåren i skruvarna. Använder man fel stjärnmejsel så gör man sönder spåren ganska lätt.
Philips (PH) och Pozidrive (PZ).
"Philips är philips och pozidrive är pozidrive"
(Hur faaan skriver man på den dialekten?)