få bort lack? och lacka?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
noise
Medlem

få bort lack? och lacka?

Inlägg av noise »

Har en falcon P-bas som jag fick av min trummis som tack för att jag bogserade hans bil.

i somras fixade jag till den med ny pickup, fenderlogga , fingerstöd och askkopp + att jag bearbetade halsen rejält med ett par slipmaskiner så den passar i händerna.

men jag gillar inte den tjocka svarta lacken den har, hur får man lättast bort lacken? tänkte strippa den så jag får rent trä och sen lacka.
Kan man lacka först med cellulosalack och sen typ Billack och sen cellulosa igen ytterst?
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Re: få bort lack? och lacka?

Inlägg av Mr Spock »

noise skrev:Har en falcon P-bas som jag fick av min trummis som tack för att jag bogserade hans bil.

i somras fixade jag till den med ny pickup, fenderlogga , fingerstöd och askkopp + att jag bearbetade halsen rejält med ett par slipmaskiner så den passar i händerna.

men jag gillar inte den tjocka svarta lacken den har, hur får man lättast bort lacken? tänkte strippa den så jag får rent trä och sen lacka.
Kan man lacka först med cellulosalack och sen typ Billack och sen cellulosa igen ytterst?
Lackeringsfrågan överlåter jag till någon rutinerad att svara på - vad gäller strippandet, skulle jag med tanke på dagens tjocka plastlacker förorda följande process:

- de översta lagren av klarlack och gojs tar du lämpligast bort med en varmluftspistol (använd helst en med reglerbar värme - mindre risk för brännmärken i träet då...)

- de underst lacklagren vill gärna gå ner i träet: eftersom du avser att lacka om den behöver du ju inte eftersträva ett trärent resultat, men däremot vill du natruligtvis få det slätt. En slipmaskin med kornstorlek 150 fixar de större ytorna. Kanter, horn etc får du slipa för hand. :( Avsluta med att gå över hela basen med kornstorlek 240.

- genom att lämna kvar understa lagren av originallack, slipper du rimligen gå över kroppen med porfyllare innan lackering...men detta är som sagt ett område jag INTE vill agera rådgivare inom
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Skriv svar