Jag har försökt att söka på forumet men jag har inte hittat precis vad jag vill. Så ni som svarat nån annan stans får gärna repetera det här.
Jag ska lacka om den här Squierhalsen så den blir som Fenderhalsen.
Min kunskapskälla i musikaffären är pappaledig så han kan inte hjälpa mig. Närmsta färgaffären avrådde mig från att försöka eftersom jag vill både byta logga och bryta lacken mot den gula tonen på P-basen. De tror det blir flammigt och allmänt fult. Räcker det kanske att slipa ner till trärent på huvet där loggan sitter? Det kommer väl bli mörkare när jag lägger på det nya?
Vad säger ni? Kommer det bli bajs om jag försöker slipa ner Squiern till trät före jag Lägger på en bruten lack med pensel eller först laserar den och sen sprutar på en klarlack? Sen våtslipar och snyggar till det.
Tillägg: Grovlekar på sandpapper när jag ska rugga upp/ta bort lacken?
jag har bytt logga på en falcon, det var inte speciellt svårt, på riktigt nära håll ser man att det är fake, men det får man lätt till med våtslipning skulle ja tro.
den ulnade lacken har jag hört att man kan få till om man cellulosalackar och sedan lägger halsen i ett solarie. annars kan man betsa sen lacka.
vet att ja hittade info på diverse gitarrbyggar siter.
Foxbat skrev:Jag har försökt att söka på forumet men jag har inte hittat precis vad jag vill. Så ni som svarat nån annan stans får gärna repetera det här.
Jag ska lacka om den här Squierhalsen så den blir som Fenderhalsen.
Min kunskapskälla i musikaffären är pappaledig så han kan inte hjälpa mig. Närmsta färgaffären avrådde mig från att försöka eftersom jag vill både byta logga och bryta lacken mot den gula tonen på P-basen. De tror det blir flammigt och allmänt fult. Räcker det kanske att slipa ner till trärent på huvet där loggan sitter? Det kommer väl bli mörkare när jag lägger på det nya?
Vad säger ni? Kommer det bli bajs om jag försöker slipa ner Squiern till trät före jag Lägger på en bruten lack med pensel eller först laserar den och sen sprutar på en klarlack? Sen våtslipar och snyggar till det.
Tillägg: Grovlekar på sandpapper när jag ska rugga upp/ta bort lacken?
Det finns väl ingen anledning att tro att det inte skulle bli bra? Om jag förstått dig rätt kommer du att:
1. Slipa hela halsen trären (Se då till att få bort ALL originallack, annars kommer betsen att bli flammig. Slippapper 180 inledningsvis, därefter 240 el finare.)
2. Betsa halsen i en gul ton. (Testa först på en provyta som inte kommer att synas, exempelvis i halsfickan. En FÖR mörk ton kommer att göra dig olycklig. Det finns f ö särskilda communities för de som moddar Squier-gitarrer och de använder ofta skokräm för att få en gulnad look på halsarna. Jag skulle nog förorda bets...)
3. Klarlacka. (Antar att du tänkt dig cellulosalack, för att slippa få en hals som "klibbar" mot svettiga händer? Finns ett antal inlägg här på PB som beskriver cellulosalackering, mellan- och efterslipning: kolla in dem.)
Foxbat skrev:Hur gör jag för att enklast och skonsammast komma ner till träet på greppbrädan? Måste jag banda av halsen?
Nej, det behöver du inte - om du är försiktig och noggrann borde följande "Makten-knep" kunna tillämpas: lacken på halsen tas bort med en stålsickel (Makten använde en morakniv vill jag minnas, och det kan i o f s fungera lika bra).
Knepet är att med rätt vinkel "skrapa" av det mesta av lackskiktet från halsen. Samma moment band för band. Därefter sandpappra. På samma sätt som för halsen i övrigt gäller naturligtvis att ALL lack måste bort.
Foxbat skrev:Det finns en bild i första posten.. Funderade på om papper kan ställa till det? Nja, inte om jag pillar bort det när jag sprayat varjelager.
Den kunde varit lite gulare för att vara ännu perfektare. White Oak var närmast av betsarna jag hittade så det blev den. Ett gäng lager klarlack senare och vattenslip + stålull gav en blank och fin hals.
Dekalen klär basen bra också.