"den hette hävstång tills alldeles nyligen i min värld.
-
- Medlem+
"den hette hävstång tills alldeles nyligen i min värld.
Hej alla glada.
Jag är en sånn där typ som inte skriver så mycket själv, jag håller mig i bakgrunden och läser vad alla ni andra skriver istället. Nu har jag stött på lite patrull och eftersom det verkar dölja sig en ocean av kunskap bakom alla aktiva nick här inne tänkte jag se om det gick att utnyttja. Ni får förlåta mig om jag inte kan alla begrepp och om jag råkar kalla saker för fel namn. Trussrodd har jag lärt mig att säga men förmodligen inte att stava till, den hette hävstång tills alldeles nyligen i min värld.
En del tycker att det är kul med lite bakgrund, andra struntar blankt i det. men så här var det iaf, hoppa över om ni tycker det är ointressant.
För 20 år sedan (fy fan vad tiden går) fick jag hoppa in som trummis i ett band. Jag var den enda i bekantskapskretsen som kunde slå en rak fyrtakt och det räckte. Jag köpte ett trumset och övade som fan i pojkrummet. Jag blev aldrig riktigt bra, men rätt ok för att vara en osnuten 17-åring med punkdrömmar. Bandet la av och jag bytte in mina trummor till en halvgalen musikhandlare i Hbg, jag fick en telecaster med förstärkare istället. Den blev jag inte heller speciellt bra på, det är något med motoriken som aldrig funkat riktigt. Jag blir aldrig någon schredder ala Steve Vai helt enkelt. Gitarrister (obassister?) går det tretton på dussinet som alla vet, jag köpte loss min gamla bassists (många "s") grejjor och hade helt plötsligt en annan ingång. Förmodligen gör det mig till en obassist (?) men så var det iaf. Bas var rätt kul att spela tyckte jag men om det skulle bli något behövdes en ny bas. Jag kunde ingenting om basar, kan rätt lite fortfarande... Jag tågade in på LA-Musik i Hbg och greppade tag i en som jag tyckte så snygg ut och som jag hade råd med. Den har jag än idag.
Det är en Mexicobyggd Fender Jazz, 15 år gammal ungefär, och nu håller jag på att pillar lite med den. Eftersom ett nytt basköp måste förankras i familjens hushållsbudget så är det inte jätteaktuellt även om jag vill, då får man göra vad man kan med det man har.
Trussrodden: Jag försöker spänna den tills jag får bandrassel. När jag precis inte har bandrassel så är det lite "banan" iaf. Jämför jag med justeringsguiden på Fenders hemsida så är höjden över banden rätt hög.
Stränghöjden: Om jag återigen jämför med Fenders hemsida så blir det väl ganska hyffsat vid 17:e bandet, E-strängen vill inte komma riktigt så långt ner innan justeringsskruvarna tar slut, men annars så blir det väl ok. Så bra som jag kan iaf.
Mikrofonhöjden: Här gäller det väl att lyssna lite grand, men herr Lundgren i Jönköping har gett mig lite tumregler som jag tänkte prova. Han har dessutom haft den goda smaken att skicka mig några nya träskruvar till mickarna eftersom de jag hade var kaputt. (Stort tack Johan!).
Nu till problemet. Jag tror säkert att någon händig person hade kunnat gör det jag försökt mig på bättre, men jag har ändå känslan av att basen i sig har sina begränsningar. Jag får för mig att halsen inte sitter riktigt rätt? Att halsen och kroppen inte sitter ihop riktigt som de borde lixom, något "vinkelfel" eller hur jag skall förklara det.
Vad skall jag göra?
Sköt om er,
Jonas
Jag är en sånn där typ som inte skriver så mycket själv, jag håller mig i bakgrunden och läser vad alla ni andra skriver istället. Nu har jag stött på lite patrull och eftersom det verkar dölja sig en ocean av kunskap bakom alla aktiva nick här inne tänkte jag se om det gick att utnyttja. Ni får förlåta mig om jag inte kan alla begrepp och om jag råkar kalla saker för fel namn. Trussrodd har jag lärt mig att säga men förmodligen inte att stava till, den hette hävstång tills alldeles nyligen i min värld.
En del tycker att det är kul med lite bakgrund, andra struntar blankt i det. men så här var det iaf, hoppa över om ni tycker det är ointressant.
För 20 år sedan (fy fan vad tiden går) fick jag hoppa in som trummis i ett band. Jag var den enda i bekantskapskretsen som kunde slå en rak fyrtakt och det räckte. Jag köpte ett trumset och övade som fan i pojkrummet. Jag blev aldrig riktigt bra, men rätt ok för att vara en osnuten 17-åring med punkdrömmar. Bandet la av och jag bytte in mina trummor till en halvgalen musikhandlare i Hbg, jag fick en telecaster med förstärkare istället. Den blev jag inte heller speciellt bra på, det är något med motoriken som aldrig funkat riktigt. Jag blir aldrig någon schredder ala Steve Vai helt enkelt. Gitarrister (obassister?) går det tretton på dussinet som alla vet, jag köpte loss min gamla bassists (många "s") grejjor och hade helt plötsligt en annan ingång. Förmodligen gör det mig till en obassist (?) men så var det iaf. Bas var rätt kul att spela tyckte jag men om det skulle bli något behövdes en ny bas. Jag kunde ingenting om basar, kan rätt lite fortfarande... Jag tågade in på LA-Musik i Hbg och greppade tag i en som jag tyckte så snygg ut och som jag hade råd med. Den har jag än idag.
Det är en Mexicobyggd Fender Jazz, 15 år gammal ungefär, och nu håller jag på att pillar lite med den. Eftersom ett nytt basköp måste förankras i familjens hushållsbudget så är det inte jätteaktuellt även om jag vill, då får man göra vad man kan med det man har.
Trussrodden: Jag försöker spänna den tills jag får bandrassel. När jag precis inte har bandrassel så är det lite "banan" iaf. Jämför jag med justeringsguiden på Fenders hemsida så är höjden över banden rätt hög.
Stränghöjden: Om jag återigen jämför med Fenders hemsida så blir det väl ganska hyffsat vid 17:e bandet, E-strängen vill inte komma riktigt så långt ner innan justeringsskruvarna tar slut, men annars så blir det väl ok. Så bra som jag kan iaf.
Mikrofonhöjden: Här gäller det väl att lyssna lite grand, men herr Lundgren i Jönköping har gett mig lite tumregler som jag tänkte prova. Han har dessutom haft den goda smaken att skicka mig några nya träskruvar till mickarna eftersom de jag hade var kaputt. (Stort tack Johan!).
Nu till problemet. Jag tror säkert att någon händig person hade kunnat gör det jag försökt mig på bättre, men jag har ändå känslan av att basen i sig har sina begränsningar. Jag får för mig att halsen inte sitter riktigt rätt? Att halsen och kroppen inte sitter ihop riktigt som de borde lixom, något "vinkelfel" eller hur jag skall förklara det.
Vad skall jag göra?
Sköt om er,
Jonas
- Diesel
- Medlem++
vad menar du med att vinkeln är fel? åt vilket håll?
för tips om justering och så kolla på:
http://www.barbequevillage.com/
för tips om justering och så kolla på:
http://www.barbequevillage.com/
-
- Medlem+
- Kale
- Medlem+
Kontakten ÄR viktig, det bästa är att fräsa om halsfickan OM man vet exakt hur mycket som skall fräsas...r0ddan skrev:Kan man det?Kalebas skrev:Om justeringsskruvarna "tar slut" så föreslår jag att du lägger i en pappersbit längst in i halsfickan för att ändra vinkeln på halsen. Prova dig fram...
Jag trodde att kontakten mellan halsen och kroppen var viktig, trä mot trä lixom.
Jag provar allt
Att shimsa (hur det nu skall stavas) är ett bra alternativ då kan du dessutom experimentera med vinkeln och återställa det hela om du inte är nöjd.
-
- Medlem+
Det skall finnas en duktig kille här i Hbg, mina gitarrister lämnar in sina instrument hos en som skall vara bra. Det alternativet har jag tänkt på men jag kommer aldrig till skott bara. Dessutom är det lite kul att hålla på själv, man lär sig nya saker. Tänk bara på alla svar jag får här
Min bas har fyra halsskruvar. skall jag schwuimmhaeu så får jag lägga något emellan. Om jag fräser om, vilket jag inte ens skulle komma på tanken att göra själv, så får jag för mig att halsen hamnar för långt ner?
Om jag nu lägger lite papper emellan... papper i hela fickan eller lite dubbelvikt papper längst in, eller... hur?

Min bas har fyra halsskruvar. skall jag schwuimmhaeu så får jag lägga något emellan. Om jag fräser om, vilket jag inte ens skulle komma på tanken att göra själv, så får jag för mig att halsen hamnar för långt ner?
Om jag nu lägger lite papper emellan... papper i hela fickan eller lite dubbelvikt papper längst in, eller... hur?
-
- Medlem+
Nu är det shimsat. Jag stal lite ritpapper från min dotter och klippte ut fem pappersbitar som jag la längst in. Det är lite lite tjockare papper än skrivarpapper. Jag tror det blev ganska hyffsat. Jag tog en drös med bilder som jag skulle kunna dela med mig av om jag bara klurar ut hur man gör det. Frågan är om jag någonsin kan sälja basen om jag visar upp halsfickan
Efter det spände jag trussrodden ett kvarts varv, det verkade den klara av. Fortfarande lite banan, men mindre iaf. Stränghöjden blev nästa moment och nu räcker justeringsskruvarna till, jag får t.o.m. skruva ner dem lite i den där kolven som man för fram och tillbaka när man intonerar (har den ett namn?).
Spelmässigt så fungerar den ok, den rasslar lite när jag är ovanför tolfte bandet och bänder men va fan, det får man ta (väl?).
Mikrofonerna däremot måste fixas till, det är helknasiga avstånd till strängarna. Vid halsmicken har jag vid E-strängen 6mm och samma vid G-strängen. Stallmicken vid E-strängen: 8mm och vid G-strängen 7mm.
Det får nog bli att jag besöker en verkstad iaf, men lite kul var det att skruva på basen iaf.
Stort tack för alla svar!
Jonas

Efter det spände jag trussrodden ett kvarts varv, det verkade den klara av. Fortfarande lite banan, men mindre iaf. Stränghöjden blev nästa moment och nu räcker justeringsskruvarna till, jag får t.o.m. skruva ner dem lite i den där kolven som man för fram och tillbaka när man intonerar (har den ett namn?).
Spelmässigt så fungerar den ok, den rasslar lite när jag är ovanför tolfte bandet och bänder men va fan, det får man ta (väl?).
Mikrofonerna däremot måste fixas till, det är helknasiga avstånd till strängarna. Vid halsmicken har jag vid E-strängen 6mm och samma vid G-strängen. Stallmicken vid E-strängen: 8mm och vid G-strängen 7mm.
Det får nog bli att jag besöker en verkstad iaf, men lite kul var det att skruva på basen iaf.
Jonas
- Mr Spock
- Medlem++
Jag har sett ett flertal "fabriksshimsade" basar med papper i fickan.r0ddan skrev:Nu är det shimsat. Frågan är om jag någonsin kan sälja basen om jag visar upp halsfickan
Senast redigerad av Mr Spock den tis 06 jan 2009, 18:50, redigerad totalt 1 gånger.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Sexsträngat:
- hosse
- Medlem+++
samma här. min gamla Squier var shimsad med en bit slippapper. intressant tyckte jag.Mr Spock skrev:Jag har sett ett flertal "fabriksshimsade" basar med pappaer i fickan.r0ddan skrev:Nu är det shimsat. Frågan är om jag någonsin kan sälja basen om jag visar upp halsfickan
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- Mr Spock
- Medlem++
Du har antagligen läst BBQV:s hemsida vid det här laget (Se Diesels länk tidigare i tråden)? Den ger enligt min uppfattning mycket god vägledning avseende vad man vågar göra själv och i vilket läge man bör inse sina begränsningar.r0ddan skrev:Nu är det shimsat. Jag stal lite ritpapper från min dotter och klippte ut fem pappersbitar som jag la längst in. Det är lite lite tjockare papper än skrivarpapper. Jag tror det blev ganska hyffsat. Jag tog en drös med bilder som jag skulle kunna dela med mig av om jag bara klurar ut hur man gör det. Frågan är om jag någonsin kan sälja basen om jag visar upp halsfickan![]()
Jonas
Relief, stränghöjd och mikhöjd är sådant man kan ge sig på även som glad "hemmameck". Kommer man inte tillrätta med bandrassel efter detta, får man börja ta det lite easy - kan vara ngt band som behöver slipas ned - läge att överväga professionell/erfaren hjälp.
Våga vägra 34":
Sexsträngat:
Sexsträngat:
- Kale
- Medlem+
Rasslet ovanför tolfte tyder på att du kanske shimsat en aning för mycket. Eller att banden behöver slipas. Jag skulle också rekommendera att dra trussroden tills du har mindre än en halv mm mellan på E-strängen och 8:e bandet när du håller ned E-strängen på förstra och sista bandet.r0ddan skrev:...fem pappersbitar som jag la längst in. Det är lite lite tjockare papper än skrivarpapper... Efter det spände jag trussrodden ett kvarts varv, det verkade den klara av. Fortfarande lite banan... rasslar lite när jag är ovanför tolfte bandet
Mickarna höjer så högt som möjligt utan att strängarna tar i när du spelar högst upp på halsen. Sen finjusterar du nedåt om du vill balansera ljudnivån.
-
- Medlem+
Självklart har jag läst BBQV:s hemsida. Jättefin och bra hemsida.
Jag har nog gjort det mesta jag kan och vågar så precis som du skriver är det nog dags för någon annan att ta vid. Banden behöver förmodligen slipas och det gör jag inte själv, mickarna måste upp och det hade jag väl kanske kunnat men en bra meckare har väl alla grejjor som behövs nära tillhands, det har inte jag.
Iofs skulle jag kunna dissikera någon gammal madrass eller så. Men jag behöver längre skruvar till mickarna då... Tja, man kanske skulle ge sig på det oxå
Jag har nog gjort det mesta jag kan och vågar så precis som du skriver är det nog dags för någon annan att ta vid. Banden behöver förmodligen slipas och det gör jag inte själv, mickarna måste upp och det hade jag väl kanske kunnat men en bra meckare har väl alla grejjor som behövs nära tillhands, det har inte jag.
Iofs skulle jag kunna dissikera någon gammal madrass eller så. Men jag behöver längre skruvar till mickarna då... Tja, man kanske skulle ge sig på det oxå

- Kale
- Medlem+
Låter mycket skumt.r0ddan skrev:Men jag behöver längre skruvar till mickarna då...
Stallsadlarna gick, om jag tolkade det rätt, i botten. Detta betyder ju att strängarna ligger för NÄRA kroppen.
Om inte mickskruvarna räcker till tyder det på att strängarna ligger för LÅNGT ifrån kroppen...???
Tillägg: Jag är absolut ingen expert på området. Har bara mekat med mina egna basar och tycker att jag fått till det bra på dessa. Har du vägarna förbi Höganäs kan jag titta på din bas. Annars tror jag att den dära gitarrmekarkillen i Helsingborg, som jag alltid glömmer namnet på, kan fixa den för några hundralappar.
-
- Medlem+
Jag hann inte riktigt svara på ditt förra inlägg, sorry.Kalebas skrev:Låter mycket skumt.
Stallsadlarna gick, om jag tolkade det rätt, i botten. Detta betyder ju att strängarna ligger för NÄRA kroppen.
Om inte mickskruvarna räcker till tyder det på att strängarna ligger för LÅNGT ifrån kroppen...???
Tillägg: Jag är absolut ingen expert på området. Har bara mekat med mina egna basar och tycker att jag fått till det bra på dessa. Har du vägarna förbi Höganäs kan jag titta på din bas. Annars tror jag att den dära gitarrmekarkillen i Helsingborg, som jag alltid glömmer namnet på, kan fixa den för några hundralappar.
Sedan jag shimsade går inte stallskruvarna i botten längre. Jag har istället fått höja upp strängarna en bit. Nu vill jag att mikrofonerna skall följa efter men det går inte utan att jag får någonting mer än den skummgummi (typ, eller vad det är) som redan sitter där emellan, och längre träskruv till mikrofonerna. Skruvarna till mikrofonerna sitter bara precis fast, eller hur jag skall förklara det. Jag får alltså inte upp mikrofonerna högre.
Jag hittar inte så bra i Höganäs. Jag hittar till outletet för keramik, det är väl allt. Men det är väl bara att ta 111:an härifrån Ramlösa antar jag. Det hade varit kul iofs!

Du kanske kan tipsa om vad jag mer kan lägga emellan mickarna och kroppen och var man köper vettig träskruv i den här stan. Jag är inte så hemma här än (efter ett år...).
Han heter Peter, meckarsnubben. Jag tror att det är samma kille som jobbade hos Beme för typ 20 år sedan.
*edit*
http://pellelindberg.com/peter/
- Kale
- Medlem+
r0ddan skrev: Du kanske kan tipsa om vad jag mer kan lägga emellan mickarna och kroppen och var man köper vettig träskruv i den här stan. Jag är inte så hemma här än (efter ett år...).
Han heter Peter, meckarsnubben. Jag tror att det är samma kille som jobbade hos Beme för typ 20 år sedan.
Liggunderlag borde fungera att lägga under mikarna. Men jag tycker fortfarande att det är konstigt att du behöver längre skruvar. Hur stort avstånd har du mellan undersida E-sträng och kropp vid halsslut respektive stall?
EDIT: Hur högt sitter halsen i kroppen, mätt från kropp till ovansidan av halsslutet (greppbrädan). /SLUT EDIT
Peter var på Megamusik innan de la ner butiken, nu har han sin verkstad nånstans vid Hälsovägen om jag fattat rätt.
Jag bor rätt nära outletområdet.
-
- Medlem++
Håller med kalebas om att det låter konstigt att du behöver längre skruvar. Du behöver inte lägga något under micken, räcker med att du sätter fjädrar vid skruvarna istället.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ