Lacka oljad mahogny?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Lacka oljad mahogny?

Inlägg av Dramo »

Något särskilt man måste tänka på? Det är ju ett mörkt trä, och dessutom oljat.

Jag vet noll när det gäller att lacka grejer, så förklara så som ni skulle förklara för en 5-åring. :)

Vilka slags lacker ska man använda? Det behöver inte se jätteproffsigt ut, sålänge det inte färgar av sig på skjortan när man spelar.

Jag funderar på gult eller rött. Vilket är lättast att göra på mahogny?
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

först och främst måste du få bort olja och vax från kroppen. är det Bachen du spekulerar i så har jag för mig att den är vaxad också nämligen. att dra ut i olja vet jag inte hur man gör, men det är nog inte den enklaste saken. sen är mahogny rätt grovporigt, det var det på min Bach, och du MÅSTE porfylla. anledningen till att du måste dra ut olja är att lacken eventuellt inte fäster på en oljad yta.

när du väl har lyckats med detta så hade jag med dina preferenser sprungit ner till Biltema/Mekonomen/Class-i-sjön och köpt sprayburkar i den kulören du vill ha och slippapper.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Ja du...kan vara omöjligt att utläsa vilken behandling baskroppen genomgått för att få det önskade magognyliknande slutresultatet: bets, olja och vax naturligtvis - men hur detta påförts kroppen lär man aldrig få veta.

Jag skulle bestämt avråda från ett försök till "avfettning" - alternativt överlåta jobbet åt ett proffs. Eftersom vi i det här fallet snackar en budgetbas, faller det på sin egen orimlighet.

Lär dig att fördraga en oljad och vaxad bas, eller köp en lackad.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Skriv svar