Borra för hand?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Borra för hand?

Inlägg av Dramo »

Jag har ett dumt dilemma nu.

Stämmisarna på min Rick-kopia suger just nu, så jag köpte ett gäng nya.
Det är såna där stämmisar med kapslad mekanik.
Det dumma är att de nya stämmisarna inte är stora nog, så jag behöver göra nya skruvhål.

Här kommer problemet. Jag är helt inkompetent när det gäller precisionsborrning, och äger ingen borrmaskin.
Finns det någon MacGyver-grej man kan köra för att få till bra hål utan borrmaskin? :?

Eller står det mellan att ha dåliga stämmisar, och köpa en borrmaskin?
Användarvisningsbild
Jo4cim
Medlem+

Inlägg av Jo4cim »

Ja om du inte har en borrmaskin så kan du ju handborra med en svängborr eller liknade men eftersom du inte har en borrmaskin så gissar jag på att du inte har nån handborr heller :lol:

Så då återstår väll att lånar borr av en bekant eller köper en.
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

En vanlig skruvdragare bord funka och borde finnas i var mans hushåll, har inte du nån, så knacka på hos grannen vet ja.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Valle skrev:En vanlig skruvdragare bord funka och borde finnas i var mans hushåll, har inte du nån, så knacka på hos grannen vet ja.
Hur menar du nu?
Att skruva i skruven direkt utan förborrning?
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Dramo skrev:
Valle skrev:En vanlig skruvdragare bord funka och borde finnas i var mans hushåll, har inte du nån, så knacka på hos grannen vet ja.
Hur menar du nu?
Att skruva i skruven direkt utan förborrning?
Fast du kan ju montera en borr först och borra. Sen skruva...
Användarvisningsbild
Jo4cim
Medlem+

Inlägg av Jo4cim »

Tror han menar att du kan använda dig utav en skruvdragare istället för en riktigt borrmaskin.
En skruvdragre är ofta en sladdlös, lättre, svagare variant utav en borrmaskin men de funkar utmärkt att borra lättare saker.
obs dessa förväxlas med att vara en borrmaskin utav vissa :wink:
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

Bild + Bild

Det finns absolut bättre grejor att rekommendera än just denna, men you get the idea..
http://www.clasohlson.se/Product/Catego ... 809;251535
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Dramo:

det fenomen du beskriver - att befintliga stämskruvshål är för små för de nya stämmisarna - har drabbat mig båda gångerna jag valt att byta stämmisar på mina basar. Bashalsar/-huvuden är gjorda i hårda träslag, vilket inte gör problemet enklare.

Jag skulle tro att man med en pelarborr och en ordentlig fastsättning kan lösa dilemmat snabbt och enkelt, men jag misstänkar å andra sidan att man lika snabbt kan förstöra ett huvud om man slinter/borrar snett...

Vad du behöver är
- en borrmaskin (skruvdragare går det också, om du anser dig ha gott om tid...)
- en rasp som skuvas fast i borrmaskinen (se bild). Gör det lättare att vidga befintligt hål, än att försöka borra ett nytt "i det gamla" - vid borrning föreligger större risk för att slå loss flisor från huvudet samt, som sagt, slinta.
- en rundfil för de sista tiondels millimetrarna: du vill ju faktiskt inte ha för stora hål.

Börja med rasp, ta det lugnt och metodiskt, vidga det befintliga hålet från fram-resp baksidan av huvudet samt avsluta med rundfil.

Lycka till!

Bild
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Re: Borra för hand?

Inlägg av Mike »

Dramo skrev:Det dumma är att de nya stämmisarna inte är stora nog, så jag behöver göra nya skruvhål.
Det var väl inte stolphålen som var för stora, utan de små fästhålen för spännskruvarna? Eller?
I så fall kan du dra i de nya skruvarna utan att förborra.
Förutsatt att du har bra mejsel och bra skruvskallar.
Det funkade bra på min Fender när jag bytte mekanik på den.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Jag uppfattade det som att problemet är det omvända? Att göra nya skruvhål för att de gamla hålen är för stora?

"Det dumma är att de nya stämmisarna inte är stora nog, så jag behöver göra nya skruvhål. "

Mitt råd är att hyra en bra borrmaskin i så fall. Jag brukar göra det när jag ska hänga upp grejer på betongväggarna hemma.
Kolla med Järnia, järntorget, kostade en hundring senast jag gjorde det har jag för mig. Nu behöver ju du ingen slagborr som jag brukar hyra, men de kanske har mindre grejer också... Det är hur som helst gött att ha bra skit!

Jag vill för den sakens skull inte rekommendera att själv borra i ett instrument, eftersom jag själv inte hade vågat utan hade lämnat in den!
Men det är en annan sak.
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

jag antog att vi pratade om skillnad mellan såna här t.ex:

Bild

Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Nej nej... Jag förklarade nog dåligt.

Alltså, själva plattorna som mekaniken sitter fast på är olika stora. De ny är mindre, vilket gör att när jag sätter i stämmisarna i stolphålen, så sitter skruvhålen helt off, i förhållande till de nya stämmisarna. De passar helt enkelt inte med skruvhålen som sitter på nu.
Stämskruvsmekaniken i sin helhet är helt enkelt för liten. Så det behövs nya skruvhål, helt enkelt. Men jag äger som sagt ingen borr.

Går det bra att göra hål med en jättesmal spik istället, eller spricker träet?
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

newheartshadow skrev:jag antog att vi pratade om skillnad mellan såna här t.ex:

Bild
Ja, i princip!
Fast de gamla stämmisarna är också kapslade, bara större, men skillnaden är densamme.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

MikeO skrev:
Dramo skrev:Det dumma är att de nya stämmisarna inte är stora nog, så jag behöver göra nya skruvhål.
Det var väl inte stolphålen som var för stora, utan de små fästhålen för spännskruvarna? Eller?
Aha...ja, problemet var nog ett annat än vad jag uttolkade...dock kan jag inte RIKTIGT förstå Dramos egentliga problem.

Om fästhålen är för små: möjligen kan Mikes lösning funka, förutsatt att hålen är NÄSTAN lagom OCH att du har en BRA (=rätt) skruvmejsel. I annat fall: förborra nya! Risken är väldigt stor att du antingen sabbar skallarna/spåren eller t o m drar av skruvarna om det är för tajt. Att borra upp befintliga skruvhål av den där dimensionen är ingen raketvetenskap.

Om fästhålen är för stora: plugga med träpluggar (tandpetare) och trälim. Låt torka och borra nya hål av rätt dimension.
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Dramo skrev:Nej nej... Jag förklarade nog dåligt.

Alltså, själva plattorna som mekaniken sitter fast på är olika stora. De ny är mindre, vilket gör att när jag sätter i stämmisarna i stolphålen, så sitter skruvhålen helt off, i förhållande till de nya stämmisarna. De passar helt enkelt inte med skruvhålen som sitter på nu.
Stämskruvsmekaniken i sin helhet är helt enkelt för liten. Så det behövs nya skruvhål, helt enkelt. Men jag äger som sagt ingen borr.

Går det bra att göra hål med en jättesmal spik istället, eller spricker träet?
Risken finns. Gå istället och köp en pryl/syl i järnaffären, och ta det varligt när du med roterande rörelser "förborrar" för de nya skruvarna.
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Mr Spock skrev:
MikeO skrev:
Aha...ja, problemet var nog ett annat än vad jag uttolkade...dock kan jag inte RIKTIGT förstå Dramos egentliga problem.

Om fästhålen är för små: möjligen kan Mikes lösning funka, förutsatt att hålen är NÄSTAN lagom OCH att du har en BRA (=rätt) skruvmejsel. I annat fall: förborra nya! Risken är väldigt stor att du antingen sabbar skallarna/spåren eller t o m drar av skruvarna om det är för tajt. Att borra upp befintliga skruvhål av den där dimensionen är ingen raketvetenskap.

Om fästhålen är för stora: plugga med träpluggar (tandpetare) och trälim. Låt torka och borra nya hål av rätt dimension.
Fästhålen är nog i rätt storlek, men på fel plats om jag förstår honom rätt.

Vi tar ytterligare ett bildexempel: :)
Bild

Där ser man ju tydligt de gamla fästhålen utanför de nya stämmisarna (inte rätt sorts stämmisar men ändå).

jag gissar att han behöver borra hål där det förut inte finns några hål alls, inte förstora befintliga hål som sitter på fel ställe. :)

Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Korrekt.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Inga bekymmer. Låna en skruvdragare av nån kompis, pappa etc. Borra hål försiktigt av ungefär samma storlek som den homogena delen av skruven. Inte för stort hål för du vill ju att gängan ska "bita". Inte för små hål, hårt trä kan spricka.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Jag äger varken borr eller skruvdragare så jag tog faktiskt en vanlig stjärnmejsel och skruvade i träet så att säga så jag fick hålet "borrat".

Funkade utmärkt för mig. Ska inte göras så djupt och ska göras med en så smal mejsel som möjligt :)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

YZZ skrev:Jag äger varken borr eller skruvdragare så jag tog faktiskt en vanlig stjärnmejsel och skruvade i träet så att säga så jag fick hålet "borrat".

Funkade utmärkt för mig. Ska inte göras så djupt och ska göras med en så smal mejsel som möjligt :)
Hade samma tanke. Liksom gröpa ur den, neråt.
Jag har en jättesmal mejsel... :hmm:
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Dramo skrev:
YZZ skrev:Jag äger varken borr eller skruvdragare så jag tog faktiskt en vanlig stjärnmejsel och skruvade i träet så att säga så jag fick hålet "borrat".

Hade samma tanke. Liksom gröpa ur den, neråt.
Jag har en jättesmal mejsel... :hmm:
Verktyget man använder för dylika saker heter "Pryl"

Bild

Men jag skulle nog förorda att förborra, skruvar med dålig kvalitet i hårda träslag brukar inta vara en bra kombination. Ta en uppladdningsbar skruvdragare/borrmaskin och en borr som har samma diameter som skruven har i "gängdalarna".
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Heter den pryl på riktigt? :lol:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Dramo skrev:Heter den pryl på riktigt? :lol:
Ja!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Heter det inte Syl?
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Så Teknikmagasinet säljer alltså bara spetsiga verktyg? :shock:
Skriv svar