Idiot behöver hjälp med justering av bandlös bas...
- Harrymannen
- Medlem
Idiot behöver hjälp med justering av bandlös bas...
Hallå igen alla vänliga!
Hoppas alla haft en bra jul och ett trevligt nyår.
På julafton kom tomten med en http://www.thomann.de/se/harley_benton_ ... _fl_lh.htm
till mig.
Inte världens bästa bas kanske men utbudet är lite begränsat som vänsterhänt.
Det är hur som helst sjukt kul och verkar som extremt bra träning att spela bandlöst.
Men!
Jag har rätt kraftiga problem med rassel. På "band" 1-5, speciellt B och E sträng, rasslar det så det knappt är spelbart.
Lite högre stränghöjd skulle nog vara välkommet (även högre upp på halsen då det ofta blir en del "slap-effekt" när jag spelar med fingrarna vilket jag inte är så van vid).
Eftersom jag är totalt okunnig när det gäller justeringar behöver jag lite hjälp.
Jag provade att skruva på dragstången ett kvarts varv motsols. Inget hände så jag skruvade tillbaka till utgångsläget (för säkerhets skull så att säga...).
Lite funderingar på detta;
Måste man släppa på strängarna innan man skruvar på dragstången?
Behöver man vänta en viss tid efter man skruvat för att det ska ge effekt eller bör man märka skillnad direkt när man skruvar?
Bör ett kvarts varv räcka eller? vad är "för mycket" respektive "för lite"?
Som sagt, jag har ingen koll på detta och vill inte sabba något. Harley Benton är väl inte kända för att hålla bäst i världen som jag förstått det.
Inte så svårt att räkna ut med tanke på priset kanske..
Om någon har tips på billiga bra slipade strängar till denna bas (obs att det är en 5a) mottages även det tacksamt.
Stort tack på förhand till den/de som orkar svara!
Mvh
/
Johan
På julafton kom tomten med en http://www.thomann.de/se/harley_benton_ ... _fl_lh.htm
till mig.
Det är hur som helst sjukt kul och verkar som extremt bra träning att spela bandlöst.
Men!
Jag har rätt kraftiga problem med rassel. På "band" 1-5, speciellt B och E sträng, rasslar det så det knappt är spelbart.
Lite högre stränghöjd skulle nog vara välkommet (även högre upp på halsen då det ofta blir en del "slap-effekt" när jag spelar med fingrarna vilket jag inte är så van vid).
Eftersom jag är totalt okunnig när det gäller justeringar behöver jag lite hjälp.
Jag provade att skruva på dragstången ett kvarts varv motsols. Inget hände så jag skruvade tillbaka till utgångsläget (för säkerhets skull så att säga...).
Behöver man vänta en viss tid efter man skruvat för att det ska ge effekt eller bör man märka skillnad direkt när man skruvar?
Som sagt, jag har ingen koll på detta och vill inte sabba något. Harley Benton är väl inte kända för att hålla bäst i världen som jag förstått det.
Om någon har tips på billiga bra slipade strängar till denna bas (obs att det är en 5a) mottages även det tacksamt.
Mvh
/
Johan
Harrymannen - Spelar hellre än bra.
- Liten
- Hedersmedlem
- Harrymannen
- Medlem
Jo, tanken har slagit mig med att låta någon titta på den.Liten skrev:Om du är osäker så är det en bra idé att ta den till en meck.. Kan vara så att sadeln behöver sig en omgång om actionen är bra på på resten av gräppbrädan..
Provat att lägga i papper under B och E strängen för att få upp dem något?? bara för att se om det hjälper?
Men avsaknaden av ett case och pengar gör att jag helst vill prova själv.
Sen vore det kul och nyttigt att lära sig lite också

Du vet inte om basen behöver "efterdra" efter att man pillat på dragstången för att det ska ta effekt?
- Liten
- Hedersmedlem
- Harrymannen
- Medlem
Att det är en HB är inte så noga, mer min personliga reflektion om att jag är medveten om att de ofta inte är felfria vid leveransLiten skrev:Ingen erfarnehet alls av HB.. sorry.. men testa att försiktigt flexa fram halsen lite.. om det är det du är ute efter..
Ta det försiktigt.. olika basar klarar det olika bra..

Flexa?
med hjälp av att skruva på trussen eller bara bända med muskelkraft?
- Liten
- Hedersmedlem
- kmo
- Medlem++
- Harrymannen
- Medlem
Jo jag är med på tänket. Ska prova hur det känns.Liten skrev:Förutsätter att du testat att skruva redan.. men inte upplever någon skillnad? DÅ skulle jag använda muskelkraft.. men bara försiktigt.. så du inte har sönder något..
Lite som när du bänder en ton genom att pressa halsen framåt.. vet du vad jag menar med det?
Trodde mest att skruva på trosseen skulle göra mest skillnad så att säga.
Ska nog även prova att skruva igen och låta den vila en dag för att se om det tar lite mer då...
Annars får det väl bli inlämning någonstans.
Man får väl skylla sig själv lite när man ger sig på de billigaste instrumenten.

- Harrymannen
- Medlem
Hur menar du med galet? typ bakåtvinklad?kmo skrev:Kan det vara så att halsen är lita galet vinklad? Man vill väl ha så rak hals o så låg sadelhöjd som möjligt på bandlös??
Jag har kollat med ett stort vattenpass (längs med greppbrädan) å så vitt jag ser är halsen rak, dvs typ ingen luft mellan 1 och sista "band".
Läste någonstans att halsen på bandlösa ska vara så rak som möjligt.
Min egna teori var att man vill ha lite mer böj på den än på en bandad, eftersom man inte har några band som höjer strängen från greppbrädan direkt efter greppunkten.
En bandlös borde enligt mig vara: Mer böj=mer luft under strängen så nära greppunkten som möjligt om ni är med på hur jag menar.
Men som sagt, detta är tyvärr intemitt område så mina teorier verkar vara siså där

- hitman
- Medlem++
Det kan dröja flera dagar innan resultatet av en dagstångsvridning märks fullt ut, så dra bara ett kvarts varv i taget.
Håll basen mot ljuset och kika längs med halsen/greppbrädan, den skall helst inte vara helt rak utan böja sig lätt "bort" från strängen med största avstånd någonstans vid band 9. (Skall alltså vara samma princip som en pilbåge om strängen är bågsträng och greppbrädan pilbågen)
Om greppbrädan har en puckel där det rasslar så kan den behöva slipas med en kloss av rätt radie.
Var bor du? (edit: ah, i Stockholm) Kanske någon PrataBasare finns i närheten och kan hjälpa dig.
Håll basen mot ljuset och kika längs med halsen/greppbrädan, den skall helst inte vara helt rak utan böja sig lätt "bort" från strängen med största avstånd någonstans vid band 9. (Skall alltså vara samma princip som en pilbåge om strängen är bågsträng och greppbrädan pilbågen)
Om greppbrädan har en puckel där det rasslar så kan den behöva slipas med en kloss av rätt radie.
Var bor du? (edit: ah, i Stockholm) Kanske någon PrataBasare finns i närheten och kan hjälpa dig.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!!
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!!

Apropå strängar så har jag en likadan HB fast bandad, på den har jag TI flats, jättefint ljud och skönt med lite mjukare strängar på akustisk tycker jag. Om det inte händer nåt när du vridit på dragstången kan du behöva lägga halsen över benet och trycka till den ordentligt åt det håll du vill få böjen. Jag tar dock inte ansvar för om du råkar bryta av halsen
.

- Harrymannen
- Medlem
Vart hittar man dessa strängar? hittade ett par på Jam när jag var inne där. De kostade 800 bananer vilket jag tycktre var lite dyrt för en lågbudgetbas man plinkar på hemma.Janne skrev:Apropå strängar så har jag en likadan HB fast bandad, på den har jag TI flats, jättefint ljud och skönt med lite mjukare strängar på akustisk tycker jag. Om det inte händer nåt när du vridit på dragstången kan du behöva lägga halsen över benet och trycka till den ordentligt åt det håll du vill få böjen. Jag tar dock inte ansvar för om du råkar bryta av halsen.
Det därmed att trycka till halsen låter ju effektivt... lite väl effektivt kanske. Känns lite riskabelt. Börjar nog med att låta tiden (och en insexnyckel) göra ett nytt försök först.
Sen kanske det blir en http://www.youtube.com/watch?v=04yOHMmL ... re=related

Jag har köpt från Thomann http://www.thomann.de/se/thomastik_jf_3 ... saiten.htm
150 i frakt vad man än köper där, så om du bara ska ha strängar finns det kanske bättre alternativ.
150 i frakt vad man än köper där, så om du bara ska ha strängar finns det kanske bättre alternativ.
- MorganFoss
- Medlem
Re: Idiot behöver hjälp med justering av bandlös bas...
Eftersom att basen är ny så är ju givetvis även strängarna nya.Harrymannen skrev:Hallå igen alla vänliga!
till mig.
Men!
Mvh
/
Johan
ALLA strängar måste "sätta" sig, och detta kan i en del fall ta lite tid.
Oftast är det nog så att dom strängar som sitter på en helt NY bas, har en tendens att "rassla" p.g.a. att dom inte satt sig.
Ibland kan det avhjälpas med ett byte till lite bättre och dyrare strängar, MEN...även dom strängar som sitter på från början "sätter sig" till slut, och kan låta riktigt bra.
Så...om du kan ge det lite tid,....så gör det.
Om det är akut går det att lösa på olika sätt.
Bl.a. genom att dra TR ett kvarts varv. Men betänkt då SÄRSKILT, att när du drar år TR, så tar det lite tid för träet i halsen att "sätta sig". Ändringen kommer alltså inte omedelbart!!
Ett annat sätt är att ta till "storyxan" och helt enkelt slipa ner dom bandstavar som man tycker är orsaken till "rasslet".
Detta kräver specialverktyg och lite kunskap.
Jag har eg. inget råd att ge i ditt fall, men har beskrivit vad som kan var en orsak, och vad som skulle kunna göras.
Vilket du vill bestämma dig för, är helt upp till dig.
Lycka till
Morgan Foss
- MorganFoss
- Medlem
- fieldflower
- Hedersmedlem
Men... basen torde väl ha legat strängad i leverantörens lager och sedan i transport i sammanlagt veckor eller månader.MorganFoss skrev:Läste slavrigt, och såg inte att det avsåg en bandlös BAS...![]()
Att strängarna "sätter sig" gäller vilka strängar som helst.
Det bör inte var någon överraskning för någon i bassträsket.
Morgan
Borde inte strängarna satt sig på den tiden...? Eller menar du att de bara sätter sig om man spelar på dem?
Medlem i PB50+
- Klopper
- Hedersmedlem
Hmm.
Har du rassel på "band" 1-5 på en bandlös lär inte sadeln ha någon som helst betydelse.
Är halsen spikrak, kan en smula banan minska ev. rassel.
Det som gör mig lite konfunderad är att det verkar som att det är främst B och E strängen som rasslar.
I min värld tyder det på att halsen är skev (propeller).
Stämmer det?
Har halsen samma böjning på "B" sidan som "G" sidan av greppbrädan?
Är halsen "spikrak" så torde trussrod:en behöva släppas på en smula.
Vrid motsols (släpp på truss:en).
Det kan ta ett tag innan halsen "satt" sig.
Jag tror inte att du ställer till det för dig om om du släpper på "truss:en" upp till ett helt varv, men börja med ett halvt och låt halsen sätta sig över natten och kolla.
Har du rassel på "band" 1-5 på en bandlös lär inte sadeln ha någon som helst betydelse.
Det som gör mig lite konfunderad är att det verkar som att det är främst B och E strängen som rasslar.
Stämmer det?
Jag tror inte att du ställer till det för dig om om du släpper på "truss:en" upp till ett helt varv, men börja med ett halvt och låt halsen sätta sig över natten och kolla.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

- Harrymannen
- Medlem
Tack för alla tips och idéer!Klopper skrev:Hmm.
Stämmer det?
Jag har släppt på trussen ett kvarts varv nu och ska låta den sätta sig. Eventuellt blir det kanske lite mer skruvande om det behövs.
Ang om halsen är sned så har jag faktiskt inte undersökt detta. Har bara kollat på "B"-sidan av halsen.
Att det rasslar på B och E har jag inte reagerat på att det skulle vara konstigt. Har resonerat så att eftersom de är tjockast och därmed "sladdrigast" så är det naturligt att de rasslar mer.
Så har det iaf varit på mina andra basar. Det har ju iofs inte rasslat på de men det är ju lättare att med flit framkalla rassel på de strängarna än på t ex G-strängen.
Men återigen, jag har ju mer teorier än kunskap när det gäller detta...

- Peavey Dude
- Medlem++
Klopper sammanfattar det exemplarisktKlopper skrev:Hmm.
Stämmer det?

Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
-
- Medlem++
Såå vanligt är det ju inte men det händer att dom är vridna..Zon Sonus Special skrev:Klopper sammanfattar det exemplarisktKlopper skrev:Hmm.
Stämmer det?
Jag tror inte att du ställer till det för dig om om du släpper på "truss:en" upp till ett helt varv, men börja med ett halvt och låt halsen sätta sig över natten och kolla.på billiga basar (alla billiga stränginstrument) är det väldigt vanligt att halsen är sned eller vriden
Ojusterad kan vilken bas som helst vara.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
- Peavey Dude
- Medlem++
-
- Medlem++
Ja men han menade nog med dragstången. Vriden är ju en helt annan sak än att den skulle vara lite böjdZon Sonus Special skrev:han Per jag åker med på sovmorgon-bussen fick öppna 4 paket gitarrer på Netto innan han hittade en med rak hals...
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
- Peavey Dude
- Medlem++
- Klopper
- Hedersmedlem
Ett litet förtydligande bara.YZZ skrev:Såå vanligt är det ju inte men det händer att dom är vridna..Zon Sonus Special skrev:Klopper sammanfattar det exemplarisktKlopper skrev:Hmm.
Stämmer det?
Jag tror inte att du ställer till det för dig om om du släpper på "truss:en" upp till ett helt varv, men börja med ett halvt och låt halsen sätta sig över natten och kolla.på billiga basar (alla billiga stränginstrument) är det väldigt vanligt att halsen är sned eller vriden
Ojusterad kan vilken bas som helst vara.
Ett "billigt" instrument är inte liktydigt med kasst eller kassa halsar, det kan däremot vara vanligare än på ett sk "kvalitets" instrument.
Jag har genom åren träffat på både Fender, Gibson mfl fabrikat som varit synnerligen usla byggen, men det jag har träffat på fler "billiga" instrument som sugit kraftfullt i byggkvalitet!
Justering är väldigt individuellt.
Ett instrument (i min värld en bas) kan för mig vara helt ospelbart mom det har för höga eller för låga strängar eller att det har en halsvinkel i förhållande till kroppen som återigen gör instrumentet helt fel för mig.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.