Fredagsprojekt - ramp

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Fredagsprojekt - ramp

Inlägg av Ale »

Godkväll!
Haft fullt upp hela kvällen med ett litet projekt.
Min flickväns far har en professionell verkstad, så jag fick för mig att jag skulle bygga en fin ramp till min Elwood. I skrivande stund ligger rampen och torkar efter 4'e rundans lackning.

Först skulle jag hitta trä, fanns en hel uppsjö, först var jag inne på teak eller ebenholtz, men slutligen blev det en fin bit amerikansk lind (även kallat basswood!)

Vill bara varna för sunkiga mobilbilder. Resultat tas med bättre kvalitet senare i kväll.
Bild

Ja det var ju en grov bit, lite för stor för en ramp kanske. Sågade ut i maskinerna, blev en ytterbit efersom den är lite solidare och starkare.

Efter det blev det till att mäta, fantastisk liten digital mätare som funkar kalas

Bild

Efter det blev det finlir i stora de stora sliparna ett tag

Bild

Ok, en bild på basen då (för dig klopper :D)

Bild

Efter det blev det en jäkla massa handslipande, runda till kanter osv med fint papper. Jag har valt att inte göra en hel ramp mellan mikarna, utan mer som en förlängning av JJ-miken. Det är även så att single-J'n inte riktigt är lika bred eller lika hög som JJ-miken, och det känns inte lönt att rampen ska ha massa assymetriska vinklar.

Efter det blev det dags för lackering, utblandat med lite tinner.

Bild

Så nu ligger den som sagt på sista torkningen. Efter det blir det lite stålull för att matta ut lite (lacken på basen är väldigt matt) och sedan är tanken att fästa med dubbelhäftande industritejp.
Högupplöst resultat om en timme!
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Re: Fredagsprojekt - ramp

Inlägg av BB3000S »

Coolt, det är förjäkla schysst med ramp! :tummenupp:
Ska bli spännande att se slutresultatet! :D
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Kul!! Bra!! Underbart!! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Ramp, pfft, more gear than talent.............. :wink:

Snyggt jobbat. Ytterligare ett DIY-projekt som dokumenteras föredömligt :tummenupp:
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

BB3000S skrev:Coolt, det är förjäkla schysst med ramp! :tummenupp:
Verkligen! Det gör jag med, det är verkligen en fin bit lind.
Lite längre fram tänker jag snacka med Mats om att skaffa en sån där full-ramp, som du har på Ipod-basen. Det är ju grymt slick.
Å andra sidan tror jag det här räcker bra, spelar ju aldrig över halsmiken hursomhelst.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Kul med respons!

En tanke, Liten du kanske har koll på det eftersom du tycks ha byggt en del ramper. Jag har tänkt sätta rampen tight intill miken, tror ni att det kommer ha någon inverkan på soundet/miken?
Jag själv tror knappast det, men det återstår att se.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Le Contrebasse skrev:
BB3000S skrev:Coolt, det är förjäkla schysst med ramp! :tummenupp:
Verkligen! Det gör jag med, det är verkligen en fin bit lind.
Lite längre fram tänker jag snacka med Mats om att skaffa en sån där full-ramp, som du har på Ipod-basen. Det är ju grymt slick.
Å andra sidan tror jag det här räcker bra, spelar ju aldrig över halsmiken hursomhelst.
Inte för att jag vet hur Windmill gjort rampen som sitter på deras mickar.. men det jag märkte när vi gjorde rampen på det sättet på min bandlösa var att stallmicken kom för långt ifrån strängen.. (för min smak när det gäller ljudet) + att justeringsmöjligheterna för halsmicken och stallmicken är bra mycket större om man har en separat ramp...

Men som sagt.. bygger man hela paketet och hittar den exakta setup på micknivåer man gillar.. så go for it! :)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Le Contrebasse skrev:Kul med respons!

En tanke, Liten du kanske har koll på det eftersom du tycks ha byggt en del ramper. Jag har tänkt sätta rampen tight intill miken, tror ni att det kommer ha någon inverkan på soundet/miken?
Det som förändras (och detta kommer kanske låta konstigt) är den upplevda tention du har på strängarna.. Du kommer definitivt känna att strängarna känns "lösare" än tidigare.. jag fick gå upp i guage på min bandlösa för det kändes för slappt när den långa rampen kom på...

Vad det gäller ljud påverkar inte rampen alls om den inte sitter ovanpå micken.. och då påverkar det ju bara avståndet mellan polerna och strängen.. matrialet ska inte påverka tonen alls..
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Malas ramp måste väl gå att justera? Mattias kanske vet?

Jag satt länge innan jag började mäta och gjorde en bra setup, sen finjusterade jag mikens höjd. Nu har jag ungefär 2 mm vilket jag tycker är perfekt.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

btw.. ser att rampen är rak? Har du ingen radius på gräppbrädan?
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Liten skrev:

Det som förändras (och detta kommer kanske låta konstigt) är den upplevda tention du har på strängarna.. Du kommer definitivt känna att strängarna känns "lösare" än tidigare.. jag fick gå upp i guage på min bandlösa för det kändes för slappt när den långa rampen kom på...

Vad det gäller ljud påverkar inte rampen alls om den inte sitter ovanpå micken.. och då påverkar det ju bara avståndet mellan polerna och strängen.. matrialet ska inte påverka tonen alls..
Jo just det här känner jag ju igen från de basar med ramp jag testat. Jag gillar "låg" tension så det blir kalas. Är ju ganska van vid det eftersom jag alltid haft mina mikar otroligt nära strängarna.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Le Contrebasse skrev:
Liten skrev:

Jo just det här känner jag ju igen från de basar med ramp jag testat. Jag gillar "låg" tension så det blir kalas. Är ju ganska van vid det eftersom jag alltid haft mina mikar otroligt nära strängarna.
Något säger mig att jag kommer gilla dina basar och du mina.. ;)
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Liten skrev:btw.. ser att rampen är rak? Har du ingen radius på gräppbrädan?
Jo radius finns, jag bestämde mig för att testa utan radius först. Som sagt ville jag mer att den skall kännas som en förlängning av miken.
Väldigt lite radius dock, inte alls som en J-bas eller liknande så jag tror inte det skall vara några problem.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Le Contrebasse skrev:
Liten skrev:btw.. ser att rampen är rak? Har du ingen radius på gräppbrädan?
Jo radius finns, jag bestämde mig för att testa utan radius först. Som sagt ville jag mer att den skall kännas som en förlängning av miken.
Väldigt lite radius dock, inte alls som en J-bas eller liknande så jag tror inte det skall vara några problem.
Då är du nog hemma! :D
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Liten skrev:
Le Contrebasse skrev:
Liten skrev:

Något säger mig att jag kommer gilla dina basar och du mina.. ;)
Jag med :D
Du skulle sett i Aggarp, ingen kunde spela på min bas för actionen var så låg och mikarna var så nära. Ser fram emot att testa din bandlösa framförallt!
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

En rolig grej är ju att luthiers tar löjligt mycket pengar för sina ramper. Foderas tex kostar ju 300$.
Visst det blir en del jobb med radius om man nu ska ha det, men kan man istället långa någons verkstad som idag tex så har man ju det gjort på en kväll, materialkostnad på 25 spänn max. Med lite jobb och rätt maskiner blir det ju lika snyggt.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Le Contrebasse skrev:En rolig grej är ju att luthiers tar löjligt mycket pengar för sina ramper. Foderas tex kostar ju 300$.
Visst det blir en del jobb med radius om man nu ska ha det, men kan man istället långa någons verkstad som idag tex så har man ju det gjort på en kväll, materialkostnad på 25 spänn max. Med lite jobb och rätt maskiner blir det ju lika snyggt.
Förutsatt att man kan få tillgång till rätt maskiner..
Det tog mig nog sammanlagt 20 timmar att få till ramperna till den bandlösa.. då med radius... Hade iof värdelösa tools till det.. :(
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Jo jag hade ju verkligen tur att få låna den här verkstaden. Där finns ju allt man behöver.
Nu är den klar och monterad! Har ingen kamera då jag är hos min flickvän så det får bli mobilbilder nu, så tar jag bättre imorgon. De ger verkligen inte träet rättvisa, i verkligheten är det en väldigt flammig och fin bit, väldigt lik lönnen på basen.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Bild

Bild
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Le Contrebasse skrev:Jo jag hade ju verkligen tur att få låna den här verkstaden. Där finns ju allt man behöver.
Nu är den klar och monterad! Har ingen kamera då jag är hos min flickvän så det får bli mobilbilder nu, så tar jag bättre imorgon. De ger verkligen inte träet rättvisa, i verkligheten är det en väldigt flammig och fin bit, väldigt lik lönnen på basen.
FIIINT
Senast redigerad av Liten den lör 10 jan 2009, 00:36, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Varför har man en sån?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Svensson skrev:Varför har man en sån?
För att få ännu lättare anslag, spara på kraft och energi, använda så liten rörelse och anslag som möjligt.
Kräver väldigt låg action och lätt anslag, men ger ett jävligt coolt sound.
Om man spelar mycket snabba prylar så är det otroligt skönt.

Jobbar just nu på Matt Garrisons 4-fingersteknik, vilket i princip kräver en ramp för att fungera överhuvudtaget.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Snyggt Ale! :tummenupp:

Innan iPod'en tyckte jag nog att ramp såg lite strange ut, men man blir fort fast när man provat. Skulle mer än gärna ha det på fler basar.

Din fråga om iPod'ens ramp kom synnerligen vältajmat - jag höll precis på att byta strängar! Så, det blev fotografering:
Bild

Ramp och mickar sitter ihop i ett paket med mickarna fastmonterade (ser ut som dom är gjutna) underifrån. Kände inte för att löda loss dom från potarna, så mer detalj än så här blev det inte... Kanske är rampen urfräst över mickarna så dom inte kommer för långt från strängarna? Att döma av output'en och hur den låter har dom iaf fått till det riktigt bra! :D

Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Le Contrebasse skrev:
Svensson skrev:Varför har man en sån?
För att få ännu lättare anslag, spara på kraft och energi, använda så liten rörelse och anslag som möjligt.
Kräver väldigt låg action och lätt anslag, men ger ett jävligt coolt sound.
Om man spelar mycket snabba prylar så är det otroligt skönt.

Jobbar just nu på Matt Garrisons 4-fingersteknik, vilket i princip kräver en ramp för att fungera överhuvudtaget.
Oj vad jag inte känner mig träffad nu! :lol:
Från andra änden av teknikspektrat kan även jag intyga att det är kalas!

Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Nice nice!

Gjorde en ramp till min förra Jazz Bass, men den åkte av för att jag tyckte den var i vägen. Det gick inte att spela så hårt som jag ville... :)

Men ska man köra 4-finger så är det kanon med ramp. Jag övar 4-finger utan ramp och det är lite som Bambi på hal is ibland. Jag spelade klassisk gitarr förr i tiden, men det är inte riktigt samma grej på bas....
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar