Sprucken sadel

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem

Sprucken sadel

Inlägg av sixpanbass »

Sadeln på min Yamaha RBX375 sprack vid G-strängen. Jag hade möjlighet att köpa basen direkt från Yamaha i oktober till ett bra pris. Nackdelen med det är att jag måste skicka den till Göteborg (från Uppsala) för att få den lagad på garantin. Att skicka med posten kostar ca 400:- :( . Det kanske finns billigare fraktalternativ? Vad kostar det att laga en trasig sadel? Finns det någon i närheten som kan göra sådant på ett bra sätt?
Senast redigerad av sixpanbass den sön 05 jun 2016, 16:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem

Inlägg av sixpanbass »

Med bussgods går det visst att skicka för 256:-. Jag hade La Bella flatwounds 760FM på den. G-strängen är .49 tjock och har väl rätt hög "tension". Kanske var det därför sadeln sprack. Sadeln är av hårdplast.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

En sadel ska inte spricka av en 0.49 med normalstämning. Om Yamaha säger att den ska skickas till Göteborg får väl de betala frakten också? Har de inte någon återförsäljare i Uppsala som kan fixa det åt dem?
Janne

Inlägg av Janne »

Mitt tips är att höra med barbecuevillage här på forumet vad han tar för att tillverka en bensadel åt dig. Han bor väl hyfsat nära dig?
Skriv svar