Behöver hjälp med att hitta rätt modell på en "blend pott" till min Sandberg California Pm4:a.
Potten som är trasig är den som man ställer ballansen mellan mickarna med alltså "blend potten"...
Skulle gärna titta efter själv vad det är för modell på den men basen är inte här och imorgon måste jag handla en ny för att laga den på kvällen och kan omöjligt hinna kolla imorgon...
Hej!
Är basen passiv så är det en 250 eller 500Kiloohms blend-pot, spelar ingen roll vilket. Observera att det måste vara en speciell blend-pot. Sådana är dubbelpotar med spegelvända delar. Respektive halva skall dämpa på ena sidan klicket och vara konstant på andra sidan klicket. Om man tar en vanlig dubbelpot så är inte båda mikarna fullt på vid mittklicket.
Det är väl inte så säkert att musikaffärerna har sådant hemma (eller ens vet vad det är...) Löd dit två volymer som nödlösning... kolla JB-schema
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Jag tror att det kan bli problem att bara köpa en blendpot med rätt värde och löda dit. Hade upp min Sandberg J-bas och kollade hur det såg ut i kontrollutrymmet i hopp om att kunna byta lägen på pull-push omkopplaren på volymkontrollen mellan aktivt och passivt så det passiva läget skulle vara när volymen är intryckt. All elektronik är monterat på ett kretskort så det var bara att glömma nåt sånt, i alla fall med några enkla lödningar. Nu vet jag inte om det är samma konstruktion på P-modellerna men jag misstänker det och dom är ju inte lika lätta att bara öppna och kolla då man måste loss med plektrumskyddet. Kontakta Fitzpatrick dom borde kunna fixa fram rätt pot.
Jag tror att det kan bli problem att bara köpa en blendpot med rätt värde och löda dit. Hade upp min Sandberg J-bas och kollade hur det såg ut i kontrollutrymmet i hopp om att kunna byta lägen på pull-push omkopplaren på volymkontrollen mellan aktivt och passivt så det passiva läget skulle vara när volymen är intryckt. All elektronik är monterat på ett kretskort så det var bara att glömma nåt sånt, i alla fall med några enkla lödningar. Nu vet jag inte om det är samma konstruktion på P-modellerna men jag misstänker det och dom är ju inte lika lätta att bara öppna och kolla då man måste loss med plektrumskyddet. Kontakta Fitzpatrick dom borde kunna fixa fram rätt pot.
Ok tack för tipset, får bli att köpa på p-mickarna endast i helgen...det är det enda läget som jag får ljud ur basen på....inväntar nu svar från fitzpatrik....