Om man har en 100w rortopp som är för stark (detta gäller naturligtvis inte min, utan sonens guratopp) funkar det då att bara plocka ur 2 slutrör eller måste man göra en massa jox för att det ska funka?
Har läst på rätt många ställen att detta går, men vem kan lita på Internet?.
Du får väl köpa en Power soak till grabben. Då kan han fortfarande få rören att svettas utan att ha ijäl omgivningen. Annars så köp min 50W Marshall transistorkombo till honom.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
B-Å Åhs skrev:Du får väl köpa en Power soak till grabben. Då kan han fortfarande få rören att svettas utan att ha ijäl omgivningen. Annars så köp min 50W Marshall transistorkombo till honom.
En poweroak har jag tänkt på, men pappa har inte råd med sån sån också.
JCM800 vs. transistor? Tror inte att han går på det.
5210 som kombon heter har fått bra recensioner på Harmony Central och den låer deinitivt Marshall. KAnske kan va nåt att prova ändå, den är billig.
Fick jag bestämma så...men det får man inte. Han har rätt bra uppfattning om vad som finns och hur de låter. Kör nu på en Artist 3203 som är lite i klenaste laget.
Så det är 100% rör som gäller nu.
Men tack för erbjudandet.
Aboslut inte tröttnat men bluesprojektet med de andra gubbarna har spruckit så mitt behov av högljudd kombo är obefintligt. Och som jag sa när vi träffas så är det ett kriterium för att jag ska ha kvar prylar att jag faktiskt använder dom. Jag har alldeles för många polare som hamstrar gitarrer och stärkare och det ledeer ingenvart.
B-Å Åhs skrev:Aboslut inte tröttnat men bluesprojektet med de andra gubbarna har spruckit så mitt behov av högljudd kombo är obefintligt. Och som jag sa när vi träffas så är det ett kriterium för att jag ska ha kvar prylar att jag faktiskt använder dom. Jag har alldeles för många polare som hamstrar gitarrer och stärkare och det ledeer ingenvart.
Ah, trist att höra. Klokt resonemang.
sorry för OT...
Plocka bort ett rör ur varje par. I praktiken betyder det antingen de två innersta eller de två yttersta.
Vissa hävdar att man bör ändra impedansväljaren ett snäpp. De riktiga förståsigpåarna hävdar motsatsen. Belastningen på utgångstrafons primärsida ändras men att detta skulle vara skadligt för trafon verkar osannolikt. Möjligen kan rören påverkas men det betyder inte med automatik att man hamnar utanför gränsvärdena.
"Primary impedance" är nyckelordet för vidare googling i ämnet.
Plocka bort ett rör ur varje par. I praktiken betyder det antingen de två innersta eller de två yttersta.
Vissa hävdar att man bör ändra impedansväljaren ett snäpp. De riktiga förståsigpåarna hävdar motsatsen. Belastningen på utgångstrafons primärsida ändras men att detta skulle vara skadligt för trafon verkar osannolikt. Möjligen kan rören påverkas men det betyder inte med automatik att man hamnar utanför gränsvärdena.
"Primary impedance" är nyckelordet för vidare googling i ämnet.
Hm, hade för mig att man skulle ta ett par, vad blir den faktiska skillnaden?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
Tack för hjälpen grabbar, men affären sket sig.
När sonen skulle hämta toppen visade det sig att det var en firma som sålde den, så det uppgjorda priset var NATURLIGTVIS exl. moms.
+1000:-? Icke, för en studerande tonåring!
Egentligen vill han väl ha en 50W men den här skulle bara kosta 3500:- så då spelar det mindre roll.
Är det en 100W? Modell?
Budget = Låg (pappa får ju lägga till allt som fattas av baskassan.)
Men du kan ju alltid ge en indikation om vad han vill ha.