Rengöring av bas?
- blackparkas
- Medlem++++
Rengöring av bas?
Finns säkert flera trådar om detta, ni får gärna länka isf för jag kommer inte på någon på rak arm.
Explorern är rätt skitig och jag tog dessutom bort klistermärket som verkar ha suttit där i 15 år och lämnat efter sig dels en kant med skit + en massa gammalt klister.
Vad är lämpligast att göra rent med?
Diskmedel?
Den verkar dessutom stått i 15 år i en replokal med 20 kedjerökare då den luktar rätt illa + att den är onaturligt gulnad.
Gulnaden går ju inte att göra nå´t åt och det skiter jag i, men lukten tänkte jag försöka göra nåt åt, få se om det räcker med en rengöring.
Så.
Vad är era tips?
Dels för en bra rengöring generellt och sedan för att få bort klistret från den gamla klibban.
Explorern är rätt skitig och jag tog dessutom bort klistermärket som verkar ha suttit där i 15 år och lämnat efter sig dels en kant med skit + en massa gammalt klister.
Vad är lämpligast att göra rent med?
Diskmedel?
Den verkar dessutom stått i 15 år i en replokal med 20 kedjerökare då den luktar rätt illa + att den är onaturligt gulnad.
Gulnaden går ju inte att göra nå´t åt och det skiter jag i, men lukten tänkte jag försöka göra nåt åt, få se om det räcker med en rengöring.
Så.
Vad är era tips?
Dels för en bra rengöring generellt och sedan för att få bort klistret från den gamla klibban.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- blackparkas
- Medlem++++
- Chriller
- VIP medlem
- blackparkas
- Medlem++++
Den här har ju jag precis fått och den har stått och möglat i en replokal länge ser det ut som, + att det som sagt är klister efter gammalt klistermärke.
Det räcker INTE med fuktig trasa om man säger så...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
-
- Medlem++
Klister brukar gå bort med en tandborste och tvättmedel för mig.blackparkas skrev:Den här har ju jag precis fått och den har stått och möglat i en replokal länge ser det ut som, + att det som sagt är klister efter gammalt klistermärke.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
- ferm
- Medlem++
Vanlig matolja löser upp klistret, jag provade just på ett gammalt CDfodral som klisterlappen suttit på i 20 år och det gick bort. Majsolja.blackparkas skrev:Den här har ju jag precis fått och den har stått och möglat i en replokal länge ser det ut som, + att det som sagt är klister efter gammalt klistermärke.
Kolla först på nåt litet ställe att färgen tål det bara, men jag tror att den borde göra det.
För många basar är inte nog
- blackparkas
- Medlem++++
- blackparkas
- Medlem++++
Nej, det är 20 års ÄCKEL som sitter på den....TDHP skrev:![]()
Rör inte basen!!!
Det är 15 års LIV som sitter på den!

Även om det är snyggt med slitna basar etc så vill jag inte ha någon annans äckel känner jag...
Och klistermärket är redan borttaget.
- bassace
- Medlem+
- Kontakt:
- Cliffy
- Medlem++
-
- Medlem+
Explorer... Gibson? Cellulosalack alltså? Om "ja", fortsätt att läsa.
Detta är en guide av Arne Arvidson:
* Ta bort så mycket skit som möjligt med trasor och annat.
* Rengör med bilavfettning (ej den miljövänliga sorten, vilken sabbar cellulosalack).
* Fortsätt att rengöra med kemisk ren bensin.
* Vaxa med Turtles Original och inget annat. Den är nämligen silikonfri, vilket är oerhört viktigt, enligt Arne.
Försiktighet är nyckelordet i sammanhanget.
Jag körde enligt ovan på en Fender -67 med mycket spröd cellulosalack. Resultatet? Kanon!
Detta är en guide av Arne Arvidson:
* Ta bort så mycket skit som möjligt med trasor och annat.
* Rengör med bilavfettning (ej den miljövänliga sorten, vilken sabbar cellulosalack).
* Fortsätt att rengöra med kemisk ren bensin.
* Vaxa med Turtles Original och inget annat. Den är nämligen silikonfri, vilket är oerhört viktigt, enligt Arne.
Försiktighet är nyckelordet i sammanhanget.
Jag körde enligt ovan på en Fender -67 med mycket spröd cellulosalack. Resultatet? Kanon!
- blackparkas
- Medlem++++
Ingen aning om det är Cellulosa faktiskt... är det Cellulosalack på 80-tals Gibson!?
-
- Medlem+
-
- Medlem+
Ja, inte försvann lacken på min gamla Fender i alla fall. Tror nog Arne vet vad han sysslar med.Janne skrev:Försiktighet sade Bull!
Bilavfettning, bensin och sen Turtle? Hoppas den käre Arne vet vad han sysslar med...
Sedan när kan man inte rengöra en gammal bil med cellulosalack med bilavfettning och vax?
Har t o m för mig att det står på de olika Turtleprodukterna att det är just Turtle Original som ska användas till cellulosalack.
Kemisk ren bensin är heller inget som löser lack.
Silikonprodukter är däremot NO-NO.
- Punkster
- Medlem+++
Lacken var ju krackelerad på bilderna, så det borde vara cellulosa? Kan ju va bra att ta det försiktigt. Inte bara för att lacken är känslig, men om den har massa kracks och dents så kan ju vatten/rengöringsmedel och annat leta sig in. Och det är ju ingen hit. Jag tänker på hur min EB0 65:a ser ut. Visserligen äldre, men samma princip. Den skulle jag inte utsätta för vilken typ av rengöring som helst.
Om det sitter massa avlagringar, smuts och skit på kroppen skulle jag först försökt få bort det med en tandborste eller liknande. Sen torka med lätt fuktad trasa. Kanske en liten droppe såpa? Ta det varligt iaf. Om det är RW-bräda så är ju vanlig citronolja grym till den biten.
Om det sitter massa avlagringar, smuts och skit på kroppen skulle jag först försökt få bort det med en tandborste eller liknande. Sen torka med lätt fuktad trasa. Kanske en liten droppe såpa? Ta det varligt iaf. Om det är RW-bräda så är ju vanlig citronolja grym till den biten.
/Linus
- kmo
- Medlem++
Finns "inget" som löser fett lika bra som vanlig yes, grymt! Om det däremot är cellulosa så kanske du bör vara lite försiktig. Nån ganska vass och ej hackig plastskrapa, kontokort? Sen citronolja så mår greppbrädan gott oxå.
Sen sparar du på den fräsiga explorern!
Sen sparar du på den fräsiga explorern!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- blackparkas
- Medlem++++
Nu finns det ju många 70-tals Fender som också har krackelerad lack, och de har plastlack.
Men visst, det är ju vanligare på en med cellulosalack.
MikeO: Vad bjuder du då?
Men visst, det är ju vanligare på en med cellulosalack.
MikeO: Vad bjuder du då?

- blackparkas
- Medlem++++
MikeO skrev:Det som blir över när jag köpt nya baslådor.blackparkas skrev:MikeO: Vad bjuder du då?
Haha!
Skit i pengar, ge mig min P-bas istället...
Förlåt, din P-bas var det ja...