Svt-cl som bara går sönder.
- Hassemannen
- Medlem
Svt-cl som bara går sönder.
Köpte en ny SVT-cl för ett år sedan. Har sedan dess skickat ner den en vända till Tyskland och fått en ny. Nu har den nya också börjat krångla. Slog på den när vi skulle repa idag. Värmde den i tio minuter slog sedan av standby. Med ett lätt "poofh" ur högtalaren och dioden liknar en julgrans belysning, skiftande ifrån rött till grönt. Givetvis hade jag inte med mig manualen men kollade på nätet och det står " The amp detects a fault in the power tube circuit, the high voltage is turned off and the LED flashes between red and green. This usually indicates a bad power tube."
Alltså ska slutstegsrören hålla i 4-5 månader när man spelar en 6-8 timmar i veckan på dem? eller är något allvarligt fel? Har bara stått på sin 4x10 sedan jag fick den, ej giggad. Ska man reklamera den igen eller ska man söka upp en reparatör?
Någon som varit med om liknande och vet vad det kan innebära rent pengamässigt? Behöver tips och hjälp! Är så trött på att sakerna inte ska fungera.
Tacksam för svar!
Vänligen, Hans
Alltså ska slutstegsrören hålla i 4-5 månader när man spelar en 6-8 timmar i veckan på dem? eller är något allvarligt fel? Har bara stått på sin 4x10 sedan jag fick den, ej giggad. Ska man reklamera den igen eller ska man söka upp en reparatör?
Någon som varit med om liknande och vet vad det kan innebära rent pengamässigt? Behöver tips och hjälp! Är så trött på att sakerna inte ska fungera.
Tacksam för svar!
Vänligen, Hans
Dansar runt ett vitt skelett
livet känns så fritt och rätt
bidragstagaren full och mätt
Heja Sweden vinner lätt!
livet känns så fritt och rätt
bidragstagaren full och mätt
Heja Sweden vinner lätt!
- hosse
- Medlem+++
reklamera säger jag. antingen har du fått helkassa rör och ska därmed få nya. har inte riktigt bra koll men den toppen har tydligen en rätt problematisk historik, många som haft problem med den. så jag tror ändå det är toppen som inte funkar som det ska.
reklamera.
reklamera.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
-
- Medlem++
Usch va tråkigt med en massa strul. Var är den tillverkad? Det sägs ju att kvalitetskontrollen ska vara sämre nu när de inte tillverkas i USA längre.
En tanke jag fick; spelar du den med bara en 4x10:a? Är det en 8 ohms-låda? Jag har hört flera som har använt toppen med 8 ohms last och inte fått något fel, men med tanke på att toppen egentligen bara vill ha 2 eller 4 ohm, så kanske slutsteget (eller någonting annat i toppen) tar stryk av det. Bara en spekulation så klart, men kanske någonting att tänka på i alla fall när du kontaktar reparatör eller reklamerar igen.
En tanke jag fick; spelar du den med bara en 4x10:a? Är det en 8 ohms-låda? Jag har hört flera som har använt toppen med 8 ohms last och inte fått något fel, men med tanke på att toppen egentligen bara vill ha 2 eller 4 ohm, så kanske slutsteget (eller någonting annat i toppen) tar stryk av det. Bara en spekulation så klart, men kanske någonting att tänka på i alla fall när du kontaktar reparatör eller reklamerar igen.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
- Danne
- VIP medlem
- TDHP
- Forumvärd
Du kan ha råkat ut för ett av de sämre exen, reklamera igen!
Kvalitetsrör är A & O, dom sliter rör som fan annars.
Annars håller jag med ovanstående, men kolla även att högtalarkabeln mellan topp och låda är fräsch!
Annars håller jag med ovanstående, men kolla även att högtalarkabeln mellan topp och låda är fräsch!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- newheartshadow
- VIP medlem
Bra rör skulle väl vara Sovtek, Svetlana och Electro Harmonix, tror det är samma fabrik på alla 3.saengarun skrev:Vilka märken av rör klassas som kvalitetsrör? Något speciellt märke man ska passa sig för?TDHP skrev:Du kan ha råkat ut för ett av de sämre exen, reklamera igen!
Dåliga vet jag inte.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
- newheartshadow
- VIP medlem
Jag tror jag har sådana i min 2-pro:a, iaf är det EHX 6550-rör som sitter i. Sen om det är soft, medium eller hard minns jag inte... Låter bra gör de iaf.saengarun skrev:Så detta rör http://www.guitarcenter.com/Electro-Har ... 1387413.gc passar bra att peta i en SVT CL?
180 dollar för matchad medium sextet. Är det billigt eller?
Tung-Sol,, någon som har koll på dem!
Vilken djungel alltså...
sök på 6550 på börsen så ser du vad de tar för ehx och sovtekrör
- hosse
- Medlem+++
http://www.tubedepot.com är en bra sida annars.
www.chucknorrisfacts.com
- newheartshadow
- VIP medlem
172822 Rör slutförstärkare 6550WE Sextets Sovtek Platinum Matchsaengarun skrev:2160:- för EHX. Hittade inga Sovtek.newheartshadow skrev:Jag tror jag har sådana i min 2-pro:a, iaf är det EHX 6550-rör som sitter i. Sen om det är soft, medium eller hard minns jag inte... Låter bra gör de iaf.saengarun skrev:Så detta rör http://www.guitarcenter.com/Electro-Har ... 1387413.gc passar bra att peta i en SVT CL?
Vilken djungel alltså...
Jag får förmodligen möjlighet att handla på tex guitarcenter.com över disk ganska snart. Så det kan vara bra att veta vad man ska ha. Det lutar åt att det blir EHX rör. Billigt å bra, I LIKE
2.225 Kr
ja om du ändå ska över pölen kan du ju köpa på dig ett par omgångar billigt.
sen kan du ju kolla upp KT-88:or också, det funkar det med och jag har för mig att de är mer obenägna att dista än 6550.
- newheartshadow
- VIP medlem
Fråga Lasse (THDP) vad han tycker om KT88, tror det sitter sådana i hans 2-pro. kanske lite svårt iofs eftersom det är en annan modell på stärkaren... måste ju vara en del andra på forumet som äger en Classic. Jonatan (Indigo) bland annat.saengarun skrev:Ah du hittade demnewheartshadow skrev:172822 Rör slutförstärkare 6550WE Sextets Sovtek Platinum Matchsaengarun skrev:2160:- för EHX. Hittade inga Sovtek.newheartshadow skrev:Jag tror jag har sådana i min 2-pro:a, iaf är det EHX 6550-rör som sitter i. Sen om det är soft, medium eller hard minns jag inte... Låter bra gör de iaf.saengarun skrev:Så detta rör http://www.guitarcenter.com/Electro-Har ... 1387413.gc passar bra att peta i en SVT CL?
Vilken djungel alltså...
Jag får förmodligen möjlighet att handla på tex guitarcenter.com över disk ganska snart. Så det kan vara bra att veta vad man ska ha. Det lutar åt att det blir EHX rör. Billigt å bra, I LIKE
2.225 Kr
sen kan du ju kolla upp KT-88:or också, det funkar det med och jag har för mig att de är mer obenägna att dista än 6550.![]()
Ska jag kolla KT88 så blir det väll ännu svårare att välja.
- TDHP
- Forumvärd
Jepp, jag har KT88:or i min!newheartshadow skrev:Fråga Lasse (THDP) vad han tycker om KT88, tror det sitter sådana i hans 2-pro. kanske lite svårt iofs eftersom det är en annan modell på stärkaren... måste ju vara en del andra på forumet som äger en Classic. Jonatan (Indigo) bland annat.saengarun skrev:Ah du hittade demnewheartshadow skrev:172822 Rör slutförstärkare 6550WE Sextets Sovtek Platinum Matchsaengarun skrev:2160:- för EHX. Hittade inga Sovtek.newheartshadow skrev:Jag tror jag har sådana i min 2-pro:a, iaf är det EHX 6550-rör som sitter i. Sen om det är soft, medium eller hard minns jag inte... Låter bra gör de iaf.saengarun skrev:Så detta rör http://www.guitarcenter.com/Electro-Har ... 1387413.gc passar bra att peta i en SVT CL?
Vilken djungel alltså...
2.225 Kr
sen kan du ju kolla upp KT-88:or också, det funkar det med och jag har för mig att de är mer obenägna att dista än 6550.![]()
Ska jag kolla KT88 så blir det väll ännu svårare att välja.
Ger några watt till och spelar aningens renare.
Å andra sidan ett par hundra dyrare/st.
Men jag är nöjd!
TDHP

TDHP
-
- Medlem++
Jag kom på att jag inte hade en aning om vad det var för rör som sitter i min topp, men ikväll på repet lyste jag in med ficklampa, och såg att det är Sovtek 6550 som sitter i slutsteget. Förstegsrören måste man ju plocka upp verkar det som för att se vad det är, så det vet jag inte. Men bra låter det om toppen i alla fall =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
- newheartshadow
- VIP medlem
hur gamla/välanvända är förstegsrören?saengarun skrev:Mmm jag tror att det är Sovtek som sitter orginal i slutkretsen. Försteget är ju som sagt lite lurigt som du säger. Du vet att det sitter rör på kretskortet också va? Man måste alltså plocka ur hela enheten för att hitta dessa rör. Funderar på om manska byta alla rör som finns i den. För att vara på den säkra sidan!Indigo skrev:Jag kom på att jag inte hade en aning om vad det var för rör som sitter i min topp, men ikväll på repet lyste jag in med ficklampa, och såg att det är Sovtek 6550 som sitter i slutsteget. Förstegsrören måste man ju plocka upp verkar det som för att se vad det är, så det vet jag inte. Men bra låter det om toppen i alla fall =)
- newheartshadow
- VIP medlem
saengarun skrev:Den är från 2001. Jag köpte den beggad för 2v sedan. Jag vet inte hur gammla dem är. MB verkar ju inte kolla såna saker när dem byter innewheartshadow skrev:hur gamla/välanvända är förstegsrören?saengarun skrev:Mmm jag tror att det är Sovtek som sitter orginal i slutkretsen. Försteget är ju som sagt lite lurigt som du säger. Du vet att det sitter rör på kretskortet också va? Man måste alltså plocka ur hela enheten för att hitta dessa rör. Funderar på om manska byta alla rör som finns i den. För att vara på den säkra sidan!Indigo skrev:Jag kom på att jag inte hade en aning om vad det var för rör som sitter i min topp, men ikväll på repet lyste jag in med ficklampa, och såg att det är Sovtek 6550 som sitter i slutsteget. Förstegsrören måste man ju plocka upp verkar det som för att se vad det är, så det vet jag inte. Men bra låter det om toppen i alla fall =). Så jag har inte en aning.
Då kan det ju vara lika bra att byta allt bara för säkerhets skull. fast låter det inte illa om den så borde det inte vara nån fara.
- TDHP
- Forumvärd
Har för mig att det sitte Electro-Harmonix överallt, men ett par KAN vara nåt annat, kommer inte ihåg. Däremot bör man byta även förstegsrören och inte minst det röret som styr förspänningen (?) till slutrören.
(Nån med bättre kunskaper får rätta mig där!) När det röret var dåligt betedde sig stärkaren skitskumt, den smällde och hickade och tappade kraft. Knacka och vicka lite försiktigt på alla rör när stärkaren är igång och kolla om det kommer missljud eller nåt rör är mikrofoniskt.
Sen MÅSTE man inte byta ALLA rör samtidigt, parvis är dock bra.
(Nån med bättre kunskaper får rätta mig där!) När det röret var dåligt betedde sig stärkaren skitskumt, den smällde och hickade och tappade kraft. Knacka och vicka lite försiktigt på alla rör när stärkaren är igång och kolla om det kommer missljud eller nåt rör är mikrofoniskt.
Sen MÅSTE man inte byta ALLA rör samtidigt, parvis är dock bra.
TDHP

TDHP
- TDHP
- Forumvärd
Maila LH-Musik och hör vad dom rekommenderar, dom är duktiga.
http://www.lh-musik.se
http://www.lh-musik.se
TDHP

TDHP