sätta ihop en bas vad bör jag tänka på?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Max
Medlem

sätta ihop en bas vad bör jag tänka på?

Inlägg av Max »

Hej jag har en liten fråga. Jag är sugen på att sätta ihop en egen bas i framtiden. typ en jazzbas. med hjälp av delar. alltså inte bygga en helt från grunden. så jag undrar vad jag bör tänka på när jag skaffar hals kropp m.m. eftersom jag inte har någon erfarenhet av detta.
till exempel bra kvalite och bra träslag.

hoppas ni förstod vad jag mena.

Tack på för hand.
// Max

Mitt band:
https://www.facebook.com/Slatemetal/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Re: sätta ihop en bas vad bör jag tänka på?

Inlägg av BBQV »

Om du är ute efter att komma billigt undan så är begagnade delar det enda alternativet. Annars är en färdig bas nästan alltid billigare...

Ett alternativ är att köpa ett vrak som är friskt i grunden. Kan du hitta en bas utan mikar och elektronik eller en OK bas med vriden hals så har du nå't att utgå ifrån.

Köp delar från kända tillverkare. Inte för att det alltid är bättre, men oftast så passar grejerna bättre ihop utan en massa irriterande justeringar.

Kolla affärernas skrotlådor. Ofta finns det ett lager av prylar som de inte skyltar med, där kan man hitta mycket av smågrejerna som man inte tänker på (axelbandsknoppar, skruvar, rattar etc.).

Var inte dumsnål. Det kan kännas lockande att spara en hundring här och en hundring där, men det straffar sig ofta i slutänden. Skräp förblir skräp även i sällskap med fina delar.

Sist men inte minst: Ta tid på dig! Stressa inte fram projektet, det blir alltid sämre då.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Max
Medlem

Inlägg av Max »

tack så mycket för tipsen BBQ village! Jag kanske kan skaffa en billig jazzbas och kanske byta mickar, och andra delar? och kanske byta plektrumskydd. är det en bra början, att modifiera en billig bas?
// Max

Mitt band:
https://www.facebook.com/Slatemetal/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Det beror på... :lol:

Det finns många olika billiga Jazzbasar att välja mellan och vissa är mer prisvärda än andra. Texas och SX har fått fina omdömen här på forumet, men som alltid gäller det att hitta ett bra exemplar. Prova många innan du slår till!

Se'n är ju frågan vad som är "Billigt". För vissa är det en tusenlapp och för andra fem tusen. Det gör en viss skillnad i kvalité! Runt tretusen kronor kan du säkert hitta en bra bas att bygga vidare på.

Geddy_Lee är PrataBas okrönte budgetbaskung, han kan säkert ge dig ett och annat tips.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar