Problem med nollband någon?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
bt
Medlem+

Problem med nollband någon?

Inlägg av bt »

Jo.
Det sitter ett nollband på min (alla) Sandberg. När jag bytte strängar så upptäckte jag att slitaget är ordentlig a.k.a det ser ut som nån bankat lite lätt med hammare på strängarna. Resten av banden är i fin-fint skick.
Jag vet inte om det är det som gör att det skorrar lite extra när jag spelar på första banden, men jag skulle sannorligen tro det iaf.
Nån mer som haft samma problem?
Vad skulle man kunna byta ut nollbandet med? Vilka är hårdast?
Räcker det med att ploppa dit ett nytt band utan att efterslipa det & hålla på?
Måste man isåfall justera de andra banden också?

bas
Användarvisningsbild
Wennefer
Medlem

Inlägg av Wennefer »

Tja! Mitt nollband på min Sandberg är också jävligt slitet... undrar hur dom har tänkt där?
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Rostfritt stål ska väl hålla i all tid och evighet så byt till ett sånt.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
rockern
Medlem+

Inlägg av rockern »

Samma sak på min Sandberg också... Fast jag upplever inte att det är något problem för mig.

Jävligt skumt tänkt av dem i vilket fall.
Sandberg JM4
EBMM SR4 Classic

Thunderfunk 550-B
TKS 215/size]
MatsE

Inlägg av MatsE »

Ja nollbandet fick jag byta ut på min också. OBS! EJ SANDBERG. Det BÖR vara av rostfritt stål och ngt tjockare dvs bredare än övriga bandstavar så att trycket "sprider ut sig" . Det skall mycket och många år till innan strängarna karvar ner sig i Rostfritt Stål. Många klagar på SS frets, men ett nollband gör ingen skillnad. Det var lite jobbigare att fila och slipa till bara, men det gick. Naturligtvis skall det vara aaaaaaaaaaningen högre än resten av banden för att tillåta just sånt slitage, men bara man gör en halv millimeter för högt så whackar man intonationen på första bandet. Men, slipa neråt kan man alltid göra. Det tar isåfall alldeles för många år för att strängarna skall "erodera" sig neråt och skapa sig egen skåra, för att det skall intonera bra till sist.

Sandberg borde ha nollband i SS. Tycker jag. Nollband är annars alldeles förträffligt. Speciellt på bas.
Användarvisningsbild
MorganFoss
Medlem

Inlägg av MorganFoss »

Det är så med alla nollband, även på gitarrer som har nollband.
Det är bara att byta ut det. Ett nollband i rostfritt som Knedy föreslår är alldeles utmärkt.
Det är ingen jätteoperation att strunta i nollbandet om du hellre bara vill ha en sadel.

Morgan
Medlem i PrataBas klubben 50+

Bild
MatsE

Re: Problem med nollband någon?

Inlägg av MatsE »

bt skrev:Jo.
Jag vet inte om det är det som gör att det skorrar lite extra när jag spelar på första banden, men jag skulle sannorligen tro det iaf.
Nej, det som skorrar är ALLTID fr o m, dvs efter, det bandet du trycker ner på, aldrig ngt INNAN det bandet du trycker ner på.
bt skrev: Vad skulle man kunna byta ut nollbandet med? Vilka är hårdast?
Rostfritt stål ifrån GMF. De tjockaste och högsta 6650 eller vad de heter.
bt skrev: Räcker det med att ploppa dit ett nytt band utan att efterslipa det & hålla på? Måste man isåfall justera de andra banden också?
Nej, du måste nog fila ner det lite och följa din hals's RADIUS (böjning) som det heter. Och trimma kanterna så det inte känns som kaktus. Andra band behöver ICKE justeras. Om du kan, lämna in basen till ngn seriös gitarrfixare. Om du bor för långt ifrån, finns det massor av info hur man gör på nätet, men det får du själv leta efter. Du BÖR vara lite händig, och ha "hand" med olika träverktyg osv.

TIPS: Hur vet man om nollband (eller sadel) är för hög eller för låg?

Jo man trycker ner en sträng på 3:BANDET på vilken sträng som helst, och sedan trycker man ner samma sträng på första bandet. Strängen skall ha LIIITE LUFT MELLAN SIG SJÄLV OCH FÖRSTA BANDSTAVEN, men inte mer än att det "känns" att man trycker ner strängen. Ligger den redan i och tar emot första bandstaven trots att du trycker ner 3:e bandet så ÄR DEN FÖR LÅG. Om den är för hög så skall du kunna få in en nagel mellan strängen och första bandstaven. Bladmått kan vara till hjälp här (30 kr hos Claes Ohlsson...) :wink:

Eller fusk och enkla sättet: ta fram en stämapparat och stäm första bandet. Är tonen - säg F på e-strängen - för hög är nollbandet för högt. Ja naturligtvis måste du stämma öppna E-strängen först så den stämmer exakt på öret! :shock: Om för hög, fila ner lite - stäm öppen sträng på nytt - ta första bandet igen och kolla. Om för låg, byt ut.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Har nollband på på min Hagström Super Swede som har rejäla gropar. Jag löste detta på samma sätt som jag brukar lösa problemet när ett sadelspår är för djupt, superlim och bakpulver. Funkar skitbra.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bt
Medlem+

Inlägg av bt »

Tack för alla svar. Ja, jag tror vi hittat ett feltänk hos Sandberg här.
Blir nog att leta upp en fackman. Har för dåligt tålamod för sånt här.

bas
barium
Medlem+

Inlägg av barium »

Feltänk vet jag inte om det är... Tanken är ju att öppen sträng ska låta mer lik resten av spelandet, så helt feltänkt är det väl inte... Men jag måste ändå säga att skillnaden mellan nollband och vanlig "nut" inte är tillräckligt stor för att jag ska bry mig...
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Nej det är absolut inget feltänk men på bas kanske skillnaden inte är så stor. Däremot på akustiska guror är det tämligen vanligt, iaf hos boutiqe-byggare. Sandén guitars gör det på alla sina, dessutom först med true tempered på akke-instrument.

Bild
Användarvisningsbild
bt
Medlem+

Inlägg av bt »

Ja, med feltänk så syftade jag på materialet. Idéen med nollband tycker jag är alldeles utmärkt.
Vet ni nån bra reparerare i dalarna?

bas
Användarvisningsbild
MorganFoss
Medlem

Inlägg av MorganFoss »

bt skrev:Ja, med feltänk så syftade jag på materialet. Idéen med nollband tycker jag är alldeles utmärkt.
Vet ni nån bra reparerare i dalarna?

bas
Lyssna med Jonas Fagerlund i Smedjebacken.

Morgan
Medlem i PrataBas klubben 50+

Bild
Användarvisningsbild
bt
Medlem+

Inlägg av bt »

Just ja. Han finns ju.
Det ska kollas upp.
Tackar.

bas
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Jag kollade på min Epiphone Viola. Nollbandet är faktiskt bredare än de övriga, det har jag aldrig tänkt på tidigare. Visst syns det på bandet att det strängarna har legat på och tryckt men några gropar är det inte tal om. Jag tror basen är byggd 1996, måttligt spelad.
MatsE

Inlägg av MatsE »

Ja, jag uppfattade som feltänk, att Sandberg borde ha starkare material. Märkligt äro följande:

Gitarrer, såväl akustiska som elektriska, har samma material i nollbanden (och övriga) som alla basar har (med nollband) medans trycket, nötet och slitaget är så mycket värre på en bas p g a deras tjockare strängar och högre tryck som ligger och nöter. Som jag sagt innan, nollband "rular" i min värld. Speciellt på bas. Man kan byta tjocklek på strängarna hur mycket som helst men avståndet ifrån undersidan av strängen ner till första bandstaven blir alltid likadant. Alla strängar får s a s "samm höjd". Så icke med sadel, den måste man snickra och fila till... tja, för att inte tala om att intonationen - facto - blir bättre utan att man behöver mecka, och fila längs halsens "radius" o s v. Synd att nollband alltid skall förknippas med billigare och enklarre guror/basar. Det börjar bli ändring på det nu verkar det som.

Däremot borde det tillverkas speciella bandstavar för just nollband! De borde vara lite bredare bakom "thangen" som går ner i greppbrädan. Hur mycket material som finns där bakom spelar ingen roll. Det viktiga för intonationen är bara när/var strängen lämnar bandstaven. Framför "thangen" kan det ju inte vara hur tjock och brett (eller högt!) som helst.

En sak till att tänka på nollband: Stainless Steel strängar "äter" sig fortare ner i en bandstav - eller nollband - gjord utav nickel. Kör ni bara NICKELSTRÄNGAR på ROSTFRIA bandstavar är det strängarna som slits först. Och strängar skall man ju ändå byta då och då. SS-strängar på SS-frets blir lite nollsummespel. De är lika "starka". Det skall ändå mycket till innan ni hittar gropar i de banden, nollband eller ute på greppbrädan.

Jag menar, där finns t o m gitarrbyggare, reparatörer som VÄGRAR slipa ner rostfira band, eftersom t o m deras verktyg förstörs och de får köpa nya efter en genomgång (en bas eller gitarr som bandas eller slipas).

Det är nästan så att de är de rostfira banden som gör "gropar" i deras verktyg istället. :shock:

Så då skall inga ss-strängar kunna bita på de iheller.

/Mats
Skriv svar