Nytt Projekt: T-bird / Fenderbird

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Nytt Projekt: T-bird / Fenderbird

Inlägg av Punkster »

Jag har en Epi T-bird i lite småslitet skick på väg till mig med Bussgods. Den ser ut så här:

Bild

Det har börjat klia lite i fingrarna efter ett nytt projekt, det var ett tag sen sist nu. Och den här är ju redan lite rockenrollad, så man kanske skulle passa på...?

Tanken är i så fall att inspireras av Mr Spocks EB0 och strippa klarlacken, betsa med något mahogny-liknande (eller annan brun nyans) och sen olja alt. cellulosa-lacka hela klabbet. Mickarna kanske får flytta på sig till förmån för orginal Gibson också. Vad tror ni?
Senast redigerad av Punkster den sön 22 mar 2009, 21:42, redigerad totalt 1 gånger.
/Linus
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+

Inlägg av melodika »

Flyttar du mickarna lär ju det synas om du bara ska besta den
Duesenberg Fullerton
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

melodika skrev:Flyttar du mickarna lär ju det synas om du bara ska besta den
Alltså inte flytta dom, utan isf byta ut dom mot orginal gibson.
/Linus
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+

Inlägg av melodika »

jahaja, ja då så.

Det första jag skulle gjort är att byta till krom-mekanik. Ser så jädra billigt ut med svart :wink:
Duesenberg Fullerton
Användarvisningsbild
Jo4cim
Medlem+

Inlägg av Jo4cim »

Jag skulle bytt till krom mekanik/mickar och klövervred :D
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Inte för att vara sån men jag tror inte en träfärgad Tbörd är så snyggt. Fast jag vet inte, det kan bli coolt.

Byta mickar till Gibson ska du definitivt göra iaf :)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Tanken var att få till något likande den längst till höger på bilden.

Bild

Mekaniken är väl inte första prio, men om den visar sig undermålig så åker den väl också. Visst är klövervred snyggt, och visst ser krom bättre ut än svart. Men det kostar nog en slant att uppgradera på den fronten, och mickarna står överst på listan först och främst.
/Linus
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Byt till en mudbucker som halsmick!
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Dom här verkar helt klart intressanta. Undrar just ifall dom passar i orginal-fräsningarna... :roll:

http://www.thomann.de/se/bartolini_ba_t4_cbc_set.htm
/Linus
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Punkster skrev:Dom här verkar helt klart intressanta. Undrar just ifall dom passar i orginal-fräsningarna... :roll:

http://www.thomann.de/se/bartolini_ba_t4_cbc_set.htm
Jag har sagt det förut - och jag säger det igen. Anlita Urban Pickups. :tummenupp:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Punkster: Scrollar du längst ner på den här sidan har du kromade TB-mickar; http://www.fretsonthenet.com/other_part ... bird_Rings det är billigare än bartolini och då har du antingen seymour duncan eller EMG att välja mellan.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

knedy skrev:Punkster: Scrollar du längst ner på den här sidan har du kromade TB-mickar; http://www.fretsonthenet.com/other_part ... bird_Rings det är billigare än bartolini och då har du antingen seymour duncan eller EMG att välja mellan.
Jag har sagt det förut - och jag säger det igen. Anlita Urban Pickups. Förmodligen kan han förutom omlindning greja kromade kåpor också.
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Mr Spock skrev:
knedy skrev:Punkster: Scrollar du längst ner på den här sidan har du kromade TB-mickar; http://www.fretsonthenet.com/other_part ... bird_Rings det är billigare än bartolini och då har du antingen seymour duncan eller EMG att välja mellan.
Jag har sagt det förut - och jag säger det igen. Anlita Urban Pickups. Förmodligen kan han förutom omlindning greja kromade kåpor också.
Kan han fixa kromade kåpor och sargar är det ju det självklara valet. :tummenupp:
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Gör en shortscale av den när du ändå håller på.
Jag tycker den gröna på bilden där uppe var häftigast. :wink:
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Dramo skrev: Jag tycker den gröna på bilden där uppe var häftigast. :wink:
+1
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

knedy skrev:
Mr Spock skrev:
Kan han fixa kromade kåpor och sargar är det ju det självklara valet. :tummenupp:
Visst är det så. Han är antagligen billigare också. Problemet är bara väntetiden, det är många som uppskattar Urbans produkter :wink:
/Linus
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Punkster skrev:
knedy skrev:
Mr Spock skrev:
Visst är det så. Han är antagligen billigare också. Problemet är bara väntetiden, det är många som uppskattar Urbans produkter :wink:
Nu ska du inte underskatta tidsåtgången för din egen insats... :wink: Om du singlar över mickarna till Ubbe pronto, så är de förmodligen klara samtidigt som basen i övrigt. Logistik, min käre Watson...
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++

Inlägg av Foxbat »

Kontrollera bara måtten på de nya mikarna. De gamla mudbuckersena är inte lika "långa" som epimikarna iaf.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Mmm, vet inte ens om mickarna behöver bytas än. Dom kanske låter kalas? :wink:

Sen slog det mig... Såhär kanske?

Bild
/Linus
Användarvisningsbild
Jo4cim
Medlem+

Inlägg av Jo4cim »

det hade varit ruskigt coolt att göra en fenderbird 8)
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Mr Spock skrev:Jag har sagt det förut - och jag säger det igen. Anlita Urban Pickups. Förmodligen kan han förutom omlindning greja kromade kåpor också.
...vilket är precis vad jag har gjort till min T-bird, väntar bara på att det ska bli min tur. :D
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Hellish skrev:
Mr Spock skrev:Jag har sagt det förut - och jag säger det igen. Anlita Urban Pickups. Förmodligen kan han förutom omlindning greja kromade kåpor också.
...vilket är precis vad jag har gjort till min T-bird, väntar bara på att det ska bli min tur. :D
Mmm, jag väntar också. Fast på en annan mick till en annan bas. Det är många som uppskattar Urbans produkter, så det är lite väntetid.
/Linus
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Punkster skrev:Mmm, vet inte ens om mickarna behöver bytas än. Dom kanske låter kalas? :wink:

Bild
Då måste du fräsa upp halsfickan lite, Fender-halsar är jäkligt breda jämfört med t-bird.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

knedy skrev:
Punkster skrev:Mmm, vet inte ens om mickarna behöver bytas än. Dom kanske låter kalas? :wink:

Bild
Då måste du fräsa upp halsfickan lite, Fender-halsar är jäkligt breda jämfört med t-bird.
Mmm, jag har förstått det. Hittade lite info om Oxens Fenderbird, det stod att kropparna han använde var lite tjockare customgjorda, för att passa fenderhalsen.
Nu byggde väl Gibson basar med setneck på den tiden, mitt objekt har ju bolt on, så det kanske underlättar lite.
Och om det blir aktuellt så kommer jag att använda en j-hals istället för en p som oxen gjorde. Det kanske också gör det lite lättare.
Sen får man väl kanske flytta lite på stallet också.
/Linus
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Punkster skrev:mitt objekt har ju bolt on, så det kanske underlättar lite.
Ja, det innebär att kroppen är 6-8 mm tjockare än setneck-originalet och hållbarhetsmässigt är allt klappat och klart för vilken annan hals som helst. I princip.

Punkster skrev:Och om det blir aktuellt så kommer jag att använda en j-hals istället för en p som oxen gjorde. Det kanske också gör det lite lättare.
Nja: klacken pä J-bashalsen är väl identisk med P-basklacken...? Eller?
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Skriv svar