Sadel till rick?
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Sadel till rick?
Vet nån vart man kan få tag på en sadel av rickenbacker typ?
Behöver byta ut sadeln på oricken som jag har.
Behöver byta ut sadeln på oricken som jag har.
-
- Medlem++
Har du en orick?
Enklaste är nog att köpa sadelämne och fila till. Men om den helt enkelt bara är nersliten så kan du plocka loss den, lägga dit något under och limma fast igen

Enklaste är nog att köpa sadelämne och fila till. Men om den helt enkelt bara är nersliten så kan du plocka loss den, lägga dit något under och limma fast igen

Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Förvånad? Jag har faktiskt varit rocker
Inte jag som äger den, men jag har den på obegränsat lån.
I min gröna ungdom så var ju tvungen att fila lite i skåran för d-strängen. Det blev inte så bra, nu ligger inte strängen kvar i stallet, utan hoppar ur när man spelar.
Går det att fylla igen den med något, och fila en ny skåra?

I min gröna ungdom så var ju tvungen att fila lite i skåran för d-strängen. Det blev inte så bra, nu ligger inte strängen kvar i stallet, utan hoppar ur när man spelar.
-
- Medlem++
Väldigt förvånad faktisktNick skrev:Förvånad? Jag har faktiskt varit rocker![]()

Så det är alltså sadeln vid stallet? jag trodde det var översadeln du pratade om

Jag hade lagt något under sadeln eller i skåran. Någon hade filat upp för mycket på b-strängens översadel på min eagle, löste sig genom att man limmade fast en liten plastbit i skåran och tog och filade ner den lite tills det blev som det ska vara.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
- Heyman
- VIP medlem
- Kontakt:
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Jag har inte alltid haft prydligt hår och lirat lovsång på bandlös basYZZ skrev:Väldigt förvånad faktisktNick skrev:Förvånad? Jag har faktiskt varit rocker![]()
Går det att fylla igen den med något, och fila en ny skåra?vem äger den och vad är det för märke då?
Så det är alltså sadeln vid stallet? jag trodde det var översadeln du pratade om
Jag hade lagt något under sadeln eller i skåran. Någon hade filat upp för mycket på b-strängens översadel på min eagle, löste sig genom att man limmade fast en liten plastbit i skåran och tog och filade ner den lite tills det blev som det ska vara.

Min kusins mans är gammal musiker. Sedan fick han två döttrar... Nu spelar han ingenting längre. Han spelade i en grupp som hette Ifa Wartburg. Kärnan i gruppen bestod av han(Nils Lundwall) och Magnus Michaeli(lillebror till trummisen i Europe).
Nils köpte den på 80-talet för en billig penning. Det verkar som en välgjord kopia, men det står inget namn någonstanns på den. Så jag vet faktiskt inte vilket märke det är.
Det är översadeln det handlar om

- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
-
- Medlem++
Aha intressant!Nick skrev:Jag har inte alltid haft prydligt hår och lirat lovsång på bandlös basYZZ skrev:Väldigt förvånad faktisktNick skrev:Förvånad? Jag har faktiskt varit rocker![]()
Går det att fylla igen den med något, och fila en ny skåra?vem äger den och vad är det för märke då?
Jag hade lagt något under sadeln eller i skåran. Någon hade filat upp för mycket på b-strängens översadel på min eagle, löste sig genom att man limmade fast en liten plastbit i skåran och tog och filade ner den lite tills det blev som det ska vara.![]()
Min kusins mans är gammal musiker. Sedan fick han två döttrar... Nu spelar han ingenting längre. Han spelade i en grupp som hette Ifa Wartburg. Kärnan i gruppen bestod av han(Nils Lundwall) och Magnus Michaeli(lillebror till trummisen i Europe).
Nils köpte den på 80-talet för en billig penning. Det verkar som en välgjord kopia, men det står inget namn någonstanns på den. Så jag vet faktiskt inte vilket märke det är.
Jag måste skaffa en rick en dag har jag kommit fram till

YZZ
YZZ
- MorganFoss
- Medlem
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Han säger att han för mycket minnen med den, för att vilja sälja. Det är därför jag bara får låna den.YZZ skrev:Aha intressant!Nick skrev:Jag har inte alltid haft prydligt hår och lirat lovsång på bandlös basYZZ skrev:Väldigt förvånad faktisktNick skrev:Förvånad? Jag har faktiskt varit rocker![]()
Jag hade lagt något under sadeln eller i skåran. Någon hade filat upp för mycket på b-strängens översadel på min eagle, löste sig genom att man limmade fast en liten plastbit i skåran och tog och filade ner den lite tills det blev som det ska vara.![]()
Jag måste skaffa en rick en dag har jag kommit fram tillSkicka ett PM om han får för sig att sälja nån gång
Men klart du ska ha en rick!

- MorganFoss
- Medlem
Nej, inte för färgens skull.Nick skrev:Är bakpulvret till för färgen? Eller fyller det nån annan funktion?MorganFoss skrev:Bakpulver och superlim blir stenhårt. Testa.
Annars nytt sadelämne.
Morgan
Rent kemiskt vet jag inte vad som händer, men det blir uppenbarligen någon reaktion mellan de båda ämnena som gör att det blir ruggigt hårt. Vet fler gitarrmekare som med varm hand rekommenderar detta som en (nöd)lösning.
Kanske Makten kan nåt om den kemiska reaktionen?? Han är duktig på sånt där.
Lycka till
Morgan
Natriumvätekarbonat + Cyanoakrylat = Hårt som faaan

-
- Medlem++
OT: Ingen bild, ingen o-Ric!Nick skrev: Nils köpte den på 80-talet för en billig penning. Det verkar som en välgjord kopia, men det står inget namn någonstanns på den. Så jag vet faktiskt inte vilket märke det är.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
-
- Medlem++
Hur gick det? Finns basen nu?Nick skrev:Har ingen bild liggandes på datorn, ska fota den imorgon.Kultivator skrev:OT: Ingen bild, ingen o-Ric!Nick skrev: Nils köpte den på 80-talet för en billig penning. Det verkar som en välgjord kopia, men det står inget namn någonstanns på den. Så jag vet faktiskt inte vilket märke det är.
YZZ
YZZ
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Idag är det imorgon! Har fotat oricken nu! Även limmat ihop skåran i översadeln. Nu måste jag bara skaffa filar.Nick skrev:Har ingen bild liggandes på datorn, ska fota den imorgon.Kultivator skrev:OT: Ingen bild, ingen o-Ric!Nick skrev: Nils köpte den på 80-talet för en billig penning. Det verkar som en välgjord kopia, men det står inget namn någonstanns på den. Så jag vet faktiskt inte vilket märke det är.
Lägger in bilderna imorgon

- BBQV
- Forumvärd
Ifa Wartburg var coola!Nick skrev:Min kusins mans är gammal musiker. Sedan fick han två döttrar... Nu spelar han ingenting längre. Han spelade i en grupp som hette Ifa Wartburg. Kärnan i gruppen bestod av han(Nils Lundwall) och Magnus Michaeli(lillebror till trummisen i Europe).
Fast Magnus Michaeli måste väl vara brorsa med keyboardisten i Europe ändå?

- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Kul att du känner till dem!BarbequeVillage skrev:Ifa Wartburg var coola!Nick skrev:Min kusins mans är gammal musiker. Sedan fick han två döttrar... Nu spelar han ingenting längre. Han spelade i en grupp som hette Ifa Wartburg. Kärnan i gruppen bestod av han(Nils Lundwall) och Magnus Michaeli(lillebror till trummisen i Europe).
Fast Magnus Michaeli måste väl vara brorsa med keyboardisten i Europe ändå?

Jepp, det stämmer bra!
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
-
- Medlem+
-
- Medlem+
- straightedge79
- VIP medlem
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Aha, har fyllt igen skåran nu i alla fall. Om det visar sig att det inte fungerar, så provar jag ditt förslag.bassplayer skrev:NO!Nick skrev:Ska prova det. Tack.Heyman skrev:Fyll i med epoxy och fila upp det igen.Nick skrev:
Förtsätt att fila ner skårorna, samtliga fyra, men till rätt dimensioner och tills strängarna ligger jämt.
Knacka bort sadeln försiktigt. Det brukar gå mycket enklare än vad man tror.
Limma fast en distansplatta mellan sadeln och halsen. Eller rättare sagt, vänta med att limma tills du vet att tjockleken på den är ok. Distansplattan (mellanlägget) kan vara t ex plast eller trä.
När du väl limmar, använd ett betydligt svagare lim än superlim eller epoxi.
Ja, den är väldigt välbyggd. Anli provade den i Glanshammar, utan att plugga in den, och tyckte att den verkade trevlig. Dock är det ingen som vet vilket märke det är på den. Känns lite ovanligt för kopior att ha både genomgående hals och steroutgång.
- straightedge79
- VIP medlem