Vilka stämmisar?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Jacke
Medlem

Vilka stämmisar?

Inlägg av Jacke »

Jag kommer inte helt överrens med stämskruvarna på min Fender American series Precision -03 och umgås därför lite med tanken på att byta... Det jag skulle vilja ha istället är vintagemekanik med det långa skaftet och öppen baksida.

Så nu till mina frågor, är mekanikhålen lika stora i alla Fenderbasar? Vilka vintagestämmisar passar och vilket fabrikat skulle ni rekomendera?

Fender
Boss
EBS
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

jag antar att du syftar på reverserade pre-CBS-kopior, kopior på såna som satt på Fender under 50 och 60-talet. isåfall rekommenderar jag dig att att köpa Gotoh Vintage, finns lite här och var. dyra som fasiken, men trogna orginalet och jävligt stadiga.

dock så passar dom inte i hålbilden på din bas. det gör inga "vintagestämmisar" tyvärr. dom kommer dock att täcka hålen för de nuvarande stämmisar helt så det är ju inga problem. problemet kommer väl om du byter tillbaka till orginalstämmisarna.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Jacke
Medlem

Inlägg av Jacke »

hosse skrev:jag antar att du syftar på reverserade pre-CBS-kopior, kopior på såna som satt på Fender under 50 och 60-talet. isåfall rekommenderar jag dig att att köpa Gotoh Vintage, finns lite här och var. dyra som fasiken, men trogna orginalet och jävligt stadiga.

dock så passar dom inte i hålbilden på din bas. det gör inga "vintagestämmisar" tyvärr. dom kommer dock att täcka hålen för de nuvarande stämmisar helt så det är ju inga problem. problemet kommer väl om du byter tillbaka till orginalstämmisarna.
Exakt sådana stämmisar som jag tänkte på! Ska absolut kolla upp Gotoh, tack för tipset!

Fender
Boss
EBS
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+

Inlägg av Kale »

Jacke skrev:
hosse skrev:jag antar att du syftar på reverserade pre-CBS-kopior, kopior på såna som satt på Fender under 50 och 60-talet. isåfall rekommenderar jag dig att att köpa Gotoh Vintage, finns lite här och var. dyra som fasiken, men trogna orginalet och jävligt stadiga.

Exakt sådana stämmisar som jag tänkte på! Ska absolut kolla upp Gotoh, tack för tipset!
De reverserade stämskruvarna har klackar på baksidan av fästplattan så du måste göra försänkningar i träet.l Det blir mao rätt mycket åverkan på din bas.

Det finns gamla trådar med bilder. Annars har Anli har en bok med bild på detta.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Kalebas skrev:
Jacke skrev:

De reverserade stämskruvarna har klackar på baksidan av fästplattan så du måste göra försänkningar i träet.l Det blir mao rätt mycket åverkan på din bas.

Det finns gamla trådar med bilder. Annars har Anli har en bok med bild på detta.
det funkar utan att behöva fräsa en fördjupning.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+

Inlägg av Kale »

Gammal tråd om montering av dylika tingestar:
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t= ... highlight=
Jacke
Medlem