Skalvis smalare bandstavar??
- Liten
- Hedersmedlem
Skalvis smalare bandstavar??
Hej!
Någon mer än jag som funderat på om man inte kan montera smalare och lägre bandstavar i halsen ju längre upp på halsen man kommer??
Jag får för mig att det skulle kunna resultera i en jämnare ton längre upp på halsen?? No??
Skulle det uppstå några problem med det tro?
Någon mer än jag som funderat på om man inte kan montera smalare och lägre bandstavar i halsen ju längre upp på halsen man kommer??
Jag får för mig att det skulle kunna resultera i en jämnare ton längre upp på halsen?? No??
- BBQV
- Forumvärd
Re: Skalvis smalare bandstavar??
Tanken är god, det gäller bara att hitta bandstavar som är lika höga men olika breda.Liten skrev:Hej!
- Liten
- Hedersmedlem
Men behöver dom verkligen vara lika höga??BarbequeVillage skrev:Tanken är god, det gäller bara att hitta bandstavar som är lika höga men olika breda.Liten skrev:Hej!
- MALA
- Distributör
-
- VIP medlem
Både ja och nej. om höjden är lika hela vägen så kommer basen att stämma som en normal elbas. Om man har högre band vid de låga banden och gradvis sänker höjden allt eftersom man kommer uppåt på halsen så får man även kompensera med att flytta banden lite för att det ska stämma. Det är små differenser, men den kan vara tillräckliga för att få det att låta ostämt.Liten skrev: Men behöver dom verkligen vara lika höga??
- Liten
- Hedersmedlem
Tack för infon!Matte skrev:Både ja och nej. om höjden är lika hela vägen så kommer basen att stämma som en normal elbas. Om man har högre band vid de låga banden och gradvis sänker höjden allt eftersom man kommer uppåt på halsen så får man även kompensera med att flytta banden lite för att det ska stämma. Det är små differenser, men den kan vara tillräckliga för att få det att låta ostämt.Liten skrev: Men behöver dom verkligen vara lika höga??
Lika höga.. men olika breda skulle funka mao.. great to know!
-
- VIP medlem
Liten skrev:Tack för infon!Matte skrev:Både ja och nej. om höjden är lika hela vägen så kommer basen att stämma som en normal elbas. Om man har högre band vid de låga banden och gradvis sänker höjden allt eftersom man kommer uppåt på halsen så får man även kompensera med att flytta banden lite för att det ska stämma. Det är små differenser, men den kan vara tillräckliga för att få det att låta ostämt.Liten skrev: Men behöver dom verkligen vara lika höga??
Lika höga.. men olika breda skulle funka mao.. great to know!

- basmartin
- Medlem+++
Hej Anders!Liten skrev:Hej!
Jag har funderat i liknande banor, iaf att ha smalare band längre upp på halsen. Men jag tror säkert att man kan få liknande effekt genom att kröna banden skarpare ju längre upp på halsen man kommer.
Prova på någon billig bas och se hur det blir!
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- BB3000S
- VIP medlem
Hej Anders!
Det mesta är lite dimmigt just nu, men jag är för stunden helt övertygad om att jag i förra veckan läste i en gammal Bass Player om en rätt känd kille (oklart vem då...) som hade sin bas bandad med smalare och smalare band högre upp på halsen. Stod inget om höjden på banden dock.
Eventuellt återkommer jag med ytterligare input i ämnet, men räkna inte med det.
Det mesta är lite dimmigt just nu, men jag är för stunden helt övertygad om att jag i förra veckan läste i en gammal Bass Player om en rätt känd kille (oklart vem då...) som hade sin bas bandad med smalare och smalare band högre upp på halsen. Stod inget om höjden på banden dock.
Eventuellt återkommer jag med ytterligare input i ämnet, men räkna inte med det.

| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |