Fixa till en EBS Taurus

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
DeepThoughts
Medlem

Fixa till en EBS Taurus

Inlägg av DeepThoughts »

Så då är sommartiden här och man har mer energi, semester och sånna roliga grejer. Tänkte då passa på att repa min EBS Taurus som inte riktigt vill vara med och leka längre. Sist jag testade den så ville den inte låta alls och det tidigare vart glapp i gain-ratten och ev. också output-ratten så misstänker jag att det är där felet ligger. Lägg därtill att mid-svepsratten är avbrutten så får man ett scenario där det nog inte är en dum idé att byta ut lite potentiometrar.

Har en del vana att löda i prylar så just den biten borde inte vara nått problem (men man vet ju aldrig, den som lever får se) om jag bara tog mig in i stärkarjäveln... Är jag blind? Hur sitter den fastskruvad som? Är jag feg? Ska jag bara köra med standardiserat Våld(tm)? Det är ju som ett misslyckande av stora mått om man förstör den ännu mer när man försöker öppna upp den för att laga den...

Förutom att dess potentiometrar verkar ha sett sina bästa dagar så smäller det som faen i högtalarna när man slår på den.

1. Jag vill få det till att det är obra, har jag rätt eller fel?
2. Om det är obra kan man göra något åt det och i så fall vad?

Jag har tidigare använt Behringer Bass V-Amp + hörlurar som ersättning här hemma, en minst sagt otillfredsställande lösning, dessutom leker den och stereon förstärkare för min 6-strängade piccolobas (elgitarr). Så alla tips och idéer mottages väldigt tacksamt.

(Sådär då var man medlem och dessutom postat sitt första inlägg på detta eminenta forum som av någon anledning gått mig förbi tills nu. Pinsamt...)
Användarvisningsbild
SuneSnygg
Medlem

Inlägg av SuneSnygg »

"Är jag blind? Hur sitter den fastskruvad som?"

Hej!

Du tar lös förstärkardelen genom att lossa hantaget, skruvarna går ner i plåten, sedan puttar du försiktigt ut förstärkaren och passar sladdarna som går ner till högtalarna.

Ta kontakt med EBS och nu behöver veta nått om pottar m.m de är väldigt hjälpsamma.

Jag hade själv en Taurus där träet möglade!? efter någon månad i en fuktig orkesterbuss. Jag ringde till EBS och frågade om råd. De skrattade väl i en kvart, sedan fick jag tips på hur jag kunde behandla träet och efter någon vecka hade jag en ny filtbeklädnad på posten.
DeepThoughts
Medlem

Inlägg av DeepThoughts »

SuneSnygg skrev:"Är jag blind? Hur sitter den fastskruvad som?"

Hej!

Du tar lös förstärkardelen genom att lossa hantaget, skruvarna går ner i plåten, sedan puttar du försiktigt ut förstärkaren och passar sladdarna som går ner till högtalarna.

Ta kontakt med EBS och nu behöver veta nått om pottar m.m de är väldigt hjälpsamma.

Jag hade själv en Taurus där träet möglade!? efter någon månad i en fuktig orkesterbuss. Jag ringde till EBS och frågade om råd. De skrattade väl i en kvart, sedan fick jag tips på hur jag kunde behandla träet och efter någon vecka hade jag en ny filtbeklädnad på posten.
Då kan vi konstatera att jag inte är blind utan feg. :D Min första tanke var att jag skruvade loss handtaget och börjde putta men tyckte inte att det rörde sig särskilt mycket. Något rekomenderat håll att putta åt eller är det skitsamma?

EDIT: Bakåt. Sladdarna är för korta för att den ska gå att putta framåt.

Tackar för hjälpen! Ska ta kontakt med EBS och höra lite om reservdelar och grejern.

Nån som kan svara på om "smällen" när man slår på den är obra eller inte?
Stefan Nitsche
stefan_at_nitsche_dot_se
Skriv svar