Modifiera Squier TB Precision

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Richard
Medlem+

Modifiera Squier TB Precision

Inlägg av Richard »

Jag kommer sannolikt att införskaffa en Squier Vintage Modifed humbucker "Telebas" här så småningom. Var inne på en musikaffär där de sålde en till ett schysst pris och den kändes riktigt trevlig så jag tänkte byta in en gammal Epiphone gitarr som jag har liggandes.

Hursomhelst, tanken är att jag ska modifiera den lite och exprimentera lite. Jag har aldrig moddat nån bas tidigare så jag tänkte att en sån här som ändå är så pass billig kunde vara ett bra objekt att börja med.

Dels tänkte jag försöka strippa av lacken och eventuellt penselmåla med nån slags transparent färg, kanske vit. Grejen är att jag är totalt oerfaren allt vad gäller målande och lacker o sånt.
- Hur strippar man av lacken enklast? Sandpapper?
-Någon som har nån synpunkt på vad för slags färger/lacker man skulle kunna använda för att få till ett någorlunda skapligt resultat på enklaste sätt?

Sen har jag också funderat på att fräsa ner någon stallmick, kanske en P-mick i stalläge kunde vara nåt?
I alla fall;
- Finns det någonstans man kan vända sig för att få hjälp med att få en mick nedfräst, kanske rent av hjälp med strippning av lack också?

Det här är alltså inte tänkt att bli något jättepåkostat projekt, utan mer bara en kul grej, litet experiment på budgetnivå bara :)
Användarvisningsbild
Richard
Medlem+

Inlägg av Richard »

Nån som vet nånstans man kan få hjälp att strippa lacken och eventuellt fräsa för en någorlunda överkomlig summa pengar? :D
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Varför inte PM:a BBQV här på PrataBas...? :roll:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Richard
Medlem+

Inlägg av Richard »

Mr Spock skrev:Varför inte PM:a BBQV här på PrataBas...? :roll:
:idea: Bra idé!
kan ju vara värt ett försök! :D
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Personligen så tycker jag att en P-mick i stalläge skulle vara som att hugga Heidi Klum i ansiktet med en kratta. Det skulle fullkomligt förstöra telebasens skönhet. En mini-humbucker á la Gibson/Epiphone EB-3 skulle vara snyggt. Passar med den större humbuckern i halsen.

Att måla den vit skulle göra den riktigt glassig, särskilt med svart P-skydd och lönnhals. Den idén gillar jag mycket. Go for it. :)

Men det är upp till dig. Som ett telebas-fan tycker jag dock inte att du ska fräsa i en P-mick.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Hittade t o m en vit. Dr Matt Destruction från The Hives brukar ju lira på en. :D

http://farm3.static.flickr.com/2216/209 ... 8b.jpg?v=0
Användarvisningsbild
Richard
Medlem+

Inlägg av Richard »

Dramo skrev:Personligen så tycker jag att en P-mick i stalläge skulle vara som att hugga Heidi Klum i ansiktet med en kratta. Det skulle fullkomligt förstöra telebasens skönhet. En mini-humbucker á la Gibson/Epiphone EB-3 skulle vara snyggt. Passar med den större humbuckern i halsen.

Att måla den vit skulle göra den riktigt glassig, särskilt med svart P-skydd och lönnhals. Den idén gillar jag mycket. Go for it. :)

Men det är upp till dig. Som ett telebas-fan tycker jag dock inte att du ska fräsa i en P-mick.
Jo till viss del håller jag med, det kanske skulle se lite konstigt ut, men det lutar nog åt en P-mick i alla fall :P En minihumbucker skulle nog funka skitbra utseendemässigt, men undrar hur det funkar med strängspacingen? Finns kanske andra intressanta alternativ man skulle kunna testa också, typ nån form av Gretsch filtertron humbucker eller nåt :D
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

En P-mick inuti en kromkåpa skulle nog funka då.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Tycker att telebas och P-mick funkar utmärkt...Mike Dirnt signaturen är väl ett utmärkt exempel?!
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Roland skrev:Tycker att telebas och P-mick funkar utmärkt...Mike Dirnt signaturen är väl ett utmärkt exempel?!
Jodå, men kombinationen kromad humbucker + P-mick i tråkig svart plast tycker inte jag funkar. Hade inte krombuckern suttit där däremot...
Användarvisningsbild
Richard
Medlem+

Inlägg av Richard »

En p-mick med kromkåpa vore suveränt! men finns det? :hmm:
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Richard skrev:En p-mick med kromkåpa vore suveränt! men finns det? :hmm:
Det finns väl Aria-basar med såna mickar, annars är det väl bara att ta en P-mick, ta bort plasten och lägga micken i en tom kromkåpa? Och kanske göra lämpliga hål för polerna att sticka upp ur.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Vad hände med den här då?
Användarvisningsbild
Richard
Medlem+

Inlägg av Richard »

Dramo skrev:Vad hände med den här då?
Kom lite annat i vägen, så jag avvaktar med projektet tillsvidare. Men i framtiden så småningom så kommer jag nog skaffa mig en Squier TB och fixa lite med.
Skriv svar