Min Marshall VBA400 är död.
Behöver lite tips om vad som kan ha hänt.
Vid Power On så verkar allt normalt. Lampan tänds och fläkten startar. Inga rör glöder dock.
Vid Standby On händer inget alls jämfört med Standby Off. Inga rör glöder nu heller.
Jag har kollat de två säkringarna på baksidan, dom ser hela ut.
Har också kollat alla kablar.
Den funkade klockrent för några dagar sedan.
Någon som kan ha nån idé om vad som hänt?
Kommer det bli dyrt tro?
Stby knappen kan förståss vara trasig. Sedan kan säkringar vara trasiga utan att det syns med blotta ögat. Kolla detta först innan du lägger pengar på dyr felsökning.
Tack för snabba svar Grundström!
Sitter det säkringar inne i stärken också förutom de två man kan skruva ut på baksidan?
I vilket läge ska rören tändas?
Poncho skrev:Tack för snabba svar Grundström!
Sitter det säkringar inne i stärken också förutom de två man kan skruva ut på baksidan?
Det kan sitta flera säkringar inne i stärkaren också.
Rören borde börja glöda lite redan vid power on med standby off.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
Hmmm, rören glöder inte alls... i något läge.
Får börja med att byta säkringarna och hoppas på det.
Vart sitter de "inre" säkringarna?
Det kan ligga dödliga spänningar kvar i filterkondingarna även om sladden är utdragen. Sådan spänningar kan ligga i just någon av de eventuellt "urhoppade kabelskorna". Vi talar om spänningar på kanske 600 V och rejäl ström därtill.
Saknar man insikt i elektronik ska man aldrig öppna en rörstärkare. Man ska heller inte pilla på delar om man saknar/inte kan läsa kretsschema. Man måste också känna till hur man dränerar elektrolytkondingar.
Faktum är att det kan ligga dödlig spänning även på de externa säkringarna. Man ska alltså inte försöka pilla ut en säkring som har exploderat om man inte vet vad man gör.
Ett onödigt sätt att dö på om man nu inte traktar efter det.
Hmmm, rören glöder inte alls... i något läge.
Får börja med att byta säkringarna och hoppas på det.
Vart sitter de "inre" säkringarna?
Det är lite olika från topp till topp. De brukar sitta i slutstegsdelen iaf.
Kollade lite på scheman på toppen och hittade 5st säkringar totalt. 2 som du når från baksidan, H.T. Fuse och L.T. Fuse, de andra 3 sitter i vad som kallas PSU PCB, alltså Power SUpply kretskortet.
bassplayer skrev:Det kan ligga dödliga spänningar kvar i filterkondingarna även om sladden är utdragen. Sådan spänningar kan ligga i just någon av de eventuellt "urhoppade kabelskorna". Vi talar om spänningar på kanske 600 V och rejäl ström därtill.
Saknar man insikt i elektronik ska man aldrig öppna en rörstärkare. Man ska heller inte pilla på delar om man saknar/inte kan läsa kretsschema. Man måste också känna till hur man dränerar elektrolytkondingar.
Faktum är att det kan ligga dödlig spänning även på de externa säkringarna. Man ska alltså inte försöka pilla ut en säkring som har exploderat om man inte vet vad man gör.
+1
bassplayer skrev:Det kan ligga dödliga spänningar kvar i filterkondingarna även om sladden är utdragen. Sådan spänningar kan ligga i just någon av de eventuellt "urhoppade kabelskorna". Vi talar om spänningar på kanske 600 V och rejäl ström därtill.
Hur länge bör man ha stärkaren urkopplad för att all eventuell spänning o ström ska ladda ur sig, om det nu funkar så?
Jag vill inte dö, jag vill spela bas.
Sant man kan inte vara nog försiktigt. Vet man inte alls vad man håller på med skall man inte öppna stärkaren. Enda sättet att veta om kondingarna laddat ur sig är att mäta ev. spänning med volt/multimeter.
Poncho skrev:Ska kolla lite säkringar, men annars får det bli ett besök hos doktorn.
Tack för alla svar o tips. Det uppskattas verkligen!
Köp ett antal säkringar så att du har i lager. Det finns ju troligtvis något annat fel som gör att säkringen smäller. I min Mesa dog ett rör och smällde säkringar och ett par motstånd. Säkringar är nästan gratis på Elfa.
Grundström skrev:Och du skall naturligtvis inte öppna stärkaren med nätsladden ansluten på något sätt. Visste du säkert men det kan inte nämnas för ofta.
jag meckade med mitt slutsteg för nåt år sen, och glömde dra ur sladden. givetvis rörde jag nätdelen.
blackparkas skrev:Har för mig att det var just säkringen för glödspänning som packat ihop på nå´n annan rösträkare det talades om här på forumet för ett tag sedan.
Kika upp den, på det fabrikatet det rörde sig om då, minns inte vilket, så satt den säkringen inne i stärken, inte åtkomlig från utsidan.
Det var samma bekymmer då att rören inte glödde alls.
Är det denna tråd du syftar på Parkas? http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=14921
Om det är samma problem med min stärkare, vilket är sannolikt, så verkar det vara ett relativt enkelt jobb.
Senast redigerad av Poncho den mån 10 aug 2009, 22:16, redigerad totalt 1 gånger.