Bolt on=mjuk hals?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Will
Medlem++

Bolt on=mjuk hals?

Inlägg av Will »

Har en bolt on bas. spelar man t,ex lös E sträng och trycker lite på huvet så rasslar den i banden. Ska bolt on halsar vara så böjbara eller är det nåt fel?
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

nä, det är inget fel, det beror på halsinfästningen. exempelvis så upplever jag att fenders 3-bultade hals svajjade ännu mer än de 4-bultade.

Ett annat exempel är att på akustiska gitarrer. Jag hade nyligen 2 olika yamahagitarrer. På den billigare så gick halsen att böja på precis det här sättet medans på den dyrare så gick det knappt att få tonen att svaja. Helt enkelt beror det på styvheten i halsinfästningen.
Användarvisningsbild
Will
Medlem++

Inlägg av Will »

macahan skrev:nä, det är inget fel, det beror på halsinfästningen. exempelvis så upplever jag att fenders 3-bultade hals svajjade ännu mer än de 4-bultade.

Ett annat exempel är att på akustiska gitarrer. Jag hade nyligen 2 olika yamahagitarrer. På den billigare så gick halsen att böja på precis det här sättet medans på den dyrare så gick det knappt att få tonen att svaja. Helt enkelt beror det på styvheten i halsinfästningen.
Bra :) Så länge det inte är nåt fel på halsen så gör det ju inget om det går att böja den.
Gibson Thunderbird IV
Skriv svar