Hjälp med dragstångsjustering!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
albin
Medlem+

Hjälp med dragstångsjustering!

Inlägg av albin »

Har precis justerat dragstången på p-basen, och det har blivit lite tokigt.
Släppt på den för att få mer relief, men det blev lite för mycket banan.

Behöver alltså rätta till det, men ska jag vänta nån dag eller justera det på en gång?
Vill ju inte skada halsen..
Ska det gå åt helvete, ska det gå med musik!
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Jag hade nog skruvat direkt även fast man nog helst ska vänta, jag är på tok för otålig i sådana lägen, och än så läge har då mina halsar klarat sig.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
STA'A
Medlem

Inlägg av STA'A »

Hmm.., ja det brukar hända saker lite grann efter man har skruvat till det. Det där sista banankurvan kommer när man inte ens är på plats..
Jag brukar helt enkelt, släppa på strängarna något, skruva väldigt lite i taget, i den riktning man nu vill, ställa basen på golvet, med kroppen låst mellan benen och försiktigt bända halsen åt det håll jag vill ha den. Stäm, vilken stämning man nu använder sig av, och känn efter. Hasta inte att börja skruva direkt om du ligger nära önskat läge, den kan ändra sig till perfe en god stund efter.
Jag tror inte det spelar nån större roll om man vill ändra så inom kort tid, men som sagt, det är nog bra att göra det i små doser. När jag är nöjd brukar jag kolla intoneringen.
Lycka till!
allan
Medlem+

Gary willis har en käck halsgenomgång

Inlägg av allan »

på sin hemsida. Tumregeln är ett 1/4-varv åt gången, men sätt basen i spänn mellan fötterna och knäna när du skall spänna, Då kan du dra upp den spänning du vill ha med vänstern o skruva med högern. På detta sätt torde man bespara basen på onödiga påfrestningar. men kolla willis hemsida
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Valle skrev:Jag hade nog skruvat direkt även fast man nog helst ska vänta, jag är på tok för otålig i sådana lägen, och än så läge har då mina halsar klarat sig.
+11
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

jag skruvar hejdlöst. Orkar inte vänta.
Funkar för mig.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Skruvar också hejdlöst. Brukar inte vara några problem.
Alexander
Medlem+

Inlägg av Alexander »

Halsen på min bandlösa Warwick Corvette Rockbass justerar man som om den vore en sån där böjlig arm som finns på vissa bordslampor. (Den man bara tar tag i och bockar till önskat läge...)
Plocka av "truss rod cover", skruva, titta, släpp tillbaka, skruva. På med "truss rod cover". Klart! Det går att göra stora ändringar direkt.

På min Squier JV Precision -57 från 1983 med lönnhals måste man dock ha tålamod...

/Alexander
Användarvisningsbild
albin
Medlem+

Inlägg av albin »

Tack för svaren!
Precis som Valle är jag grymt otålig, så jag justerade den med en gång.
Har väldigt lite relief på halsen nu, och det blev kanon!
Ska det gå åt helvete, ska det gå med musik!
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Danne skrev:Skruvar också hejdlöst. Brukar inte vara några problem.
:vinkar:
Skriv svar