Hjälp med dragstångsjustering!
- albin
- Medlem+
Hjälp med dragstångsjustering!
Har precis justerat dragstången på p-basen, och det har blivit lite tokigt.
Släppt på den för att få mer relief, men det blev lite för mycket banan.
Behöver alltså rätta till det, men ska jag vänta nån dag eller justera det på en gång?
Vill ju inte skada halsen..
Släppt på den för att få mer relief, men det blev lite för mycket banan.
Behöver alltså rätta till det, men ska jag vänta nån dag eller justera det på en gång?
Vill ju inte skada halsen..
Ska det gå åt helvete, ska det gå med musik!
- Valle
- VIP medlem
- STA'A
- Medlem
Hmm.., ja det brukar hända saker lite grann efter man har skruvat till det. Det där sista banankurvan kommer när man inte ens är på plats..
Jag brukar helt enkelt, släppa på strängarna något, skruva väldigt lite i taget, i den riktning man nu vill, ställa basen på golvet, med kroppen låst mellan benen och försiktigt bända halsen åt det håll jag vill ha den. Stäm, vilken stämning man nu använder sig av, och känn efter. Hasta inte att börja skruva direkt om du ligger nära önskat läge, den kan ändra sig till perfe en god stund efter.
Jag tror inte det spelar nån större roll om man vill ändra så inom kort tid, men som sagt, det är nog bra att göra det i små doser. När jag är nöjd brukar jag kolla intoneringen.
Lycka till!
Jag brukar helt enkelt, släppa på strängarna något, skruva väldigt lite i taget, i den riktning man nu vill, ställa basen på golvet, med kroppen låst mellan benen och försiktigt bända halsen åt det håll jag vill ha den. Stäm, vilken stämning man nu använder sig av, och känn efter. Hasta inte att börja skruva direkt om du ligger nära önskat läge, den kan ändra sig till perfe en god stund efter.
Jag tror inte det spelar nån större roll om man vill ändra så inom kort tid, men som sagt, det är nog bra att göra det i små doser. När jag är nöjd brukar jag kolla intoneringen.
Lycka till!
-
- Medlem+
Gary willis har en käck halsgenomgång
på sin hemsida. Tumregeln är ett 1/4-varv åt gången, men sätt basen i spänn mellan fötterna och knäna när du skall spänna, Då kan du dra upp den spänning du vill ha med vänstern o skruva med högern. På detta sätt torde man bespara basen på onödiga påfrestningar. men kolla willis hemsida
-
- Medlem++
+11Valle skrev:Jag hade nog skruvat direkt även fast man nog helst ska vänta, jag är på tok för otålig i sådana lägen, och än så läge har då mina halsar klarat sig.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
-
- Medlem+
Halsen på min bandlösa Warwick Corvette Rockbass justerar man som om den vore en sån där böjlig arm som finns på vissa bordslampor. (Den man bara tar tag i och bockar till önskat läge...)
Plocka av "truss rod cover", skruva, titta, släpp tillbaka, skruva. På med "truss rod cover". Klart! Det går att göra stora ändringar direkt.
På min Squier JV Precision -57 från 1983 med lönnhals måste man dock ha tålamod...
/Alexander
Plocka av "truss rod cover", skruva, titta, släpp tillbaka, skruva. På med "truss rod cover". Klart! Det går att göra stora ändringar direkt.
På min Squier JV Precision -57 från 1983 med lönnhals måste man dock ha tålamod...
/Alexander
- Bassplaya
- VIP medlem