Slipa "Compound radius"?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
bt
Medlem+

Slipa "Compound radius"?

Inlägg av bt »

Upptäckte benämningen "compound radius" (svensk översättning?) för ett tag sen och fick bekräftat vad jag funderat på länge; Vissa (alla?) greppbrädor har inte samma radie vid första som vid sista bandet.

Finns att läsa lite här : http://en.wikipedia.org/wiki/Fingerboard#Radius

Jag upptäckte det när jag slipade om min bandlösa för andra ggn och använde en radiekloss, till skillnad från första ggn jag slipade den med bara papper i handen. Brädan såg ordentligt mycket tunnare ut längre in mot kroppen. Basen är en Fender japan 62-re.

Så, frågan är: Bästa sättet att, för hand, slipa en "compound"-bräda?

bas
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Det är svårt. Jag skulle prova med att slipa in önskad radie vid sadeln och en annan radie vid hälen, se'n ta en lång, smal slipkloss och försöka få en jämn övergång mellan dem.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Re: Slipa "Compound radius"?

Inlägg av JonasBygdemo »

bt skrev:Brädan såg ordentligt mycket tunnare ut längre in mot kroppen
Så ser det ut om man har en enkel radie. Kanske inte jättemycket, men jag tycker då oftast att jag ser det med blotta ögat. Med compound så är bräden jämntjock hela vägen. Det är på grund av att halsen smalnar av mot sadeln.
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Slipa plattare radie vid kroppen. Gör som BBQ säger, slipa ändarna som du vill ha dem. Sedan är det bara till att kolla med en RAK linjal i strängarnas linje och slipa tills det stämmer perfekt (lampa bakom linjalen så ser du bättre) Du har väl MYCKET tålamod?
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Frågan är om det är värt besväret på en bas?

Att gitarrer görs med compoundradius tror jag beror på att man vill ha en radie lämpad för ackord längst ner på halsen och en plattare greppbräda uppe vid kroppen för solospel.
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Bas kan vara ett soloinstrument också ;) Men om man tänker på det så borde ju alla instrument ha compound. Tänk på hur strängarnas kurvning går mellan stall och sadel. Mindre radie vid sadeln, och sen "konar" den ut till en större. Det är compound, så varför ska inte greppbrädan vara det också?
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Användarvisningsbild
bt
Medlem+

Inlägg av bt »

JonasBygdemo skrev:Bas kan vara ett soloinstrument också ;) Men om man tänker på det så borde ju alla instrument ha compound. Tänk på hur strängarnas kurvning går mellan stall och sadel. Mindre radie vid sadeln, och sen "konar" den ut till en större. Det är compound, så varför ska inte greppbrädan vara det också?

Jo, så tänkte jag också. Men det kanske inte är så vanligt?
Jag har kollat in mina andra fendrar och det verkar inte vara nån "compound" på dem, även om det inte syns lika tydligt som på den jag gick lös på själv :)

Nå, tack för svaren. Jag ska inte försöka mig på nåt experimenterande med min bandlösa, då blir det nog inte mycket kvar av brädan :)

Såhär i efterhand så borde jag ju inte använt slipkloss med samma radie som brädan, utan tagit en med större radie och kollat noggrannare att man slipat jämnt över hela brädan..... Eller?

bas
Skriv svar