Upptäckte benämningen "compound radius" (svensk översättning?) för ett tag sen och fick bekräftat vad jag funderat på länge; Vissa (alla?) greppbrädor har inte samma radie vid första som vid sista bandet.
Finns att läsa lite här : http://en.wikipedia.org/wiki/Fingerboard#Radius
Jag upptäckte det när jag slipade om min bandlösa för andra ggn och använde en radiekloss, till skillnad från första ggn jag slipade den med bara papper i handen. Brädan såg ordentligt mycket tunnare ut längre in mot kroppen. Basen är en Fender japan 62-re.
Så, frågan är: Bästa sättet att, för hand, slipa en "compound"-bräda?
bas
Slipa "Compound radius"?
- bt
- Medlem+
- BBQV
- Forumvärd
- JonasBygdemo
- Medlem+
Re: Slipa "Compound radius"?
Så ser det ut om man har en enkel radie. Kanske inte jättemycket, men jag tycker då oftast att jag ser det med blotta ögat. Med compound så är bräden jämntjock hela vägen. Det är på grund av att halsen smalnar av mot sadeln.bt skrev:Brädan såg ordentligt mycket tunnare ut längre in mot kroppen
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a
Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Ampeg B-5R, Line 6 LD150
- GNUlars
- VIP medlem
- Kontakt:
Slipa plattare radie vid kroppen. Gör som BBQ säger, slipa ändarna som du vill ha dem. Sedan är det bara till att kolla med en RAK linjal i strängarnas linje och slipa tills det stämmer perfekt (lampa bakom linjalen så ser du bättre) Du har väl MYCKET tålamod?
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
- hitman
- Medlem++
- JonasBygdemo
- Medlem+
Bas kan vara ett soloinstrument också
Men om man tänker på det så borde ju alla instrument ha compound. Tänk på hur strängarnas kurvning går mellan stall och sadel. Mindre radie vid sadeln, och sen "konar" den ut till en större. Det är compound, så varför ska inte greppbrädan vara det också?

Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a
Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Ampeg B-5R, Line 6 LD150
- bt
- Medlem+
JonasBygdemo skrev:Bas kan vara ett soloinstrument ocksåMen om man tänker på det så borde ju alla instrument ha compound. Tänk på hur strängarnas kurvning går mellan stall och sadel. Mindre radie vid sadeln, och sen "konar" den ut till en större. Det är compound, så varför ska inte greppbrädan vara det också?
Jo, så tänkte jag också. Men det kanske inte är så vanligt?
Jag har kollat in mina andra fendrar och det verkar inte vara nån "compound" på dem, även om det inte syns lika tydligt som på den jag gick lös på själv

Nå, tack för svaren. Jag ska inte försöka mig på nåt experimenterande med min bandlösa, då blir det nog inte mycket kvar av brädan

Såhär i efterhand så borde jag ju inte använt slipkloss med samma radie som brädan, utan tagit en med större radie och kollat noggrannare att man slipat jämnt över hela brädan..... Eller?
bas