brusande basar.... :(

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Basshunter
Nykomling

brusande basar.... :(

Inlägg av Basshunter »

hej!
jag äger en ibanez p bas 76- samt en fender jazzbas 62 reissue varav båda har problem med brus. (har testat olika förstärkare samt kablar etc)

köpte p basen beggad och efter 3 veckor så slutade tone ratten att funka, då köpte jag en ny likadan och lödde om den som den var innan och nu brusar hela basen som in i sjutton både när man kopplar i den, även när man lägger händerna på den samt när man drar ner volymen. förbannat störigt altså...

jazz basen brusar och sprakar så fort man tar i den oavsett inställningar med micar och tone etc, den har jag inte rört överhuvudtaget. vad kan det bero på?

jag är inte överdrivet kunnig på det här så förklara med enkla ord :) behöver hjäälp, tack på förhand
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Se till att jorden hänger ihop ordentligt mellan utgångsjack, potar och mickar. Kontrollplattan på en jazzbas tex går att jorda genom, men ibland funkar det mindre bra.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Basshunter
Nykomling

Inlägg av Basshunter »

fina bilder på jazz basen, den brusar utav helsike när man inte håller i den, och den brusar lite mindre när man spelar samt så knäpper det precis när man tar i strängarna :S
Bild

Bild
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

När du testat olika förstärkare, har det fortfarande varit i samma lokal?
Basshunter
Nykomling

Inlägg av Basshunter »

samma hus åtminstånde, har bytt urtag samt förstärkare och telekablar.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

ja, det finns en tråd som heter "HJÄLP" där delvis samma problem behandlas.
Skriv svar