Dragstång på music man

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
DrFox
Medlem

Dragstång på music man

Inlägg av DrFox »

Goder afton på eder alla!

Jag sitter med en polare och lördagsmeckar med basen.

Jag har aldrig juisterat en music man tidigare.. Funkar det på samma sätt med basar där skruver sitter upp i huvudet?

Vilket håll ska man skruva för att strängarna ska komma från halsen och vilket håll för att de ska sitta tightare mot halsen?

Finns det någon anledning/fördel med att ha juisteringen nere vid kroppen och inte uppe på huvudet eller varför har music man valt att ha det?

frid
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Minskar risken att slå av huvudet om basen skulle råka falla i backen, om man har dragstångsbulten vid hälen. Sitter dragstångsbulten vid huvudet är det lite trä som måste fräsas bort där vilket gör halsen en aningen vekare där. Om dragstången är högergängad, så spänner man den genom att vrida medsols.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
DrFox
Medlem

Inlägg av DrFox »

Hmm, jag har nog stött på lite problem.

Jag släppte upp halsen lite först. Nu när jag försöker komma ner till samma låga stränghöjd som jag hade innan första justeringen så verkar det som att jag har nått någon form av maxläge på dragstången, den går iallafall inte att vrida mer. Som sagt så kommer jag inte ner till samma stränghöjd som innan justeringen.

Något tips eller synpunkt?

Jag låter den vila över natten och ser hur den mår imorgon!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

DrFox skrev:Hmm, jag har nog stött på lite problem.

Jag släppte upp halsen lite först. Nu när jag försöker komma ner till samma låga stränghöjd som jag hade innan första justeringen så verkar det som att jag har nått någon form av maxläge på dragstången, den går iallafall inte att vrida mer. Som sagt så kommer jag inte ner till samma stränghöjd som innan justeringen.

Pressa halsen bakåt med handkraft och försök samtidigt att vrida på dragstångenbulten och se om det hjälper.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
DrFox
Medlem

Inlägg av DrFox »

basmartin skrev:

Pressa halsen bakåt med handkraft och försök samtidigt att vrida på dragstångenbulten och se om det hjälper.
Det hjälpte, tack så mycket. Man vet ju inte riktigt hur mycket man vågar ta i...

Finns det risk att dragstången kan lossna eller liknande om man spänner för mycket? Eller den tål lite muskelkraft?
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Dragstången kan gå av om muttern går tungt (dåligt smörjd) eller om man drar för hårt, men jag misstänkter att den tål lite stryk iaf.
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

DrFox skrev:
basmartin skrev:

Det hjälpte, tack så mycket. Man vet ju inte riktigt hur mycket man vågar ta i...

Finns det risk att dragstången kan lossna eller liknande om man spänner för mycket? Eller den tål lite muskelkraft?
Som Martin skrev, om man pressar halsen bakåt när man ska justera (dra) halsen avlastar man justerstången. Då blir det lättare att justera och man motverkar också att andra ändan av justerstången gräver ner sig i trät, vilket kan hända om man har otur. Så att avlasta justerstången är en bra idé när man ska dra stången. Ska man släppa, däremot, behöver man inte avlasta justerstången.

Vanligtvis behöver man inte göra några stora justeringar. Ett kvarts vart varje höst/vår för att justera för förändrad temperatur/luftfuktighet brukar räcka. Bättre att ta lite i taget om det skulle visa sig att det behövs större justeringar. Justera lite, låt instrumentet ligga/spela ett tag och justera ytterliga om det skulle behövas. Det kan vara ett bra tips.....

//J
Användarvisningsbild
Zpinty
Medlem

Inlägg av Zpinty »

Har med kollat lite på halsen på min rocka. Har inga problem med att hitta rätt stränghöjd med tanke på rasslet jag vill åt.
Problemet som uppstår är att jag får höja strängarna så förbannat i stallet att när jag sedan intonerar så blottas skruven så pass mycket att jag drar i handen i skruven när jag lirar. Gör väääldigt ont....å så blöder det lite.....
Det känns nästan som att jag skulle vilja plocka av halsen och slipa av anläggningsytan mot kroppen så att halsen kommer lägre i förhållande till stallet......

Lösning på detta någon?
"Let a smile be your umbrella"
www.myspace.com/SHIFTLIGHT
Sandberg C-PJ JA. det räcker med en bas!
SVT-Classic + SVT810E

<a>Create a test</a>
Skriv svar